Forum speciaal voor gescheiden ouders
Heb je een vraag over hoe jouw kinderen het ervaren om op te groeien met gescheiden ouders? Deel ‘m hier! Jongeren die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, reageren vanuit hun kindperspectief op jouw bericht. Zij weten hoe het voelt en delen graag hun eigen ervaringen met jou. Let op: ze kunnen alleen reageren op vragen die gaan over kinderen.
1947 vragen
Sorteer op

Zoek op het Forum naar vragen van anderen
Verhaal van twee kanten
Petra, 42 jaar
Mijn ex-partner en ik communiceren heel slecht met elkaar. En hier hebben de 3 kinderen erg veel last van. Nu verteld de vader allerlei dingen die niet waar zijn. Nu zou ik graag willen weten of ik deze onwaarheden moet gaan ontkrachten en mijn kant van het verhaal gaan vertellen (wat volgens mij weer loyaliteits kwesties met zich meebrengt) of de kinderen laten weten dat als ze vragen hebben altijd bij mij terecht kunnen.
Ik wil ze zo min mogelijk beschadigen.
Kunnen jullie mij helpen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Wat zijn jullie ervaringen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Verhaal van twee kanten
Petra, 42 jaar
Mijn ex-partner en ik communiceren heel slecht met elkaar. En hier hebben de 3 kinderen erg veel last van. Nu verteld de vader allerlei dingen die niet waar zijn. Nu zou ik graag willen weten of ik deze onwaarheden moet gaan ontkrachten en mijn kant van het verhaal gaan vertellen (wat volgens mij weer loyaliteits kwesties met zich meebrengt) of de kinderen laten weten dat als ze vragen hebben altijd bij mij terecht kunnen.
Ik wil ze zo min mogelijk beschadigen.
Kunnen jullie mij helpen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Wat zijn jullie ervaringen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Vragen voor toekomst
Marianne, 40 jaar
Lieve kinderen van gescheiden ouders,
Een paar heel moeilijke gewetensvragen: als je de scheiding terug kon draaien, zou je dat dan willen?
En: wat hebben jullie uiteindelijk geleerd van de scheiding. Zitten daar ook goede dingen bij?
Ik ben benieuwd...
Ik sta op het punt om te scheiden en worstel heel erg met hoe we het onze kinderen moeten vertellen, met het oog op zowel de nabije en de verre toekomst.
Hebben jullie daar ook tips voor?
Vast bedankt!
Vragen voor toekomst
Marianne, 40 jaar
Lieve kinderen van gescheiden ouders,
Een paar heel moeilijke gewetensvragen: als je de scheiding terug kon draaien, zou je dat dan willen?
En: wat hebben jullie uiteindelijk geleerd van de scheiding. Zitten daar ook goede dingen bij?
Ik ben benieuwd...
Ik sta op het punt om te scheiden en worstel heel erg met hoe we het onze kinderen moeten vertellen, met het oog op zowel de nabije en de verre toekomst.
Hebben jullie daar ook tips voor?
Vast bedankt!
Laten of niet?
Em, 44 jaar
Af en toe weet ik het niet meer hoor. Mijn ex en ik zijn nu ruim twee jaar uit elkaar, de echtscheiding is vorige maand uitgesproken en dan zou je hopen dat het een beetje rustiger werd.
Net zoals gelukkig heel veel mensen vind ik dat je de kinderen niet moet lastigvallen met de dagelijkse ruzies die ver veel te vaak zijn bij een scheiding. Alleen: het begint er toch we erg op te lijken dat mijn ex vindt dat ik op alle mogelijke manieren, ook via de kinderen, aangevallen moet worden. Ik heb geprobeerd het een beetje te laten voor wat het is, omdat ik geen haar beter ben dan mijn ex als ik via de kinderen weerwoord ga geven. Maar ik krijg toch het gevoel dat ik het nu ook niet goed doe.
Vooral mijn jongste dochter van 10 zit met een enorm loyaliteitsprobleem. Aan de ene kant voelt ze wel aan dat ik niet ben zoals mijn ex me afschildert, aan de andere kant zegt ze dat ze niet kan geloven dat mijn ex of ik tegen haar zouden liegen. En gelijk heeft ze, om dat niet te willen geloven. Maar helaas hebben allebei haar ouders een eigen waarheid.
Ik ben bang dat als ik niets of te weinig of het verkeerd er over zeg, de verhalen van mijn ex nog de enige waarheid voor mijn dochter zijn. Maar als ik zomaar mijn kant van het verhaal ga vertellen wordt ze daar volgens mij ook niet beter.
