Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

Forum speciaal voor gescheiden ouders

Heb je een vraag over hoe jouw kinderen het ervaren om op te groeien met gescheiden ouders? Deel ‘m hier! Jongeren die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, reageren vanuit hun kindperspectief op jouw bericht. Zij weten hoe het voelt en delen graag hun eigen ervaringen met jou. Let op: ze kunnen alleen reageren op vragen die gaan over kinderen.

1947 vragen

Sorteer op

Zoek op het Forum naar vragen van anderen

Ik hou wel van haar

Bob, 51 jaar

Mijn vrouw en ik slapen sinds januari al niet meer samen. Ze zegt dat ze niet meer van mij houdt en wil scheiden. We hebben 2 lieve dochters van 6 en 9. Ik hou nog erg veel van haar en van de kinderen en ben niet klaar voor een scheiding. Ze negeert me het liefst in huis en heeft een schema opgesteld waarin we elkaar tenminste 4 dagen in de week zo min mogelijk zien. Praten doen we nauwelijks. Met de kinderen hebben we nog niet gesproken over de situatie. Help, what to do?

Ik hou wel van haar

Bob, 51 jaar

Mijn vrouw en ik slapen sinds januari al niet meer samen. Ze zegt dat ze niet meer van mij houdt en wil scheiden. We hebben 2 lieve dochters van 6 en 9. Ik hou nog erg veel van haar en van de kinderen en ben niet klaar voor een scheiding. Ze negeert me het liefst in huis en heeft een schema opgesteld waarin we elkaar tenminste 4 dagen in de week zo min mogelijk zien. Praten doen we nauwelijks. Met de kinderen hebben we nog niet gesproken over de situatie. Help, what to do?

Tips voor duidelijke beeld

Renate, 43 jaar

Hallo, Ik zit met het volgende: Het is een hele tijd goed gegaan, de vader van onze dochter was rustig bij het ophalen en ik kreeg zelfs een kopje koffie als ik haar weer ophaalde op zondag. Wij komen er samen niet uit met de nieuwe regels van de alimentatie en wil hij dit regelen via een advocaat. Nu is hij heel boos over het antwoord van mijn advocaat en noemt hij mij in het bijzijn van onze dochter van 11 jaar een profiteur. Vervolgens gaat hij hierover met haar in gesprek en vertelt hij haar dat hij graag een huis wil kopen voor hem en haar, maar dat dat niet kan omdat hij mij zoveel geld moet geven elke maand. Nu is zij boos op mij, omdat papa geen huis kan kopen. Ik heb haar gezegd dat ik dat ook jammer vind en dat de rechter, die verstand heeft van dit soort zaken, ernaar gaat kijken om te kijken hoe dit goed geregeld moet worden. Ik heb haar verteld dat zij zich geen zorgen moet maken over geldzaken. Zij is nu weer wat rustiger en ze gelooft nu mij. Dit is iets wat ik helemaal niet met haar wil bespreken, maar het kan toch ook niet zijn dat zij tegen mij opgezet wordt met een compleet irreëel beeld van de situatie? Hebben jullie tips voor mij? Vader is er werkelijk van overtuigd dat hij zijn dochter gerust mag laten weten waarom hij geen huis kan kopen. Het raakt mij erg om de verwarring van onze dochter te zien. Alvast bedankt. Groeten, Renate.

Tips voor duidelijke beeld

Renate, 43 jaar

Hallo, Ik zit met het volgende: Het is een hele tijd goed gegaan, de vader van onze dochter was rustig bij het ophalen en ik kreeg zelfs een kopje koffie als ik haar weer ophaalde op zondag. Wij komen er samen niet uit met de nieuwe regels van de alimentatie en wil hij dit regelen via een advocaat. Nu is hij heel boos over het antwoord van mijn advocaat en noemt hij mij in het bijzijn van onze dochter van 11 jaar een profiteur. Vervolgens gaat hij hierover met haar in gesprek en vertelt hij haar dat hij graag een huis wil kopen voor hem en haar, maar dat dat niet kan omdat hij mij zoveel geld moet geven elke maand. Nu is zij boos op mij, omdat papa geen huis kan kopen. Ik heb haar gezegd dat ik dat ook jammer vind en dat de rechter, die verstand heeft van dit soort zaken, ernaar gaat kijken om te kijken hoe dit goed geregeld moet worden. Ik heb haar verteld dat zij zich geen zorgen moet maken over geldzaken. Zij is nu weer wat rustiger en ze gelooft nu mij. Dit is iets wat ik helemaal niet met haar wil bespreken, maar het kan toch ook niet zijn dat zij tegen mij opgezet wordt met een compleet irreëel beeld van de situatie? Hebben jullie tips voor mij? Vader is er werkelijk van overtuigd dat hij zijn dochter gerust mag laten weten waarom hij geen huis kan kopen. Het raakt mij erg om de verwarring van onze dochter te zien. Alvast bedankt. Groeten, Renate.

