Forum speciaal voor gescheiden ouders
Heb je een vraag over hoe jouw kinderen het ervaren om op te groeien met gescheiden ouders? Deel ‘m hier! Jongeren die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, reageren vanuit hun kindperspectief op jouw bericht. Zij weten hoe het voelt en delen graag hun eigen ervaringen met jou. Let op: ze kunnen alleen reageren op vragen die gaan over kinderen.
1947 vragen
Sorteer op

Zoek op het Forum naar vragen van anderen
Niet in het weekend
Annemarie, 48 jaar
Sinds 3 jr gescheiden , zoon van 13 jaar woont bij mij. Hij eet elke donderdag bij zijn vader. Elk weekend slaapt hij een nachtje bij zijn vader. Nu wil hij niet meer in t weekend naar zijn vader om diverse redenen: zijn vader woont bij vriendin en onzd zoon slaapt daar op de bank, zijn vader gaat elk weekend zeilen en onze zoon moet dan heel de dag mee, vindt hij saai en zijn vader is vaak bozig. Moet ik onze zoon dwingen te gaan ? Ik heb zoon geadviseerd om met vader te praten , heeft hij gedaan, maar heeft niet echt geholpen. Ps zoon is zeer slechtziend en moeilijk lerend, hecht veel waarde aan eigen huis en spullen. Graag jullie advies! Dank
Niet in het weekend
Annemarie, 48 jaar
Sinds 3 jr gescheiden , zoon van 13 jaar woont bij mij. Hij eet elke donderdag bij zijn vader. Elk weekend slaapt hij een nachtje bij zijn vader. Nu wil hij niet meer in t weekend naar zijn vader om diverse redenen: zijn vader woont bij vriendin en onzd zoon slaapt daar op de bank, zijn vader gaat elk weekend zeilen en onze zoon moet dan heel de dag mee, vindt hij saai en zijn vader is vaak bozig. Moet ik onze zoon dwingen te gaan ? Ik heb zoon geadviseerd om met vader te praten , heeft hij gedaan, maar heeft niet echt geholpen. Ps zoon is zeer slechtziend en moeilijk lerend, hecht veel waarde aan eigen huis en spullen. Graag jullie advies! Dank
Twee weken
Kaat, 45 jaar
Hallo
Ik ben sinds 1,5 jaar alleenstaande moeder en heb een zoontje van net 7. Zijn vader en ik zijn uit elkaar omdat hij dat wilde ik heb het daar moeilijk mee gehad maar mijn best gedaan mijn boze gevoelens voor mezelf te houden. Mijn ex heeft een nieuwe vriendin waar hij mee samen woont en mijn zoon is om het weekend bij hun. Hij vertelt open over zijn weekend en ik heb het idee dat hij het redelijk heeft geaccepteerd. Wel voelt hij zich verscheurd omdat hij mij mist als hij bij zijn vader is. Omgekeerd valt dit mee omdat hij al gewend was dat zijn vader vanwege werk veel weg was. Nu komt de vakantie eraan en gaat hij voor het eerst twee weken achter elkaar naar zijn vader en ook naar het buitenland. Ik vind het moeilijk maar ja. Ik vraag me af hoe kinderen zoiets beleven en of het beter is om het tot een week te beperken. Dus met een week ertussen. Ook vraag ik me af of het wel of niet raadzaam is om als een kind heimwee heeft in die twee weken hem naar huis te laten gaan of wel of niet te laten bellen? Ik zou graag ervaringen van kinderen willen weten. Alvast bedankt!
