Forum speciaal voor gescheiden ouders
Heb je een vraag over hoe jouw kinderen het ervaren om op te groeien met gescheiden ouders? Deel ‘m hier! Jongeren die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, reageren vanuit hun kindperspectief op jouw bericht. Zij weten hoe het voelt en delen graag hun eigen ervaringen met jou. Let op: ze kunnen alleen reageren op vragen die gaan over kinderen.
1947 vragen
Sorteer op

Zoek op het Forum naar vragen van anderen
Zomervakantie
Anoniem, 42 jaar
Beste allemaal, wie oh wie heeft de oplossing.
Het is nog ver weg, maar we zijn al met de zomervakantie Planning bezig. Nu start de vakantie bij de ouder waar ze volgens omgangsregeling verblijven. Niets mis mee, ik zeggen. Maar nu wil de papa drie weken aan een gesloten onze kids. Ook niets mis mee. Maar dit houdt in dat ze vier weken bij mij zijn. Voor mij geen probleem. Maar ik denk dat het voor de kinderen veelste lang allemaal is. Plus heeft mij Zoon van 12 vorige vakantie aangegeven dat drie weken bij de een veel te lang is. Heeft iemand tips en trucs of ideeën hoe we eigenlijk 9 weken kunnen verdelen. 6 weken zomervakantie en 1,5 ervoor en 1,5 erna (de omgangsregeling). Beide ouders willen graag met de kinderen op vakantie. Wat zou jij willen, met alle twee je ouders op vakantie, of liever thuis blijven en hoe lang wil je zonder je andere ouder? Veel vragen maar wil het goed doen.... En mijn kids kunnen helaas niet bij alle twee de ouders hetzelfde verhaal kwijt. Iemand die mij op weg kan helpen????
Zomervakantie
Anoniem, 42 jaar
Beste allemaal, wie oh wie heeft de oplossing.
Het is nog ver weg, maar we zijn al met de zomervakantie Planning bezig. Nu start de vakantie bij de ouder waar ze volgens omgangsregeling verblijven. Niets mis mee, ik zeggen. Maar nu wil de papa drie weken aan een gesloten onze kids. Ook niets mis mee. Maar dit houdt in dat ze vier weken bij mij zijn. Voor mij geen probleem. Maar ik denk dat het voor de kinderen veelste lang allemaal is. Plus heeft mij Zoon van 12 vorige vakantie aangegeven dat drie weken bij de een veel te lang is. Heeft iemand tips en trucs of ideeën hoe we eigenlijk 9 weken kunnen verdelen. 6 weken zomervakantie en 1,5 ervoor en 1,5 erna (de omgangsregeling). Beide ouders willen graag met de kinderen op vakantie. Wat zou jij willen, met alle twee je ouders op vakantie, of liever thuis blijven en hoe lang wil je zonder je andere ouder? Veel vragen maar wil het goed doen.... En mijn kids kunnen helaas niet bij alle twee de ouders hetzelfde verhaal kwijt. Iemand die mij op weg kan helpen????
Van de een naar de ander
Edwin, 49 jaar
Hoi allemaal,
Fijn dat ik bij jullie mijn vraag kan plaatsen, hoe ironisch maar jullie zijn de ware deskundigen dus jullie reacties zal ik zeker zeer serieus nemen.
Mijn vraag is het volgende. Sinds een klein jaar zit ik in een scheiding, 2 dochters zitten er midden in, ook ik maak de geijkte fouten maar ik ben lerende.
Mijn dochters zijn elke maandag tot dinsdag en om de week vanaf vrijdag bij mij.
Nu bracht ik vanmorgen mijn dochter naar school. Ze was vanaf vrijdag bij mij geweest met even een uitstapje op pakjesavond naar haar moeder. Ik vond haar vanmorgen een beetje kort door de bocht, chagrijnig. Ik vroeg of er iets was, of ze moe was, geen zin in school ofzo maar op alles nee. Later op de dag bedacht ik dat het wel eens kon zijn omdat de wisselmomenten zoals ik begrepen heb hele vervelende momenten kunnen zijn.
Nu is mijn vraag aan jullie hoe kan ik deze momenten zo min mogelijk vervelend maken. Is er iets wat ik kan doen of juist niet doen? Is er iets wat ik kan zeggen of juist niet?