Kind beschermen

Bezorgde moeder, 29 jaar

Ik heb een zoon van bijna 7 jaar. Sinds zijn tweede jaar gaf mijn zoon aan niet mee te willen met zijn vader, maar ik dwong hem toch te gaan ookal was hat 1 keer in de 3 a 6 maanden. Elke als vader aanwezig was begon hij te schoppen en slaan. Met zijn vierde jaar zag ik het erg in wat ik deed met mijn zoon om hem te dwingen om mee te gaan met zijn vader. Hij begon driftbuien te krijgen op school en reageerde met schoppen en slaan tegen over zijn oma en klasgenoten. Van aanzoek van mijn zoon zelf en zijn gedrag heb ik omgang met vader gestopt. Maar deze heb ik ook gestopt omdat vader meerdere malen heeft gedreigd om mijn zoon te ontvoeren maar die zelfde man heeft heel Nederland vertelt dat hij van onze kind walgt en dat hij hem niet kan uitstaan en dat onze kind zijn leven heeft verpest en dat hij soms suïcidale gevoelens heeft. Hij had een ex die psychische niet in orde was en hij wist het en zij bedreigde mij en mij kind en als nog wou hij dat onze zoon met zo iemand in aanraking kwam, ik dacht waar is het veiligheid voor je kind dit vind ik een onverantwoordelijke man. Zijn vader wilt voor hem vechten nadat hij bijna 7 jaar niet in zijn leven was. Voor de rechter heeft hij alles voorgelogen dat hij wel in het leven was van ons kind en dat hij voor hem zorgde en dat hij zijn afspraak na kwam wat totaal niet waar is. We zijn naar de mediation gegaan en heeft hij toegegeven dat alles wat ik heb gezegd waar is, maar mediation was verbroken omdat mij zoon begon te huilen en te schreeuwen toen hij hoorde hij moest daarna toe om vervolg zijn vader te zien. Wat ik kwalijk vind is al die gegeven komen niet naar de rechter ik heb een gevoel van waar is de veiligheid voor mij kind als iemand toegeeft meerdere malen zulke uitspraken heeft gedaan ontvoeren en suïcidale gevoelens. Weer rechter en nu zijn wij bij het omgangshuis. Met veel praten heb ik mijn zoon zover gekregen om naar het omgangshuis te gaan, mijn zoon vindt spelen hartstikke leuk dus als je hem vraagt vind je het hier leuk natuurlijk zegt een kind ja, ik vind je moet de realiteit na botsen en niet fantasie voor een kind. Hier bij het omgangshuis heeft zijn vader weer toegegeven dat hij al die uitingen heeft gezegd, maar ik vind dat er alleen ernaar wordt gekeken naar dat een kind zijn vader nodig heeft en niet dat een kind beschermd moet worden van een ouder ookal is het zijn vader. Ik voel mij machteloos hierover, ik weet niet meer wat ik moet doen om mijn zoon te beschermen, alles waarvoor ik bang was gebeurt weer hij begon weer woede te uiten naar mijn moeder, kan weer minder concentreren op school en lijkt weer drift buien te krijgen. (gelukkig met heel veel praten en aandacht te geven zakt dit weer maar na een ontmoeting met vader gebeurt er altijd weer een incident) want wat je ook veel zie op de media rechters nemen een besluit vader moord zichzelf en kind en daarna de enige wat ze zeggen is sorry en dit wil ik voorkomen. Ik vind het hard, oneerlijk en dat er geen rechtvaardigheid is dat z'n iemand zijn zin krijgt ookal dreigt hij een gevaar te zijn voor zijn eigen kind. Kunnen jullie mij AUB! helpen welke stappen ik kan ondernemen want ik voel mij machteloos, help mij, mijn kind beschermen