Twee weken
Kaat, 45 jaar
Hallo
Ik ben sinds 1,5 jaar alleenstaande moeder en heb een zoontje van net 7. Zijn vader en ik zijn uit elkaar omdat hij dat wilde ik heb het daar moeilijk mee gehad maar mijn best gedaan mijn boze gevoelens voor mezelf te houden. Mijn ex heeft een nieuwe vriendin waar hij mee samen woont en mijn zoon is om het weekend bij hun. Hij vertelt open over zijn weekend en ik heb het idee dat hij het redelijk heeft geaccepteerd. Wel voelt hij zich verscheurd omdat hij mij mist als hij bij zijn vader is. Omgekeerd valt dit mee omdat hij al gewend was dat zijn vader vanwege werk veel weg was. Nu komt de vakantie eraan en gaat hij voor het eerst twee weken achter elkaar naar zijn vader en ook naar het buitenland. Ik vind het moeilijk maar ja. Ik vraag me af hoe kinderen zoiets beleven en of het beter is om het tot een week te beperken. Dus met een week ertussen. Ook vraag ik me af of het wel of niet raadzaam is om als een kind heimwee heeft in die twee weken hem naar huis te laten gaan of wel of niet te laten bellen? Ik zou graag ervaringen van kinderen willen weten. Alvast bedankt!
Mijn emotie
mir, 41 jaar
Lieve jongeren,
de pappa van mijn prachtige dochters (12 en 15) heeft een andere vrouw gevonden. Dat is voor ons allen een hele schok. Ik wil niet dat mijn dochters moeten kiezen. Ze wonen bij mij en hij is weggegaan. Ze zien en voelen mijn verdriet en willen hun vader niet zien nu. Andere volwassenen zeggen dat ik teveel van mijn emotie verdriet, woede, onbegrip) laat zien aan mijn kinderen. Het is echter zo heftig dat ik het niet altijd kan verbergen. Hebben jullie tips voor mij hoe de situatie dragelijker te maken voor mijn dochters. Ik ben inmiddels begonnen met het lezen van het boek. Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Groeten Mir
Mijn emotie
mir, 41 jaar
Lieve jongeren,
de pappa van mijn prachtige dochters (12 en 15) heeft een andere vrouw gevonden. Dat is voor ons allen een hele schok. Ik wil niet dat mijn dochters moeten kiezen. Ze wonen bij mij en hij is weggegaan. Ze zien en voelen mijn verdriet en willen hun vader niet zien nu. Andere volwassenen zeggen dat ik teveel van mijn emotie verdriet, woede, onbegrip) laat zien aan mijn kinderen. Het is echter zo heftig dat ik het niet altijd kan verbergen. Hebben jullie tips voor mij hoe de situatie dragelijker te maken voor mijn dochters. Ik ben inmiddels begonnen met het lezen van het boek. Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Groeten Mir
Hoe kan ik mijn zoon helpen?
Mama, 30 jaar
Dag allemaal,
Graag wil ik jullie om advies vragen hoe ik mijn kind van 7 kan helpen. Al een tijd geleden hebben wij een vechtscheiding achter de rug. Ik dacht dat het met de tijd beter wordt, niets is minder waar. Mijn ex man dwingt onze zoon naar zijn geklaag over mij te luisteren, ook als hij huilend wegloopt gaat zijn vader door. Hij vertelt hem dingen die niet geschikt zijn voor een kind. Hoe kan ik mijn zoon helpen ? Hoe kan ik hem zichzelf leren beschermen en niks van aantrekken?
Hoe kan ik mijn zoon helpen?
Mama, 30 jaar
Dag allemaal,
Graag wil ik jullie om advies vragen hoe ik mijn kind van 7 kan helpen. Al een tijd geleden hebben wij een vechtscheiding achter de rug. Ik dacht dat het met de tijd beter wordt, niets is minder waar. Mijn ex man dwingt onze zoon naar zijn geklaag over mij te luisteren, ook als hij huilend wegloopt gaat zijn vader door. Hij vertelt hem dingen die niet geschikt zijn voor een kind. Hoe kan ik mijn zoon helpen ? Hoe kan ik hem zichzelf leren beschermen en niks van aantrekken?
Laatste redmiddel?