Wat vinden jullie?
Laten of niet?
Em, 44 jaar
Af en toe weet ik het niet meer hoor. Mijn ex en ik zijn nu ruim twee jaar uit elkaar, de echtscheiding is vorige maand uitgesproken en dan zou je hopen dat het een beetje rustiger werd.
Net zoals gelukkig heel veel mensen vind ik dat je de kinderen niet moet lastigvallen met de dagelijkse ruzies die ver veel te vaak zijn bij een scheiding. Alleen: het begint er toch we erg op te lijken dat mijn ex vindt dat ik op alle mogelijke manieren, ook via de kinderen, aangevallen moet worden. Ik heb geprobeerd het een beetje te laten voor wat het is, omdat ik geen haar beter ben dan mijn ex als ik via de kinderen weerwoord ga geven. Maar ik krijg toch het gevoel dat ik het nu ook niet goed doe.
Vooral mijn jongste dochter van 10 zit met een enorm loyaliteitsprobleem. Aan de ene kant voelt ze wel aan dat ik niet ben zoals mijn ex me afschildert, aan de andere kant zegt ze dat ze niet kan geloven dat mijn ex of ik tegen haar zouden liegen. En gelijk heeft ze, om dat niet te willen geloven. Maar helaas hebben allebei haar ouders een eigen waarheid.
Ik ben bang dat als ik niets of te weinig of het verkeerd er over zeg, de verhalen van mijn ex nog de enige waarheid voor mijn dochter zijn. Maar als ik zomaar mijn kant van het verhaal ga vertellen wordt ze daar volgens mij ook niet beter.
Wat vinden jullie?
wat kan ik doen?
E, 45 jaar
Hallo,
Ik ben al bijna 10 jaar gescheiden en mijn kinderen (14 en 15) wonen bij hun moeder, mijn ex. Zij heeft de afgelopen jaren verschillende relaties gehad, waarvoor ze met de kinderen door Nederland is verhuisd. Deze relaties zijn allemaal stukgelopen. Nu heeft ze nog geen half jaar een nieuwe relatie en nu wil ze alweer gaan samenwonen en verhuizen naar een andere woonplaats, met de kinderen, en intrekken bij haar nieuwe vriend. Mijn kinderen zijn verdrietig en boos, want opnieuw moeten ze afscheid nemen van vrienden en vriendinnen en ze moeten weer naar een andere middelbare school. Als vader voel ik mij zo machteloos. Wat kan ik doen?
wat kan ik doen?
E, 45 jaar
Hallo,
Ik ben al bijna 10 jaar gescheiden en mijn kinderen (14 en 15) wonen bij hun moeder, mijn ex. Zij heeft de afgelopen jaren verschillende relaties gehad, waarvoor ze met de kinderen door Nederland is verhuisd. Deze relaties zijn allemaal stukgelopen. Nu heeft ze nog geen half jaar een nieuwe relatie en nu wil ze alweer gaan samenwonen en verhuizen naar een andere woonplaats, met de kinderen, en intrekken bij haar nieuwe vriend. Mijn kinderen zijn verdrietig en boos, want opnieuw moeten ze afscheid nemen van vrienden en vriendinnen en ze moeten weer naar een andere middelbare school. Als vader voel ik mij zo machteloos. Wat kan ik doen?
vraag voor zoon
Michelle, 38 jaar
Wij zij nog maar 3 maanden uiteen en aan het scheiden na 13 jaar.
Naar mijn dochter van 15 kijkt hij niet meer naar om.
Wij hebben co van 2 jongens een van 7 en een van 2,5. Zijn nieuwe vriendin blijft er al vanaf het begin al slapen. Ik blijf altijd positief tegen mijn zonen maar de oudste zei die zijn niet zo maar vrienden. En hij begint op school slechter te doen. Hij durft niks tegen papa zeggen. En als ik iets zeg antwoord hij zij is gewoon een oude vriendin. Dit was wel zijn middelbare meid waar hij verkering mee had.
Wat nu voor mijn zonen. Ik blijf vriendelijk ook al walg ik van dit.
Moet voor mijn zonen en mijn dochter.
Mvg
Newby
vraag voor zoon
Michelle, 38 jaar
Wij zij nog maar 3 maanden uiteen en aan het scheiden na 13 jaar.
Naar mijn dochter van 15 kijkt hij niet meer naar om.