Kind beschermen

Bezorgde moeder, 29 jaar

Ik heb een zoon van bijna 7 jaar. Sinds zijn tweede jaar gaf mijn zoon aan niet mee te willen met zijn vader, maar ik dwong hem toch te gaan ookal was hat 1 keer in de 3 a 6 maanden. Elke als vader aanwezig was begon hij te schoppen en slaan. Met zijn vierde jaar zag ik het erg in wat ik deed met mijn zoon om hem te dwingen om mee te gaan met zijn vader. Hij begon driftbuien te krijgen op school en reageerde met schoppen en slaan tegen over zijn oma en klasgenoten. Van aanzoek van mijn zoon zelf en zijn gedrag heb ik omgang met vader gestopt. Maar deze heb ik ook gestopt omdat vader meerdere malen heeft gedreigd om mijn zoon te ontvoeren maar die zelfde man heeft heel Nederland vertelt dat hij van onze kind walgt en dat hij hem niet kan uitstaan en dat onze kind zijn leven heeft verpest en dat hij soms suïcidale gevoelens heeft. Hij had een ex die psychische niet in orde was en hij wist het en zij bedreigde mij en mij kind en als nog wou hij dat onze zoon met zo iemand in aanraking kwam, ik dacht waar is het veiligheid voor je kind dit vind ik een onverantwoordelijke man. Zijn vader wilt voor hem vechten nadat hij bijna 7 jaar niet in zijn leven was. Voor de rechter heeft hij alles voorgelogen dat hij wel in het leven was van ons kind en dat hij voor hem zorgde en dat hij zijn afspraak na kwam wat totaal niet waar is. We zijn naar de mediation gegaan en heeft hij toegegeven dat alles wat ik heb gezegd waar is, maar mediation was verbroken omdat mij zoon begon te huilen en te schreeuwen toen hij hoorde hij moest daarna toe om vervolg zijn vader te zien. Wat ik kwalijk vind is al die gegeven komen niet naar de rechter ik heb een gevoel van waar is de veiligheid voor mij kind als iemand toegeeft meerdere malen zulke uitspraken heeft gedaan ontvoeren en suïcidale gevoelens. Weer rechter en nu zijn wij bij het omgangshuis. Met veel praten heb ik mijn zoon zover gekregen om naar het omgangshuis te gaan, mijn zoon vindt spelen hartstikke leuk dus als je hem vraagt vind je het hier leuk natuurlijk zegt een kind ja, ik vind je moet de realiteit na botsen en niet fantasie voor een kind. Hier bij het omgangshuis heeft zijn vader weer toegegeven dat hij al die uitingen heeft gezegd, maar ik vind dat er alleen ernaar wordt gekeken naar dat een kind zijn vader nodig heeft en niet dat een kind beschermd moet worden van een ouder ookal is het zijn vader. Ik voel mij machteloos hierover, ik weet niet meer wat ik moet doen om mijn zoon te beschermen, alles waarvoor ik bang was gebeurt weer hij begon weer woede te uiten naar mijn moeder, kan weer minder concentreren op school en lijkt weer drift buien te krijgen. (gelukkig met heel veel praten en aandacht te geven zakt dit weer maar na een ontmoeting met vader gebeurt er altijd weer een incident) want wat je ook veel zie op de media rechters nemen een besluit vader moord zichzelf en kind en daarna de enige wat ze zeggen is sorry en dit wil ik voorkomen. Ik vind het hard, oneerlijk en dat er geen rechtvaardigheid is dat z'n iemand zijn zin krijgt ookal dreigt hij een gevaar te zijn voor zijn eigen kind. Kunnen jullie mij AUB! helpen welke stappen ik kan ondernemen want ik voel mij machteloos, help mij, mijn kind beschermen

Stimuleren?