Ik heb niet de indruk dat ze het vervelend vind ofzo om naar mij toe te komen, integendeel zelfs. Waar ik wel rekening mee hou is wat haar oudere zus mij al 3x heeft verteld namelijk dat ze het niet vervelend vond om naar mij toe te gaan maar dat ze het zo vervelend vond om van de een na de ander te gaan, ik ben bang dat mijn jongste dochter hier ook last van krijg en hebben jullie tips om dit vervelende moment tot een minimum te beperken of misschien nog beter om er een leuk moment van te kunnen maken.
Ik kijk erg uit naar jullie reacties.
Van de een naar de ander
Edwin, 49 jaar
Hoi allemaal,
Fijn dat ik bij jullie mijn vraag kan plaatsen, hoe ironisch maar jullie zijn de ware deskundigen dus jullie reacties zal ik zeker zeer serieus nemen.
Mijn vraag is het volgende. Sinds een klein jaar zit ik in een scheiding, 2 dochters zitten er midden in, ook ik maak de geijkte fouten maar ik ben lerende.
Mijn dochters zijn elke maandag tot dinsdag en om de week vanaf vrijdag bij mij.
Nu bracht ik vanmorgen mijn dochter naar school. Ze was vanaf vrijdag bij mij geweest met even een uitstapje op pakjesavond naar haar moeder. Ik vond haar vanmorgen een beetje kort door de bocht, chagrijnig. Ik vroeg of er iets was, of ze moe was, geen zin in school ofzo maar op alles nee. Later op de dag bedacht ik dat het wel eens kon zijn omdat de wisselmomenten zoals ik begrepen heb hele vervelende momenten kunnen zijn.
Nu is mijn vraag aan jullie hoe kan ik deze momenten zo min mogelijk vervelend maken. Is er iets wat ik kan doen of juist niet doen? Is er iets wat ik kan zeggen of juist niet?
Ik heb niet de indruk dat ze het vervelend vind ofzo om naar mij toe te komen, integendeel zelfs. Waar ik wel rekening mee hou is wat haar oudere zus mij al 3x heeft verteld namelijk dat ze het niet vervelend vond om naar mij toe te gaan maar dat ze het zo vervelend vond om van de een na de ander te gaan, ik ben bang dat mijn jongste dochter hier ook last van krijg en hebben jullie tips om dit vervelende moment tot een minimum te beperken of misschien nog beter om er een leuk moment van te kunnen maken.
Ik kijk erg uit naar jullie reacties.
advies situatie
D, 33 jaar
Ik ben ca 5 jaar geleden gescheiden.
Mijn 4 kinderen van 17-9 jaar wonen bij mijn ex.
Ik en mijn ex partner zijn beide hertrouw.
Ik heb het idee dat mijn ex partner mijn kinderen bij mij weg houd, niet stimuleert naar mij te gaan.
Wat ze bij mij krijgen en mee nemen wordt bij moeder weg gegooid.
Moeder praat negatief over mij als vader
hoe ga ik daarmee om?
een liefde volle vader met veel zorgen om zijn kinderen
advies situatie
D, 33 jaar
Ik ben ca 5 jaar geleden gescheiden.
Mijn 4 kinderen van 17-9 jaar wonen bij mijn ex.
Ik en mijn ex partner zijn beide hertrouw.
Ik heb het idee dat mijn ex partner mijn kinderen bij mij weg houd, niet stimuleert naar mij te gaan.
Wat ze bij mij krijgen en mee nemen wordt bij moeder weg gegooid.
Moeder praat negatief over mij als vader
hoe ga ik daarmee om?
een liefde volle vader met veel zorgen om zijn kinderen
Een beetje bang
Anneke, 51 jaar
Hallo,
Ik heb een dochter van 11 en leef sinds 2 jaar apart van haar vader. De ene week woont ze bij mij, de andere week bij hem.
Sinds kort (ongeveer 2 maanden) heeft hij een nieuwe vriendin, die ook kinderen heeft: een jongen van 13 en een meisje van 11. Mijn dochter heeft de nieuwe vriendin 2 weken geleden ontmoet. Afgelopen zaterdag hebben ze met z'n allen gegeten. Aanstaande zaterdag komen de nieuwe vriendin en haar kinderen bij mijn ex en dochter logeren.
Mijn dochter vindt dit allemaal erg leuk. Ze is tegen mij nogal onaardig; ze wil heel graag bij haar vader zijn (hij woont in ons oude huis) en negeert me af en toe en is kortaf bij begroetingen.