Wij hebben co van 2 jongens een van 7 en een van 2,5. Zijn nieuwe vriendin blijft er al vanaf het begin al slapen. Ik blijf altijd positief tegen mijn zonen maar de oudste zei die zijn niet zo maar vrienden. En hij begint op school slechter te doen. Hij durft niks tegen papa zeggen. En als ik iets zeg antwoord hij zij is gewoon een oude vriendin. Dit was wel zijn middelbare meid waar hij verkering mee had.
Wat nu voor mijn zonen. Ik blijf vriendelijk ook al walg ik van dit.
Moet voor mijn zonen en mijn dochter.
Mvg
Newby
Altijd contact?
Sad, 33 jaar
Hoi allemaal,
Ik hoop dat jullie mij raad/advies kunnen geven...
Mijn man en ik zijn sinds 6 weken uit elkaar en er is nog weinig tot niets geregeld voor onze zoon van ruim 4 jaar. Nu verblijft zoon voor het eerst 6 dagen bij zijn vader, die nooit naar hem heeft omgekeken. Afgelopen tijd was dit steeds hooguit 2 dagen. We hadden de afspraak dat wij altijd contact met zoon konden hebben en hij met ons. Dat was ook elke dag het geval, tot gisteren.
Ineens heeft ex besloten dat het voor zoon belastend is om contact met mij te hebben en verbiedt dit contact. Met elkaar spreken zou het gemis alleen maar aanwakkeren en "hij zal er toch doorheen moeten", zo zegt ex.
Ik heb hier veel moeite mee, zoon mist me erg en moet nog erg wennen aan de nieuwe situatie. Ik ben van mening dat hij altijd de mogelijkheid moet hebben met de ouder die op dat moment niet de verzorger is, maar wat vinden jullie?
Is het beter geen contact te hebben omdat dit het gemis aanwakkert, of mag een kind dit zelf bepalen?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/adviezen. Vast bedankt
Altijd contact?
Sad, 33 jaar
Hoi allemaal,
Ik hoop dat jullie mij raad/advies kunnen geven...
Mijn man en ik zijn sinds 6 weken uit elkaar en er is nog weinig tot niets geregeld voor onze zoon van ruim 4 jaar. Nu verblijft zoon voor het eerst 6 dagen bij zijn vader, die nooit naar hem heeft omgekeken. Afgelopen tijd was dit steeds hooguit 2 dagen. We hadden de afspraak dat wij altijd contact met zoon konden hebben en hij met ons. Dat was ook elke dag het geval, tot gisteren.
Ineens heeft ex besloten dat het voor zoon belastend is om contact met mij te hebben en verbiedt dit contact. Met elkaar spreken zou het gemis alleen maar aanwakkeren en "hij zal er toch doorheen moeten", zo zegt ex.
Ik heb hier veel moeite mee, zoon mist me erg en moet nog erg wennen aan de nieuwe situatie. Ik ben van mening dat hij altijd de mogelijkheid moet hebben met de ouder die op dat moment niet de verzorger is, maar wat vinden jullie?
Is het beter geen contact te hebben omdat dit het gemis aanwakkert, of mag een kind dit zelf bepalen?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/adviezen. Vast bedankt
Woonvoorziening
Marco, 34 jaar
Hallo mijn vrouw en ik hebben besloten om nasr een huwlijk van bijna 8 jaar te gaan scheiden.
Nu is mijn vraag we hebben nu een huurwoning,maar dit gaat allemaal pop mijn loon want mijn vrouw heeft geen inkomsten omdat zij wegens gexondsheidsredenen niet meer kan werken.
Nu is het huis aangepast voor haar dus is het van zelfsprekend dat ik weg ga alleen als ik mijn (ex)vrouw en mijn dochter moet onderhouden dan hou ik zelf niets meer over om van te leven en al zeker geen huis te huren.
Ik heb geen familie waar ik terecht kan die wonen te ver weg .
Wat kan ik doen om toch al is het maar een apartement te huren.
Met vriendelijke groet.
Woonvoorziening
Marco, 34 jaar
Hallo mijn vrouw en ik hebben besloten om nasr een huwlijk van bijna 8 jaar te gaan scheiden.
Nu is mijn vraag we hebben nu een huurwoning,maar dit gaat allemaal pop mijn loon want mijn vrouw heeft geen inkomsten omdat zij wegens gexondsheidsredenen niet meer kan werken.