Tanja, 50 jaar

Hai, Ik heb een vraagje betreffende mijn dochter (16). Zij wil haar vader niet zien nadat hij zich op vreselijke wijze van zijn gezin heeft ontdaan. wij zijn nu een jaar verder en in onze situatie is sindsdien nog niets veranderd. Geen huis, geen alimentatie voor dochter etc. Ik heb haar wel gestimuleerd haar vader te zien. Het is beperkt gebleven tot 2 x. Zij herkent haar vader niet meer. Uiterlijk dezelfde man, gedrag is volgens haar vreemd en onecht. Het heeft haar verward. Zij wil hem dus nu niet meer zien. Tegelijkertijd is zij depressief en heeft concentratieproblemen, waardoor zij blijft zitten. Wat kan ik als moeder doen? Haar toch blijven stimuleren haar vader te zien of me neerleggen bij haar beslissing? Het is wel heel erg wat haar vader met ons heeft gedaan. Groet, Tanja

Stimuleren?

Tanja, 50 jaar

Hai, Ik heb een vraagje betreffende mijn dochter (16). Zij wil haar vader niet zien nadat hij zich op vreselijke wijze van zijn gezin heeft ontdaan. wij zijn nu een jaar verder en in onze situatie is sindsdien nog niets veranderd. Geen huis, geen alimentatie voor dochter etc. Ik heb haar wel gestimuleerd haar vader te zien. Het is beperkt gebleven tot 2 x. Zij herkent haar vader niet meer. Uiterlijk dezelfde man, gedrag is volgens haar vreemd en onecht. Het heeft haar verward. Zij wil hem dus nu niet meer zien. Tegelijkertijd is zij depressief en heeft concentratieproblemen, waardoor zij blijft zitten. Wat kan ik als moeder doen? Haar toch blijven stimuleren haar vader te zien of me neerleggen bij haar beslissing? Het is wel heel erg wat haar vader met ons heeft gedaan. Groet, Tanja

Zelf aangeven

Klaver, 48 jaar

Welke stappen kunnen we ondernemen als de kinderen van 10 en (bijna) 12 jaar tijdens co ouderschap zelf aangeven dat ze langer bij hun vader willen blijven en hun moeder al > 12 maanden hun gevoelens en emoties negeert? Moeder negeert ook vragen die vader stelt. Moeder vertelt aan de kinderen wat het met haar doet als ze langer bij hun vader willen blijven. Communicatie vindt om moverende redenen van vader sinds 2013 alleen digitaal plaats met moeder. Ouders zijn 9 jaar gescheiden en beiden hertrouwd.

Zelf aangeven

Klaver, 48 jaar

Welke stappen kunnen we ondernemen als de kinderen van 10 en (bijna) 12 jaar tijdens co ouderschap zelf aangeven dat ze langer bij hun vader willen blijven en hun moeder al > 12 maanden hun gevoelens en emoties negeert? Moeder negeert ook vragen die vader stelt. Moeder vertelt aan de kinderen wat het met haar doet als ze langer bij hun vader willen blijven. Communicatie vindt om moverende redenen van vader sinds 2013 alleen digitaal plaats met moeder. Ouders zijn 9 jaar gescheiden en beiden hertrouwd.

1e keer na tijden

j.E.R, 31 jaar

Hoi alle, ik heb een vraag. Ik ben een vader van een dochtertje van bijna 4 jaar jong.nu is het geval, nu dat ik naar 4 jaar Rechten via de rechtbank en hoop advocaten kosten. verder heb ik een vraagje. Mijn dochtertje krijg ik naar 4 jaar voor de 1 keer te zien. Mis heeft iemand tips hoe ik hier mee om moet gaan ? of hoe ik mijn dochtertje voor de 1 keer moet aan spreken bij naam of anders,Graag verneem ik.

1e keer na tijden

j.E.R, 31 jaar

Hoi alle, ik heb een vraag. Ik ben een vader van een dochtertje van bijna 4 jaar jong.nu is het geval, nu dat ik naar 4 jaar Rechten via de rechtbank en hoop advocaten kosten. verder heb ik een vraagje. Mijn dochtertje krijg ik naar 4 jaar voor de 1 keer te zien. Mis heeft iemand tips hoe ik hier mee om moet gaan ? of hoe ik mijn dochtertje voor de 1 keer moet aan spreken bij naam of anders,Graag verneem ik.