Mark, 40 jaar
Hallo
Sinds bijna 5 jaar ben ik gescheiden ons zoontje was toen 5. we zitten al 4 jaar in allerlei rechtzaken en heb ik tot aan vorig jaar mijn zoontje alleen op maandag middag mogen zien (ook in vakanties) Vorig jaar notabene op zijn verjaardag wilde zijn moeder bij me terug, ons zoontje super blij natuurlijk. echter na een paar maanden krabbelde ze terug omdat ze gene gezichtsverlies tegen over haar vrienden wil (ze heeft het zelfs haar dochters nooit verteld) we gingen toen nog wel goed met elkaar om en deden gezamelijk dingen. In die periode zag ons zoontje ons even veel. Nu is het helemaal mis en zegt ze de meest vreselijke dingen tegen hem over mij, zoals ik snap niet dat je van je vader kunt houden, je vader is ziek, ik wou dat ik jou nooit gekregen had met je vader etc etc. Hij verteld mij ook dat als hij met haar over dit soort dingen wil praten dat ze boos wordt. En altijd als hij bij me is en hij moet weer terug is hij erg overstuur en ontroostbaar. Nu komt er een onderzoek van de raad voor kinderbescherming en ben ik bang dat als ik alles op tafel leg er misschien een uithuisplaatsing komt en daar is hij natuurlijk ook niet bij gebaat, maar ik weet geen andere manier om haar (zijn moeder) met deze dingen te laten stoppen. Ik weiger om slecht over haar te praten tegen hem maar het doet zo vreselijk veel pijn om zijn verdriet steeds te zien. Hulpverlening doet niets en on zoontje is bang om met haar te praten. Wat voor advies kan ik hem geven als hij bij haar is?
Laatste redmiddel?
Mark, 40 jaar
Hallo
Sinds bijna 5 jaar ben ik gescheiden ons zoontje was toen 5. we zitten al 4 jaar in allerlei rechtzaken en heb ik tot aan vorig jaar mijn zoontje alleen op maandag middag mogen zien (ook in vakanties) Vorig jaar notabene op zijn verjaardag wilde zijn moeder bij me terug, ons zoontje super blij natuurlijk. echter na een paar maanden krabbelde ze terug omdat ze gene gezichtsverlies tegen over haar vrienden wil (ze heeft het zelfs haar dochters nooit verteld) we gingen toen nog wel goed met elkaar om en deden gezamelijk dingen. In die periode zag ons zoontje ons even veel. Nu is het helemaal mis en zegt ze de meest vreselijke dingen tegen hem over mij, zoals ik snap niet dat je van je vader kunt houden, je vader is ziek, ik wou dat ik jou nooit gekregen had met je vader etc etc. Hij verteld mij ook dat als hij met haar over dit soort dingen wil praten dat ze boos wordt. En altijd als hij bij me is en hij moet weer terug is hij erg overstuur en ontroostbaar. Nu komt er een onderzoek van de raad voor kinderbescherming en ben ik bang dat als ik alles op tafel leg er misschien een uithuisplaatsing komt en daar is hij natuurlijk ook niet bij gebaat, maar ik weet geen andere manier om haar (zijn moeder) met deze dingen te laten stoppen. Ik weiger om slecht over haar te praten tegen hem maar het doet zo vreselijk veel pijn om zijn verdriet steeds te zien. Hulpverlening doet niets en on zoontje is bang om met haar te praten. Wat voor advies kan ik hem geven als hij bij haar is?
Waarheid weten?
vader, jaar
ik ben een gescheiden vader en weet soms niet goed wat de juiste keus is. Mijn huwelijk is uit elkaar gespat na zware jaren van ziekte (angst stoornis) van mijn ex-vrouw na de geboorte van mijn 2 kinderen en ons onvermogen om elkaar weer te vinden. Mijn ex-vrouw bleek uiteindelijk excessiefelijk vreemd te gaan, wreed en onbetrouwbaar te zijn (geworden?), waar ik achter kwam door annonieme inlichtingen. Ik ben nu een aantal jaar gescheiden en krijg steeds meer een andere kijk op opvoeding en wat ik mijn kinderen aan normen en waarden wil meegeven dan mijn ex-vrouw. We heben echter wel co-ouderschap. Ik zie geen mogelijkheid om dit bespreekbaar te maken met mijn ex-vrouw omdat het gaat over oneerlijkheid en manipulatief gedrag dat ik bij mijn kinderen waarneem (en graag anders zou zien) en wat hun moeder zelf ook vertoont(maar zelf niet zo ziet/vind).