Nu is het huis aangepast voor haar dus is het van zelfsprekend dat ik weg ga alleen als ik mijn (ex)vrouw en mijn dochter moet onderhouden dan hou ik zelf niets meer over om van te leven en al zeker geen huis te huren.
Ik heb geen familie waar ik terecht kan die wonen te ver weg .
Wat kan ik doen om toch al is het maar een apartement te huren.
Met vriendelijke groet.
Advies voor dochter
L, 30 jaar
Hallo allemaal,
ik ben sinds een half jaar gescheiden en heb dochter van nu 4,5 jaar.
Mijn dochter heeft altijd een sterke voorkeur gehad voor mij. En nu echt verlatingsangst. Papa werkt onregelmatig en weet volgens mij niet zo goed wat hij met haar moet. Hij legde haar bijvoorbeeld nooit op bed, deed haar nooit in bad en ook als ze in de nacht wakker werd ging hij er niet uit. Eigenlijk kwam het grootste deel op mij neer. Ik klaag niet want ik deed het met liefde en dat doe ik nog. Ik wil ook geen kwaad spreken over hem want hij is wel dol op onze dochter. Maar nu wil ze al sinds we uit elkaar zijn niet naar hem toe en maakt er een drama van als ik haar breng. Slapen doet ze er bij hoge uitzondering en alleen als het echt moet. Hij belt standaard op dat ik haar maar moet halen. Dit gaat regelmatig samen met stemverheffing en tranen aan zijn kant. Wat er vooraf gebeurd is weet ik nooit. Mijn dochter is dan echt van slag en een aantal dagen heel lastig. Ze slaat en schopt me en zegt dat ze me niet meer lief vindt. Normaal ken ik haar absoluut niet zo. De dag er na kan ze me ook aankijken en zacht vragen of ze niet naar papa hoeft. Nu wil ze ineens ook niet meer naar zijn ouders en die mogen haar ook niet uit school halen. Ik weet niet wat ik moet doen want ik wil zo graag dat ze gelukkig is en graag naar haar papa gaat. Ik weet zeker dat hij haar nooit van zijn leven kwaad zou doen.
Misschien kunnen jullie helpen?
Advies voor dochter
L, 30 jaar
Hallo allemaal,
ik ben sinds een half jaar gescheiden en heb dochter van nu 4,5 jaar.
Mijn dochter heeft altijd een sterke voorkeur gehad voor mij. En nu echt verlatingsangst. Papa werkt onregelmatig en weet volgens mij niet zo goed wat hij met haar moet. Hij legde haar bijvoorbeeld nooit op bed, deed haar nooit in bad en ook als ze in de nacht wakker werd ging hij er niet uit. Eigenlijk kwam het grootste deel op mij neer. Ik klaag niet want ik deed het met liefde en dat doe ik nog. Ik wil ook geen kwaad spreken over hem want hij is wel dol op onze dochter. Maar nu wil ze al sinds we uit elkaar zijn niet naar hem toe en maakt er een drama van als ik haar breng. Slapen doet ze er bij hoge uitzondering en alleen als het echt moet. Hij belt standaard op dat ik haar maar moet halen. Dit gaat regelmatig samen met stemverheffing en tranen aan zijn kant. Wat er vooraf gebeurd is weet ik nooit. Mijn dochter is dan echt van slag en een aantal dagen heel lastig. Ze slaat en schopt me en zegt dat ze me niet meer lief vindt. Normaal ken ik haar absoluut niet zo. De dag er na kan ze me ook aankijken en zacht vragen of ze niet naar papa hoeft. Nu wil ze ineens ook niet meer naar zijn ouders en die mogen haar ook niet uit school halen. Ik weet niet wat ik moet doen want ik wil zo graag dat ze gelukkig is en graag naar haar papa gaat. Ik weet zeker dat hij haar nooit van zijn leven kwaad zou doen.
Misschien kunnen jullie helpen?
Hoe het beste handelen
, 28 jaar
Beste mede ouders,
Afgelopen week heb ik besloten bij mijn man weg te gaan. Ik kon niet meer tegen de spanningen thuis en alles wat er gebeurd was. Ik zag ook niet meer een einde dat goed afliep. Afijn vrijdag hebben we dus dat gesprek gehad en gisteren avond weer een gesprek hoe we het gaan doen betreft het huis, de kindjes (5 en 2 jaar oud) en het financiële gedeelte.