Dreigend

Clarissa , 34 jaar

Hoi allen, Vorig jaar ben ik gescheiden, heb een zoon van 12 en van 2 jaar. Mijn oudste zoon verteld mij afgelopen weekend dat mijn ex mij en mijn vriend dood wenst. Een paar week geleden vertelde hij ook dat mijn ex een geweer wil kopen. Ik wil absoluut geen strijd en mijn kinderen ook niet bij hun vader weg halen. Maar ben hier wel erg van geschrokken. Ik wil graag mijn zoon beschermen maar weet niet wat ik moet doen. Het is toch erg belastend voor een kind als papa zoiets zegt.

Dreigend

Clarissa , 34 jaar

Hoi allen, Vorig jaar ben ik gescheiden, heb een zoon van 12 en van 2 jaar. Mijn oudste zoon verteld mij afgelopen weekend dat mijn ex mij en mijn vriend dood wenst. Een paar week geleden vertelde hij ook dat mijn ex een geweer wil kopen. Ik wil absoluut geen strijd en mijn kinderen ook niet bij hun vader weg halen. Maar ben hier wel erg van geschrokken. Ik wil graag mijn zoon beschermen maar weet niet wat ik moet doen. Het is toch erg belastend voor een kind als papa zoiets zegt.

Te lang?

Danielle, 42 jaar

Ik ben nu 4 maanden gescheiden en wij hebben 2 zoons van bijna 16 en 14. Mijn ex wil 2 weken naar het buitenland in de zomervakantie, maar ik ook. De kids hebben aangegeven liever niet langer van huis te gaan dan 3 weken. Ik heb mijn ex gevraagd of we het eerlijk kunnen delen, hij tien dagen en ik. Maar hij wil perse twee weken. Nu doe ik in elk geval wel tien dagen, maar merk dat de kids dit toch te lang vinden ( in totaal).Wat is jullie ervaring?

Te lang?

Danielle, 42 jaar

Ik ben nu 4 maanden gescheiden en wij hebben 2 zoons van bijna 16 en 14. Mijn ex wil 2 weken naar het buitenland in de zomervakantie, maar ik ook. De kids hebben aangegeven liever niet langer van huis te gaan dan 3 weken. Ik heb mijn ex gevraagd of we het eerlijk kunnen delen, hij tien dagen en ik. Maar hij wil perse twee weken. Nu doe ik in elk geval wel tien dagen, maar merk dat de kids dit toch te lang vinden ( in totaal).Wat is jullie ervaring?

In oude huis?

Marijan, 36 jaar

Hoi, Ik ben Marjan en mama van 3 kinderen 2 jongens van 7 en 4 en een meisje van 5. Ik ben 9 maanden gescheiden en heb co-ouderschap en een fulltime baan. Ik wil verhuizen dichter bij mijn werk en mijn nieuwe vriend. ik ben in overleg met mijn ex over een nieuwe omgangsregeling. ik vind dit erg moeilijk. Ik denk erover mijn kinderen bij hun vader en zijn nieuwe vriendin te laten in hun " oude huis" waar ze hun vaste opvang, school, vriendjes, opa en oma, andere familie etc. hebben. En dan een weekendregeling met 1 vaste dag doordeweeks te doen. Ik ga 70 km verderop wonen en ze zouden dan fulltime op de opvang en school zitten en in een onbekende omgeving met geen familie in de buurt en weinig buitenschoolse activiteiten kunnen ondernemen wat ze nu bij hun vader wel kunnen. Kunnen jullie misschien anageven of jullie dat ook fijner zouden vinden of hebben jullie misschien tips?

In oude huis?