Misschien komt het erg kinderachtig over, maar ik word er erg verdrietig van. Ik gun haar echt het beste, maar wil ook graag dat ze het fijn vindt om mij te zien en bij me te zijn. Ik ben volgens mij eerder een (te) aardige dan een onaardige moeder en heb geen ruzie met mijn ex. Wel is het zo dat ik weinig geld ter beschikking heb en mijn ex behoorlijk veel. Mijn dochter is nogal materialistisch ingesteld. Daarnaast is ze altijd erg enthousiast als ze nieuwe mensen leert kennen. Daarmee kan ik het wel een beetje relativeren, maar toch ben ik bang om haar kwijt te raken...
Hebben jullie misschien een idee hoe ik het beste kan reageren of wat ik kan doen?
Alvast veel dank!
Hartelijke groet, Anneke
Een beetje bang
Anneke, 51 jaar
Hallo,
Ik heb een dochter van 11 en leef sinds 2 jaar apart van haar vader. De ene week woont ze bij mij, de andere week bij hem.
Sinds kort (ongeveer 2 maanden) heeft hij een nieuwe vriendin, die ook kinderen heeft: een jongen van 13 en een meisje van 11. Mijn dochter heeft de nieuwe vriendin 2 weken geleden ontmoet. Afgelopen zaterdag hebben ze met z'n allen gegeten. Aanstaande zaterdag komen de nieuwe vriendin en haar kinderen bij mijn ex en dochter logeren.
Mijn dochter vindt dit allemaal erg leuk. Ze is tegen mij nogal onaardig; ze wil heel graag bij haar vader zijn (hij woont in ons oude huis) en negeert me af en toe en is kortaf bij begroetingen.
Misschien komt het erg kinderachtig over, maar ik word er erg verdrietig van. Ik gun haar echt het beste, maar wil ook graag dat ze het fijn vindt om mij te zien en bij me te zijn. Ik ben volgens mij eerder een (te) aardige dan een onaardige moeder en heb geen ruzie met mijn ex. Wel is het zo dat ik weinig geld ter beschikking heb en mijn ex behoorlijk veel. Mijn dochter is nogal materialistisch ingesteld. Daarnaast is ze altijd erg enthousiast als ze nieuwe mensen leert kennen. Daarmee kan ik het wel een beetje relativeren, maar toch ben ik bang om haar kwijt te raken...
Hebben jullie misschien een idee hoe ik het beste kan reageren of wat ik kan doen?
Alvast veel dank!
Hartelijke groet, Anneke
Moeder met vragen
Bianca, 38 jaar
Lieve allemaal,
Mijn man en ik gaan uit elkaar. Ik, als moeder, heb de knoop doorgehakt, omdat de ruzies plaatsvonden waar de kinderen bij waren, en mijn man niet kon ophouden.
Mijn oudste dochtertje is ruim 3,5 jaar en mijn zoontje is net 2 jaar.
Hij wil co-ouderschap, maar ik zie dat niet zo zitten, omdat ik 'denk' dat het voor de kinderen te veel gedoe is iedere keer verhuizen. De ene week vriendjes bij het huis van de vader en de andere week vriendjes bij mij in de buurt.
Hoe ervaren jullie dit?
Tevens is het zo dat ik als moeder een eigen bedrijf heb. Dit betekent dat ik de aller aller aller leukste baan ter wereld heb, wat mij ontzettend veel energie geef waardoor ik 'denk' ook een veel leukere moeder te zijn. Zo heb ik ook het boek Top moeders gelezen over kinderen met ambitieuze moeders. Hierin komt naar voren dat kinderen van moeders met een carriere eigenlijk heel blij zijn met hun moeder.
Ik vroeg mij alleen af of er ook ervaring is met gescheiden moeders die en voor de kinderen zorgen en een drukke baan hebben en de meeste zorg voor de kinderen op zich willen nemen.
In de praktijk betekent dit dat ik mijn werk flexibel kan inplannen, maar soms ook in de file sta zodat een oppas, of nanny de kinderen moet ophalen van de creche.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Alvast heel veel dank voor jullie feedback.
Groeten,
Bianca
Moeder met vragen
Bianca, 38 jaar
Lieve allemaal,
Mijn man en ik gaan uit elkaar. Ik, als moeder, heb de knoop doorgehakt, omdat de ruzies plaatsvonden waar de kinderen bij waren, en mijn man niet kon ophouden.
Mijn oudste dochtertje is ruim 3,5 jaar en mijn zoontje is net 2 jaar.