Echter geeft mijn man aan, enkele maanden geleden en nu nog steeds dat over is over en hij de kinderen niet meer wil zien daarna. Nu blijft mijn zoontje van 5 vragen waar papa is (papa is wel vaker op zakenreis dus hij denkt dat papa dat nu ook is). Mijn man wil het niet samen vertellen, ook niet als ik uitleg dat het voor ons zoontje wel beter is (mijn man heeft zelf als kind mee gemaakt dat zijn vader weg ging en geen contact meer had, sinds enkele jaren wel weer). Hoe ga ik dit in me eentje aanpakken? Hoe ga ik het mijn zoontje vertellen (ik dacht zelf met behulp van een boekje?) en hoe ga ik ermee om het feit dat mijn man zo reageert? Want ik ben van mening dat een kind beide ouders net zo hard nodig heeft...
Dank jullie wel alvast.
Hoe het beste handelen
, 28 jaar
Beste mede ouders,
Afgelopen week heb ik besloten bij mijn man weg te gaan. Ik kon niet meer tegen de spanningen thuis en alles wat er gebeurd was. Ik zag ook niet meer een einde dat goed afliep. Afijn vrijdag hebben we dus dat gesprek gehad en gisteren avond weer een gesprek hoe we het gaan doen betreft het huis, de kindjes (5 en 2 jaar oud) en het financiële gedeelte.
Echter geeft mijn man aan, enkele maanden geleden en nu nog steeds dat over is over en hij de kinderen niet meer wil zien daarna. Nu blijft mijn zoontje van 5 vragen waar papa is (papa is wel vaker op zakenreis dus hij denkt dat papa dat nu ook is). Mijn man wil het niet samen vertellen, ook niet als ik uitleg dat het voor ons zoontje wel beter is (mijn man heeft zelf als kind mee gemaakt dat zijn vader weg ging en geen contact meer had, sinds enkele jaren wel weer). Hoe ga ik dit in me eentje aanpakken? Hoe ga ik het mijn zoontje vertellen (ik dacht zelf met behulp van een boekje?) en hoe ga ik ermee om het feit dat mijn man zo reageert? Want ik ben van mening dat een kind beide ouders net zo hard nodig heeft...
Dank jullie wel alvast.
mening nieuwe situatie papa
Suzanne, 50 jaar
Hallo forum, ik heb een vraag. Mijn ex heeft net een nieuwe vriendin, heeft dit aan de kinderen van 12 en 16 verteld en ze hebben haar ook al gezien. Ik heb tegen mijn ex gezegd dat ik dat best allemaal heel snel voor de kinderen vind, en hij is dat ook met mij eens en is daar weer met hen over gaan praten. Nu stimuleert hij mij om ook aan de kinderen te vragen wat ze van nieuwe situatie met pappa met vriendin vinden. Natuurlijk wil ik dat graag weten maar volgens mij is het een onmogelijke vraag voor hen om te beantwoorden. Als ze zeggen dat ze het heel erg vinden zijn ze niet loyaal naar mijn ex. Als ze zeggen dat ze het prima vinden voelen ze zich wellicht niet loyaal naar mij. Maar niet vragen voelt voor mij als niet geïnteresseerd. Hoe kan ik mij nu het beste opstellen zodat ze wel weten dat ik het weet en dat ze bij mij terechtkunnen, zonder zich gedwongen te voelen hierover met mij te moeten praten.
mening nieuwe situatie papa
Suzanne, 50 jaar
Hallo forum, ik heb een vraag. Mijn ex heeft net een nieuwe vriendin, heeft dit aan de kinderen van 12 en 16 verteld en ze hebben haar ook al gezien. Ik heb tegen mijn ex gezegd dat ik dat best allemaal heel snel voor de kinderen vind, en hij is dat ook met mij eens en is daar weer met hen over gaan praten. Nu stimuleert hij mij om ook aan de kinderen te vragen wat ze van nieuwe situatie met pappa met vriendin vinden. Natuurlijk wil ik dat graag weten maar volgens mij is het een onmogelijke vraag voor hen om te beantwoorden. Als ze zeggen dat ze het heel erg vinden zijn ze niet loyaal naar mijn ex. Als ze zeggen dat ze het prima vinden voelen ze zich wellicht niet loyaal naar mij. Maar niet vragen voelt voor mij als niet geïnteresseerd. Hoe kan ik mij nu het beste opstellen zodat ze wel weten dat ik het weet en dat ze bij mij terechtkunnen, zonder zich gedwongen te voelen hierover met mij te moeten praten.

2