Marijan, 36 jaar

Hoi, Ik ben Marjan en mama van 3 kinderen 2 jongens van 7 en 4 en een meisje van 5. Ik ben 9 maanden gescheiden en heb co-ouderschap en een fulltime baan. Ik wil verhuizen dichter bij mijn werk en mijn nieuwe vriend. ik ben in overleg met mijn ex over een nieuwe omgangsregeling. ik vind dit erg moeilijk. Ik denk erover mijn kinderen bij hun vader en zijn nieuwe vriendin te laten in hun " oude huis" waar ze hun vaste opvang, school, vriendjes, opa en oma, andere familie etc. hebben. En dan een weekendregeling met 1 vaste dag doordeweeks te doen. Ik ga 70 km verderop wonen en ze zouden dan fulltime op de opvang en school zitten en in een onbekende omgeving met geen familie in de buurt en weinig buitenschoolse activiteiten kunnen ondernemen wat ze nu bij hun vader wel kunnen. Kunnen jullie misschien anageven of jullie dat ook fijner zouden vinden of hebben jullie misschien tips?

advies over opstandige tiener

anoniem, jaar

Ik ben een gescheiden moeder met 2 kinderen en heb een relatie met een gescheiden vader met 2 kinderen. Waar ik advies bij nodig heb gaat over de oudste van de 4, de oudste zoon van mijn vriend. Hij is 16 en woont de ene week samen met zijn broertje van 11 bij zijn moeder en de andere week bij zijn vader. Hij heeft een lichte vorm van PDD-NOS, waardoor het belangrijk is dat er structuur in zijn leven is. Zijn vader en ik wonen niet samen en dat heeft deels te maken met het veiligheidsgevoel van de kinderen. We willen graag dat de kinderen allemaal een eigen plek hebben en met zijn allen in 1 huis zien wij dat (nog) niet zo. De zoon van 16 is enorm opstandig sinds zijn moeder weer vlakbij is komen wonen. De relatie tussen hem en zijn moeder is nooit goed geweest en eigenlijk was het voor hem een opluchting dat ze wegging 3 jaar geleden. Sinds september woont ze nu dus weer dichtbij. Daarvoor woonde ze wat verder en waren de jongens bijna altijd bij hun vader. Als moeder zin had mochten ze een weekendje komen, maar geregeld moesten we de oudste dan weer na een dag ophalen omdat het niet goed ging. Zoals je snapt is dit niet goed voor de regelmaat en structuur, welke hij juist zo nodig heeft. We hebben heel veel gesprekken met hem gehad en ook met zijn moeder. Inmiddels is het contact tussen ons en zijn moeder tot het minimum beperkt. Het ging echt niet meer. We hadden telkens woorden met haar, en dan met name over de oudste. Een paar maanden geleden ging het echt niet goed, hij rookt, school gaat dramatisch, hij zet zich niet in voor werk en sport, hij drinkt sterke drank en we hadden het vermoeden dat er ook drugs in het spel was. Dus ik heb zijn vader toch weer zo ver gekregen dat hij met de moeder om tafel ging en afspraken zou maken. Dat is gebeurd, moeder legt de schuld van alles bij vader neer, maar uiteindelijk wat afspraken op papier gezet. Die dag waren de jongens bij moeder. Van oudste zoon hoorden we een paar dagen later dat moeder bij thuiskomst direct heeft gezegd dat zij de problemen van vader moest oplossen en dat de afspraken en regels "moeten" van vader! Het probleem is dat we nooit kunnen