Hij wil co-ouderschap, maar ik zie dat niet zo zitten, omdat ik 'denk' dat het voor de kinderen te veel gedoe is iedere keer verhuizen. De ene week vriendjes bij het huis van de vader en de andere week vriendjes bij mij in de buurt.
Hoe ervaren jullie dit?
Tevens is het zo dat ik als moeder een eigen bedrijf heb. Dit betekent dat ik de aller aller aller leukste baan ter wereld heb, wat mij ontzettend veel energie geef waardoor ik 'denk' ook een veel leukere moeder te zijn. Zo heb ik ook het boek Top moeders gelezen over kinderen met ambitieuze moeders. Hierin komt naar voren dat kinderen van moeders met een carriere eigenlijk heel blij zijn met hun moeder.
Ik vroeg mij alleen af of er ook ervaring is met gescheiden moeders die en voor de kinderen zorgen en een drukke baan hebben en de meeste zorg voor de kinderen op zich willen nemen.
In de praktijk betekent dit dat ik mijn werk flexibel kan inplannen, maar soms ook in de file sta zodat een oppas, of nanny de kinderen moet ophalen van de creche.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Alvast heel veel dank voor jullie feedback.
Groeten,
Bianca
twijfelen over beslissing
Penny, 40 jaar
Hallo allemaal,
Mijn stiefzoon zit in groep 8. Hij twijfelt of hij in het dorp van zijn moeder naar de middelbare school zal gaan, of in de grote stad waar zijn vader en ik wonen. Hij woont nu bij zijn moeder, wij wonen 200 kilometer van haar vandaan. Hij zegt dat áls hij gaat verhuizen, dat hij dat het beste nu kan doen, want naar de middelbare school gaan is sowieso een grote verandering.
Wij hebben tegen hem gezegd dat hij zelf mag kiezen wat hij het liefste wil. Dat wij achter hem staan, wat hij ook beslist. Dat hij bij ons van harte welkom is, maar dat we niet boos of teleurgesteld zullen zijn als hij bij mama blijft.
Ik twijfel nu heel erg of we daar wel goed aan gedaan hebben. Zal de druk van het nemen van die beslissing niet teveel zijn?
Heeft een van jullie hiermee te maken gehad?
twijfelen over beslissing
Penny, 40 jaar
Hallo allemaal,
Mijn stiefzoon zit in groep 8. Hij twijfelt of hij in het dorp van zijn moeder naar de middelbare school zal gaan, of in de grote stad waar zijn vader en ik wonen. Hij woont nu bij zijn moeder, wij wonen 200 kilometer van haar vandaan. Hij zegt dat áls hij gaat verhuizen, dat hij dat het beste nu kan doen, want naar de middelbare school gaan is sowieso een grote verandering.
Wij hebben tegen hem gezegd dat hij zelf mag kiezen wat hij het liefste wil. Dat wij achter hem staan, wat hij ook beslist. Dat hij bij ons van harte welkom is, maar dat we niet boos of teleurgesteld zullen zijn als hij bij mama blijft.
Ik twijfel nu heel erg of we daar wel goed aan gedaan hebben. Zal de druk van het nemen van die beslissing niet teveel zijn?
Heeft een van jullie hiermee te maken gehad?
Afspraken nakomen
monique, 39 jaar
hoi ,
Kan iemand mij advies of een tip geven . Mijn ex en ik zijn ongeveer 7 jaar geleden gescheiden . Nu komt hij de laatste tijd onze afspraken van het convenant niet meer na . En raad eens wie er de dupe van zijn .....de kinderen !!! Mag hij dat zomaar ?? of is er toch een weg dat hij zijn afspraken moet nakomen . oja .....het gaat natuurlijk over geld , waar helaas alle ruzies tegenwoordig over gaan !
Afspraken nakomen
monique, 39 jaar
hoi ,
Kan iemand mij advies of een tip geven . Mijn ex en ik zijn ongeveer 7 jaar geleden gescheiden . Nu komt hij de laatste tijd onze afspraken van het convenant niet meer na . En raad eens wie er de dupe van zijn .....de kinderen !!! Mag hij dat zomaar ?? of is er toch een weg dat hij zijn afspraken moet nakomen . oja .....het gaat natuurlijk over geld , waar helaas alle ruzies tegenwoordig over gaan !