Wat is het juiste, meegaan in de invloed en hiermee de lieve vrede bewaren, maar mijn kinderen laten opgroeien als liegende en manipulerende volwassenen,
of de tijd dat mijn kinderen bij mij zijn mijn normen en waarden leven en mijn kinderen aanspreken op in mijn ogen ongewenst gedrag,
of me er tegen verzetten en een (in mijn beleving) onvermijdelijk conflict aangaan waarin mijn kinderen (8 en 14jr) tussen hun ouders inzitten en onvermijdelijk de hele scheidings geschiedenis ook voor mijn kinderen duidelijk wordt (mijn kinderen weten geen details). De "misdragingen" zijn namenlijk van dien aard dat mijn kinderen het naar mijn idee op deze leeftijd emotioneel niet kunnen verwerken. Wil je als kind de waarheid weten hoe onbegrijpenlijk ook en zo ja op welk moment.
Waarheid weten?
vader, jaar
ik ben een gescheiden vader en weet soms niet goed wat de juiste keus is. Mijn huwelijk is uit elkaar gespat na zware jaren van ziekte (angst stoornis) van mijn ex-vrouw na de geboorte van mijn 2 kinderen en ons onvermogen om elkaar weer te vinden. Mijn ex-vrouw bleek uiteindelijk excessiefelijk vreemd te gaan, wreed en onbetrouwbaar te zijn (geworden?), waar ik achter kwam door annonieme inlichtingen. Ik ben nu een aantal jaar gescheiden en krijg steeds meer een andere kijk op opvoeding en wat ik mijn kinderen aan normen en waarden wil meegeven dan mijn ex-vrouw. We heben echter wel co-ouderschap. Ik zie geen mogelijkheid om dit bespreekbaar te maken met mijn ex-vrouw omdat het gaat over oneerlijkheid en manipulatief gedrag dat ik bij mijn kinderen waarneem (en graag anders zou zien) en wat hun moeder zelf ook vertoont(maar zelf niet zo ziet/vind).
Wat is het juiste, meegaan in de invloed en hiermee de lieve vrede bewaren, maar mijn kinderen laten opgroeien als liegende en manipulerende volwassenen,
of de tijd dat mijn kinderen bij mij zijn mijn normen en waarden leven en mijn kinderen aanspreken op in mijn ogen ongewenst gedrag,
of me er tegen verzetten en een (in mijn beleving) onvermijdelijk conflict aangaan waarin mijn kinderen (8 en 14jr) tussen hun ouders inzitten en onvermijdelijk de hele scheidings geschiedenis ook voor mijn kinderen duidelijk wordt (mijn kinderen weten geen details). De "misdragingen" zijn namenlijk van dien aard dat mijn kinderen het naar mijn idee op deze leeftijd emotioneel niet kunnen verwerken. Wil je als kind de waarheid weten hoe onbegrijpenlijk ook en zo ja op welk moment.
Ze wil niet meer
D, 9 jaar
Hoi allemaal, mijn man heeft een dochter van 9 die niet meer naar ons toe wil. Nou hebben wij zoiets van je moet een kind niet dwingen. En tuurlijk vinden wij dit vreselijk.!! Wat is hier aan te doen?
Ze wil niet meer
D, 9 jaar
Hoi allemaal, mijn man heeft een dochter van 9 die niet meer naar ons toe wil. Nou hebben wij zoiets van je moet een kind niet dwingen. En tuurlijk vinden wij dit vreselijk.!! Wat is hier aan te doen?