weten wie er liegt; moeder of zoon. Ze liegen en manipuleren namelijk allebei. Ik heb veel gesprekken gehad met zoon en ook met vader erbij. We hebben zoon uitgelegd dat wij het goed zouden vinden als hij volledig bij vader woont, maar dat hij zich dan wel aan bepaalde regels moet houden. We hebben ook steeds uitgelegd dat we echt wel begrijpen dat het moeilijk voor hem is en dat we weten dat hij en zijn moeder elkaar niet liggen. We proberen zo min mogelijk vervelende dingen over moeder te zeggen tegen de kinderen, hoewel dat soms echt ondoenlijk is door haar gedrag en uitspraken naar de kinderen. Waar het vooral om gaat is dat we zoon maar niet aan zijn verstand kunnen krijgen dat hij zijn gedrag een beetje moet aanpassen en dat we dan het gevecht voor hem willen aangaan met zijn moeder om hem volledig bij vader te laten wonen. Zoon doet echt alleen maar wat hij zelf wil en eist ook nog eens alle aandacht op. Daardoor krijgen de andere 3 kinderen bijna geen aandacht en wij hebben ook nooit rust. Als zoon thuis is, klaagt ie over alles (moeder, school, pijntjes) en als ie niet thuis is stuurt ie steeds berichtjes en staat om de haverklap bij zijn vader binnen. Hij vlucht bij zijn moeder, maar dreigt wel met haar als hij iets niet mag bij zijn vader. Hij komt te laat thuis, rookt en brengt de rookwaren mee naar huis terwijl hij weet dat zijn vader dat absoluut niet wil hebben. Hij gaat bij zijn vriendinnetje slapen terwijl er was gezegd door zijn vader dat ie haar eerst wilde leren kennen. Hij vergooit zijn school, werk en sport. We hebben echt goeie gesprekken gehad met hem, en dan lijkt het echt dat ie snapt dat we hem graag willen helpen. We vragen hem alleen op tijd thuis te zijn (doordeweeks 22 uur en in het weekend 23 uur, bij feestjes 1 uur), geen rookwaren in huis, geen sterke drank, geen vrienden in huis als vader niet thuis is. Zijn kamer opruimen of helpen de tafel af ruimen hebben we al opgegeven. Dat was teveel strijd elke keer. Hij vraagt ook niks, hij zegt het. Bijvoorbeeld: "ik ga een weekend weg met mijn vrienden" of "ik ga op vakantie naar Amerika met mijn vriendin" Er is wat hem betreft geen ruimte voor een gesprek hierover, en hij wordt boos als je gaat doorvragen, bijvoorbeeld waar ze dan naartoe willen en met wie ze allemaal gaan en of hij wel geld heeft daarvoor. Eigenlijk verwacht hij dat we hem geld zullen geven om zoiets te gaan doen. We zijn zo bang dat hij op het verkeerde pad komt en we willen hem zo graag helpen omdat we weten dat hij het niet makkelijk heeft (gehad). Maar we weten het gewoon niet meer. Hoe dringen we tot hem door? Vragen we echt teveel van hem? Moet hij echt te vroeg thuiskomen? Is het echt zo raar dat we niet willen dat hij zich klem zuipt aan sterke drank elk weekend? Bij zijn moeder heeft hij een eigen fles wodka (zegt hij). We zijn ten einde raad. Zijn vader is op het punt gekomen dat ie hem eigenlijk het huis uit wil zetten, maar we weten dat ie juist volledig bij vader zou willen wonen. als ie naar moeder moet, zijn we bang dat het helemaal fout gaat. Kortom, advies is meer dan welkom!