Graag tips!
cris, 33 jaar
Hallo,
heel graag wil ik jullie advies, meningen en ervaringen over hetvolgende:
Mijn ex en ik hebben twee dochters, van 4 jaar en 1 jaar. De oudste zit dus net op school. Mijn ex en ik wonen nu nog op 5 kilometer van elkaar.
Dit gaat veranderen. Hij wil gaan samen wonen op een afstand van ong. drie kwartier rijden van hier. (zijn vriendin heeft ook een kindje, dus ze willen op de tussenweg gaan wonen).
De kinderen zijn om het weekend, en iedere maandag en dinsdag bij hun vader. Dus betekend dit dat ze op maandag en dinsdag altijd minstens drie kwartier in de auto moeten om naar school te gaan. Ook zullen ze om de school heen waarschijnlijk hun sociale leven opbouwen, terwijl ze ook een aantal dagen veel verderweg zullen wonen.
Mijn vraag is, doen we hier goed aan of niet? Ik wil mijn kinderen en ex man zeker niet belemmeren in het elkaar vaak zien, maar voorop staat nog altijd de kinderen. Het moet niet ten koste van hun gaan. Heel graag tips hierover!
Groetjes een moeder
Graag tips!
cris, 33 jaar
Hallo,
heel graag wil ik jullie advies, meningen en ervaringen over hetvolgende:
Mijn ex en ik hebben twee dochters, van 4 jaar en 1 jaar. De oudste zit dus net op school. Mijn ex en ik wonen nu nog op 5 kilometer van elkaar.
Dit gaat veranderen. Hij wil gaan samen wonen op een afstand van ong. drie kwartier rijden van hier. (zijn vriendin heeft ook een kindje, dus ze willen op de tussenweg gaan wonen).
De kinderen zijn om het weekend, en iedere maandag en dinsdag bij hun vader. Dus betekend dit dat ze op maandag en dinsdag altijd minstens drie kwartier in de auto moeten om naar school te gaan. Ook zullen ze om de school heen waarschijnlijk hun sociale leven opbouwen, terwijl ze ook een aantal dagen veel verderweg zullen wonen.
Mijn vraag is, doen we hier goed aan of niet? Ik wil mijn kinderen en ex man zeker niet belemmeren in het elkaar vaak zien, maar voorop staat nog altijd de kinderen. Het moet niet ten koste van hun gaan. Heel graag tips hierover!
Groetjes een moeder
Verschillende oogpunten
(null), Ouder dan 24 jaar
hallo,
ik en de vader van mijn kinderen zijn nu ongeveer 4 jaar geleden gescheiden. Dat is ongeveer de helft van mijn dochter haar leven... ze is acht.
haar vader en ik wonen in dezelfde gemeente en doen aan co-ouderschap. Ik heb een nieuwe man intussen, mijn ex is alleen. Al jaren hangt mijn dochter soms huilend soms niet, aan haar vader zijn been als ik ze kom halen. Eerst zichtbaar uit het feit dat ze het ouderlijke huis niet wilde achterlaten (ik ben degene die verhuisde), nu lijkt het dat ze het enkel nog doet uit "gewoonte".
Papa lijkt niet gelukkig, zei ze me onlangs...
Als haat vader ze bij ons komt afhalen loopt ze zonder tranen of gedoe mee met hem.
Ik denk dat ze het doet uit schuldgevoel en loyaliteit, mijn ex ziet het als een signaal dat ze eigenlijk niet bij mij wil zijn...
ik zit er wel wat mee, ik wil mijn kind begrijpen... zodat ik ze kan helpen.
Verschillende oogpunten
(null), Ouder dan 24 jaar
hallo,
ik en de vader van mijn kinderen zijn nu ongeveer 4 jaar geleden gescheiden. Dat is ongeveer de helft van mijn dochter haar leven... ze is acht.
haar vader en ik wonen in dezelfde gemeente en doen aan co-ouderschap. Ik heb een nieuwe man intussen, mijn ex is alleen. Al jaren hangt mijn dochter soms huilend soms niet, aan haar vader zijn been als ik ze kom halen. Eerst zichtbaar uit het feit dat ze het ouderlijke huis niet wilde achterlaten (ik ben degene die verhuisde), nu lijkt het dat ze het enkel nog doet uit "gewoonte".
Papa lijkt niet gelukkig, zei ze me onlangs...
Als haat vader ze bij ons komt afhalen loopt ze zonder tranen of gedoe mee met hem.