Wat kan ik als vader doen?
Willem, 48 jaar
HELP, WIE KAN MIJ ADVIES GEVEN !!
Wat moet je doen als je dochter van 10 jaar ( die sinds ruim 1 jaar bij mijn ex schoonouders met mijn ex vrouw woont ) zo is beinvloed en gemanipuleerd door je ex vrouw en ex schoonouders dat ze jou zo min mogelijk wil zien en jij geen ,,fijne ,, vader bent en niet met je op vakantie wil ?
Terwijl voor de scheiding het contact tussen mijn dochter en mij zeer goed was, ik bracht en haalde haar 3 dagen per week naar/uit school, gaf haar 3 keer week hockey training, ging elke zaterdag mee naar de hockey wedstrijden.......
Terwijl volgens de uitspraak van de rechter is, dat het contact met vader en dochter moet worden nageleefd en dat de conclusie van het Riagg, na een onderzoek met mijn dochter, is dat het contact zo snel mogelijk moet worden hersteld.
Maar als dat alles door de ex vrouw en ex schoonouders volledig wordt genegeerd en niet nagekomen en tegengewerkt, wat kan ik dan nog als vader doen ?
Wat kan ik als vader doen?
Willem, 48 jaar
HELP, WIE KAN MIJ ADVIES GEVEN !!
Wat moet je doen als je dochter van 10 jaar ( die sinds ruim 1 jaar bij mijn ex schoonouders met mijn ex vrouw woont ) zo is beinvloed en gemanipuleerd door je ex vrouw en ex schoonouders dat ze jou zo min mogelijk wil zien en jij geen ,,fijne ,, vader bent en niet met je op vakantie wil ?
Terwijl voor de scheiding het contact tussen mijn dochter en mij zeer goed was, ik bracht en haalde haar 3 dagen per week naar/uit school, gaf haar 3 keer week hockey training, ging elke zaterdag mee naar de hockey wedstrijden.......
Terwijl volgens de uitspraak van de rechter is, dat het contact met vader en dochter moet worden nageleefd en dat de conclusie van het Riagg, na een onderzoek met mijn dochter, is dat het contact zo snel mogelijk moet worden hersteld.
Maar als dat alles door de ex vrouw en ex schoonouders volledig wordt genegeerd en niet nagekomen en tegengewerkt, wat kan ik dan nog als vader doen ?
Spulletjes mee
Iemand, 36 jaar
ons dochtertje is 10 jaar en wil soms graag spulletjes meenemen naar haar vader. Alleen de jurk, de etui...de noem maar op vergeet ze vaak weer mee terug te nemen. Wij hebben in allebei onze huizen kleding voor de kinderen en ze hebben ook hun eigen spulletjes in elk huis. Nu wil ik niet iedere keer de mama zijn die zegt : Nee doe maar niet, want straks vergeet je het.. Ik wil haar zo min mogelijk lastig vallen want ze heeft het al zo moeilijk met de vechtscheiding. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan volgens jullie ? Alvast bedankt
Spulletjes mee
Iemand, 36 jaar
ons dochtertje is 10 jaar en wil soms graag spulletjes meenemen naar haar vader. Alleen de jurk, de etui...de noem maar op vergeet ze vaak weer mee terug te nemen. Wij hebben in allebei onze huizen kleding voor de kinderen en ze hebben ook hun eigen spulletjes in elk huis. Nu wil ik niet iedere keer de mama zijn die zegt : Nee doe maar niet, want straks vergeet je het.. Ik wil haar zo min mogelijk lastig vallen want ze heeft het al zo moeilijk met de vechtscheiding. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan volgens jullie ? Alvast bedankt
Bonusdochter met problemen
Gerdien, jaar
Graag hoor ik jullie advies over het volgende. Ik heb 2 bonuskinderen die bij mij wonen met hun vader en ik heb 2 eigen kinderen die bij mij wonen. Met de meeste kinderen gaat Alles goed en kunnen het goed met elkaar vinden. Met een van de bonuskinderen een meisje van 11 jaar zijn er problemen. Wij vinden het contact met mama erg belangrijk, vragen ook als ze bij mama is geweest hoe het was en zijn positief over mama. Ze weet wel dat papa en mama het samen niet goed kunnen vinden.