advies over opstandige tiener

anoniem, jaar

Ik ben een gescheiden moeder met 2 kinderen en heb een relatie met een gescheiden vader met 2 kinderen. Waar ik advies bij nodig heb gaat over de oudste van de 4, de oudste zoon van mijn vriend. Hij is 16 en woont de ene week samen met zijn broertje van 11 bij zijn moeder en de andere week bij zijn vader. Hij heeft een lichte vorm van PDD-NOS, waardoor het belangrijk is dat er structuur in zijn leven is. Zijn vader en ik wonen niet samen en dat heeft deels te maken met het veiligheidsgevoel van de kinderen. We willen graag dat de kinderen allemaal een eigen plek hebben en met zijn allen in 1 huis zien wij dat (nog) niet zo. De zoon van 16 is enorm opstandig sinds zijn moeder weer vlakbij is komen wonen. De relatie tussen hem en zijn moeder is nooit goed geweest en eigenlijk was het voor hem een opluchting dat ze wegging 3 jaar geleden. Sinds september woont ze nu dus weer dichtbij. Daarvoor woonde ze wat verder en waren de jongens bijna altijd bij hun vader. Als moeder zin had mochten ze een weekendje komen, maar geregeld moesten we de oudste dan weer na een dag ophalen omdat het niet goed ging. Zoals je snapt is dit niet goed voor de regelmaat en structuur, welke hij juist zo nodig heeft. We hebben heel veel gesprekken met hem gehad en ook met zijn moeder. Inmiddels is het contact tussen ons en zijn moeder tot het minimum beperkt. Het ging echt niet meer. We hadden telkens woorden met haar, en dan met name over de oudste. Een paar maanden geleden ging het echt niet goed, hij rookt, school gaat dramatisch, hij zet zich niet in voor werk en sport, hij drinkt sterke drank en we hadden het vermoeden dat er ook drugs in het spel was. Dus ik heb zijn vader toch weer zo ver gekregen dat hij met de moeder om tafel ging en afspraken zou maken. Dat is gebeurd, moeder legt de schuld van alles bij vader neer, maar uiteindelijk wat afspraken op papier gezet. Die dag waren de jongens bij moeder. Van oudste zoon hoorden we een paar dagen later dat moeder bij thuiskomst direct heeft gezegd dat zij de problemen van vader moest oplossen en dat de afspraken en regels "moeten" van vader! Het probleem is dat we nooit kunnen weten wie er liegt; moeder of zoon. Ze liegen en manipuleren namelijk allebei. Ik heb veel gesprekken gehad met zoon en ook met vader erbij. We hebben zoon uitgelegd dat wij het goed zouden vinden als hij volledig bij vader woont, maar dat hij zich dan wel aan bepaalde regels moet houden. We hebben ook steeds uitgelegd dat we echt wel begrijpen dat het moeilijk voor hem is en dat we weten dat hij en zijn moeder elkaar niet liggen. We proberen zo min mogelijk vervelende dingen over moeder te zeggen tegen de kinderen, hoewel dat soms echt ondoenlijk is door haar gedrag en uitspraken naar de kinderen. Waar het vooral om gaat is dat we zoon maar niet aan zijn verstand kunnen krijgen dat hij zijn gedrag een beetje moet aanpassen en dat we dan het gevecht voor hem willen aangaan met zijn moeder om hem volledig bij vader te laten wonen. Zoon doet echt alleen maar wat hij zelf wil en eist ook nog eens alle aandacht op. Daardoor krijgen de andere 3 kinderen bijna geen aandacht en wij hebben ook nooit rust. Als zoon thuis is, klaagt ie over alles (moeder, school, pijntjes) en als ie niet thuis is stuurt ie steeds berichtjes en staat om de haverklap bij zijn vader binnen. Hij vlucht bij zijn moeder, maar dreigt wel met haar als hij iets niet mag bij zijn vader. Hij komt te laat thuis, rookt en brengt de rookwaren mee naar huis terwijl hij weet dat zijn vader dat absoluut niet wil hebben. Hij gaat bij zijn vriendinnetje slapen terwijl er was gezegd door zijn vader dat ie haar eerst wilde leren kennen. Hij vergooit zijn school, werk en sport. We hebben echt goeie gesprekken gehad met hem, en dan lijkt het echt dat ie snapt dat we hem graag willen helpen. We vragen hem alleen op tijd thuis te zijn (doordeweeks 22 uur en in het weekend 23 uur, bij feestjes 1 uur), geen rookwaren in huis, geen sterke drank, geen vrienden in huis als vader niet thuis is. Zijn kamer opruimen of helpen de tafel af ruimen hebben we al opgegeven. Dat was teveel strijd elke keer. Hij vraagt ook niks, hij zegt het. Bijvoorbeeld: "ik ga een weekend weg met mijn vrienden" of "ik ga op vakantie naar Amerika met mijn vriendin" Er is wat hem betreft geen ruimte voor een gesprek hierover, en hij wordt boos als je gaat doorvragen, bijvoorbeeld waar ze dan naartoe willen en met wie ze allemaal gaan en of hij wel geld heeft daarvoor. Eigenlijk verwacht hij dat we hem geld zullen geven om zoiets te gaan doen. We zijn zo bang dat hij op het verkeerde pad komt en we willen hem zo graag helpen omdat we weten dat hij het niet makkelijk heeft (gehad). Maar we weten het gewoon niet meer. Hoe dringen we tot hem door? Vragen we echt teveel van hem? Moet hij echt te vroeg thuiskomen? Is het echt zo raar dat we niet willen dat hij zich klem zuipt aan sterke drank elk weekend? Bij zijn moeder heeft hij een eigen fles wodka (zegt hij). We zijn ten einde raad. Zijn vader is op het punt gekomen dat ie hem eigenlijk het huis uit wil zetten, maar we weten dat ie juist volledig bij vader zou willen wonen. als ie naar moeder moet, zijn we bang dat het helemaal fout gaat. Kortom, advies is meer dan welkom!