Ik denk dat ze het doet uit schuldgevoel en loyaliteit, mijn ex ziet het als een signaal dat ze eigenlijk niet bij mij wil zijn...
ik zit er wel wat mee, ik wil mijn kind begrijpen... zodat ik ze kan helpen.
Wat is wijsheid?
M., 44 jaar
Hoi. Mijn zoon is twaalf jaar nu, en zo'n zeven jaar geleden is de scheiding uitgesproken. Zowel zijn vader als ikzelf zijn opnieuw getrouwd. Je zou denken dat het dan langzaam wat beter zou gaan w.b. de omgang met elkaar die om onze zoon draait. Maar niets is minder waar.
De vader van mijn zoon blijkt een idee te hebben dat hij met mij geen contact meer hoeft te hebben nu onze zoon twaalf is. Hij speelt dan ook allerlei zaken via hem en mailt niet (terwijl juist hij dit in het convenant ooit heeft gezet). Ik mail weleens om hem erop te wijzen dat wij nog altijd gewoon verantwoordelijk zijn voor N. (zoon) en dus logistieke zaken alsook nieuwe banen en dergelijk (die voor een andere tijdsindeling zorgen) moeten communiceren met elkaar. Resultaat is, als altijd, maar telkens harder, dat ik mailtjes ontvang die me erg pijn doen: ik ben verschrikkelijk, de wereld is beter af zonder mij, etc. Ik laat de mailtjes door mijn man lezen, ik kan ze niet aan zonder te huilen en dagen van slag af te zijn.
Ondertussen heeft N.'s vader wel een baan aangenomen en een bedrijf gestart waardoor N. alle vakanties en alle weekenden bij ons is, op twee dagen per maand na.
Een voorbeeld van wat er nu weer aankomt: op 5 december houden ze daar pakjesavond. Dat is echter een dag dat N. in de planning bij ons is. Een mailtje blijft uit, met als gevolg dat straks de pijn voor N. is -al houd ik dit jaar echt vast aan mijn eis dat vader mailt bij een wijziging van plannen.
Ik zou hem jullie boek willen laten lezen, namelijk dat een fatsoenlijke omgang tussen hem en mij (hen en ons) voor N. alleen maar goed is. Maar ik laat het wel uit mijn hoofd, want de honden lusten geen brood van de mails die hij me toestuurt.
Wat is wijsheid?
M.
Wat is wijsheid?
M., 44 jaar
Hoi. Mijn zoon is twaalf jaar nu, en zo'n zeven jaar geleden is de scheiding uitgesproken. Zowel zijn vader als ikzelf zijn opnieuw getrouwd. Je zou denken dat het dan langzaam wat beter zou gaan w.b. de omgang met elkaar die om onze zoon draait. Maar niets is minder waar.
De vader van mijn zoon blijkt een idee te hebben dat hij met mij geen contact meer hoeft te hebben nu onze zoon twaalf is. Hij speelt dan ook allerlei zaken via hem en mailt niet (terwijl juist hij dit in het convenant ooit heeft gezet). Ik mail weleens om hem erop te wijzen dat wij nog altijd gewoon verantwoordelijk zijn voor N. (zoon) en dus logistieke zaken alsook nieuwe banen en dergelijk (die voor een andere tijdsindeling zorgen) moeten communiceren met elkaar. Resultaat is, als altijd, maar telkens harder, dat ik mailtjes ontvang die me erg pijn doen: ik ben verschrikkelijk, de wereld is beter af zonder mij, etc. Ik laat de mailtjes door mijn man lezen, ik kan ze niet aan zonder te huilen en dagen van slag af te zijn.
Ondertussen heeft N.'s vader wel een baan aangenomen en een bedrijf gestart waardoor N. alle vakanties en alle weekenden bij ons is, op twee dagen per maand na.
Een voorbeeld van wat er nu weer aankomt: op 5 december houden ze daar pakjesavond. Dat is echter een dag dat N. in de planning bij ons is. Een mailtje blijft uit, met als gevolg dat straks de pijn voor N. is -al houd ik dit jaar echt vast aan mijn eis dat vader mailt bij een wijziging van plannen.
Ik zou hem jullie boek willen laten lezen, namelijk dat een fatsoenlijke omgang tussen hem en mij (hen en ons) voor N. alleen maar goed is. Maar ik laat het wel uit mijn hoofd, want de honden lusten geen brood van de mails die hij me toestuurt.
Wat is wijsheid?
M.

2