Nu plaats zij mama op een torenhoog standbeeld. Zij is eigenlijk de enige die alles goed heeft. Ze vergeet (gelukkig) de negatieve dingen die er allemaal bij mama zijn gebeurd en waarom ze daar niet meer woont. Zij accepteert mijn gezag niet. Alleen papa en mama mogen iets tegen mij zeggen en jij als stiefmoeder niet is haar houding. Als ik haar toch ergens op heb aangesproken omdat het echt niet kan krijgen we het verhaal weer ik wil hier niet wonen, maar wel bij mama. Zij is van mening dat ze hier vaak ruzie heeft. Is vergeten dat haar gedrag de ruzies veroorzaakt en destijd toen ze bij haar moeder woonde minimaal 1 keer per dag ruzie had. Nu is dat hier een stuk minder, maar als er ruzie is, is zij er altijd bij betrokken. Wat kunnen we er aan doen dat zij mij gaat accepteren. Voor ons is het geen optie dat ze terug naar moeder gaat. Zij heeft duidelijke grenzen nodig en die kreeg ze niet van moeder. Ze heeft niet in de gaten dat haar gedrag ongewenst is. Wij spreken haar daar op aan en dat is heel moeilijk voor haar. Moeder deed/doet dat niet. Wat hebben jullie voor advies voor mij om met haar om te gaan of moet ik accepteren dat zij mij nooit zal accepteren?
Alvast bedankt Gerdien.
Bonusdochter met problemen
Gerdien, jaar
Graag hoor ik jullie advies over het volgende. Ik heb 2 bonuskinderen die bij mij wonen met hun vader en ik heb 2 eigen kinderen die bij mij wonen. Met de meeste kinderen gaat Alles goed en kunnen het goed met elkaar vinden. Met een van de bonuskinderen een meisje van 11 jaar zijn er problemen. Wij vinden het contact met mama erg belangrijk, vragen ook als ze bij mama is geweest hoe het was en zijn positief over mama. Ze weet wel dat papa en mama het samen niet goed kunnen vinden.
Nu plaats zij mama op een torenhoog standbeeld. Zij is eigenlijk de enige die alles goed heeft. Ze vergeet (gelukkig) de negatieve dingen die er allemaal bij mama zijn gebeurd en waarom ze daar niet meer woont. Zij accepteert mijn gezag niet. Alleen papa en mama mogen iets tegen mij zeggen en jij als stiefmoeder niet is haar houding. Als ik haar toch ergens op heb aangesproken omdat het echt niet kan krijgen we het verhaal weer ik wil hier niet wonen, maar wel bij mama. Zij is van mening dat ze hier vaak ruzie heeft. Is vergeten dat haar gedrag de ruzies veroorzaakt en destijd toen ze bij haar moeder woonde minimaal 1 keer per dag ruzie had. Nu is dat hier een stuk minder, maar als er ruzie is, is zij er altijd bij betrokken. Wat kunnen we er aan doen dat zij mij gaat accepteren. Voor ons is het geen optie dat ze terug naar moeder gaat. Zij heeft duidelijke grenzen nodig en die kreeg ze niet van moeder. Ze heeft niet in de gaten dat haar gedrag ongewenst is. Wij spreken haar daar op aan en dat is heel moeilijk voor haar. Moeder deed/doet dat niet. Wat hebben jullie voor advies voor mij om met haar om te gaan of moet ik accepteren dat zij mij nooit zal accepteren?
Alvast bedankt Gerdien.

2