Je hoeft het niet alleen te doen!
Soms wil je gewoon even je verhaal kwijt. Omdat je ouders gescheiden zijn, of omdat er thuis van alles speelt. Hier kun je je vragen stellen, andere kinderen en jongeren snappen precies wat jij meemaakt en reageren met tips of een luisterend oor. Of misschien heb jij wel een goede tip voor iemand?
Liever 1 op 1 chatten met iemand die het zelf ook heeft meegemaakt? Bij Villa Pinedo kun je ook een eigen Buddy krijgen.
4822 vragen
Sorteer op

Zoek op het forum naar vragen van anderen
Papa wil helpen
Marie, 10 jaar
Wat de f@#ck?!
Hallo, ik ben nu 10 jaar, mijn ouders zijn nu twee maanden gescheiden. Het kwam zo onverwacht, ik ben een piekeraar en heb had daar al over gepiekerd, dus toen het gebeurde, leek er een nachtmerrie uit te komen, mijn moeder koos hiervoor omdat ze papa niet goed begreep. Bij mama ben ik vaak vrolijk omdat zij vrolijk is, maar papa is zo verdrietig, en aangezien zijn ouders ook waren gescheiden, komt dat verdriet er nu ook bij en wil hij er voor zorgen dat wij het fijn hebben en daar doet hij erg zijn best voor. Ik heb mijn hart altijd bij mama gelucht, en nu wil papa mij helpen, dus komen we vaak in ongemakkelijk gesprekken, ik wordt daar gek van, en weet echt niet wat ik moet doen. Ik kijk er elke dag tegenop hem weer te zien. Een grote troost is 's avonds mijn bed in te duiken met beer, een boek, en mama's sjaal. Het voelt soms alsof ik er helemaal alleen voor sta. Ik heb ook twee broertjes en één zusje, mijn broertje (9) vind het net zo moeilijk, mijn zusje (7) alleen soms, en mijn andere broertje (6) ook een beetje. Wat moet ik doen?
Papa wil helpen
Marie, 10 jaar
Wat de f@#ck?!
Hallo, ik ben nu 10 jaar, mijn ouders zijn nu twee maanden gescheiden. Het kwam zo onverwacht, ik ben een piekeraar en heb had daar al over gepiekerd, dus toen het gebeurde, leek er een nachtmerrie uit te komen, mijn moeder koos hiervoor omdat ze papa niet goed begreep. Bij mama ben ik vaak vrolijk omdat zij vrolijk is, maar papa is zo verdrietig, en aangezien zijn ouders ook waren gescheiden, komt dat verdriet er nu ook bij en wil hij er voor zorgen dat wij het fijn hebben en daar doet hij erg zijn best voor. Ik heb mijn hart altijd bij mama gelucht, en nu wil papa mij helpen, dus komen we vaak in ongemakkelijk gesprekken, ik wordt daar gek van, en weet echt niet wat ik moet doen. Ik kijk er elke dag tegenop hem weer te zien. Een grote troost is 's avonds mijn bed in te duiken met beer, een boek, en mama's sjaal. Het voelt soms alsof ik er helemaal alleen voor sta. Ik heb ook twee broertjes en één zusje, mijn broertje (9) vind het net zo moeilijk, mijn zusje (7) alleen soms, en mijn andere broertje (6) ook een beetje. Wat moet ik doen?
Omgaan met emoties
, jaar
hallo,
mijn ouders zijn al 10 jaar gescheiden, maar nog steeds hebben ze echt ruzie. ze kunnen niet bij elkaar in dezelfde ruimte zitten, ze kunnen niet met elkaar communiceren, dus alles gaat via ons. en ze houden zich allebei niet aan de afgesproken regels, die de rechter heeft aangegeven. mijn moeder heeft 2 jaar geleden een burn-out gehad en ook dat heeft veel effect op ons gehad. sindsdien is de ruzie steeds erger geworden. ik huil mezelf soms in slaap. ik kan niet meer omgaan met mijn emoties. heeft iemand een tip?
Omgaan met emoties
, jaar
hallo,
mijn ouders zijn al 10 jaar gescheiden, maar nog steeds hebben ze echt ruzie. ze kunnen niet bij elkaar in dezelfde ruimte zitten, ze kunnen niet met elkaar communiceren, dus alles gaat via ons. en ze houden zich allebei niet aan de afgesproken regels, die de rechter heeft aangegeven. mijn moeder heeft 2 jaar geleden een burn-out gehad en ook dat heeft veel effect op ons gehad. sindsdien is de ruzie steeds erger geworden. ik huil mezelf soms in slaap. ik kan niet meer omgaan met mijn emoties. heeft iemand een tip?
Ze gaan scheiden
, jaar
mijn ouders heben mij voor 2 dagen verteld dat ze gaan scheiden papa blijft in dit huis wonen en mama gaat naar een andere huis maar het liefste zou ik gewoon met bijde ouders in dit huis blijven wonen vriendinen van mij zechen dat het ook voordelen heeft maar dat wil ik niet gelofen ik wil gewoon dat papa en mama samen blijven :(
Ze gaan scheiden
, jaar
mijn ouders heben mij voor 2 dagen verteld dat ze gaan scheiden papa blijft in dit huis wonen en mama gaat naar een andere huis maar het liefste zou ik gewoon met bijde ouders in dit huis blijven wonen vriendinen van mij zechen dat het ook voordelen heeft maar dat wil ik niet gelofen ik wil gewoon dat papa en mama samen blijven :(
Mijn gevoelens uiten
, jaar
Hallo allemaal,
Afgelopen vrijdag hebben mijn vader en stiefmoeder een samenlevingscontract getekend. Dat vind ik prima, maar tijdens het eten die avond kwamen ze met een mededeling. Ze willen volgend jaar gaan trouwen. Best een grote stap vind ik en eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe ik hierop moet reageren.
Ik mag van hun het er nog niet over hebben met iemand, omdat ze het zelf willen vertellen als het zo ver is. Er zijn alleen zoveel mensen met wie ik het erover wil hebben, mijn beste vriendin, mijn moeder en mijn mentor. Ik vind het heel lastig dat ik op dit gebied niet mijn gevoelens mag uiten en dat doet veel met mij.
Heeft er iemand tips over hoe ik hier mee om kan gaan?
Liefs,
Loïs
Mijn gevoelens uiten
, jaar
Hallo allemaal,
Afgelopen vrijdag hebben mijn vader en stiefmoeder een samenlevingscontract getekend. Dat vind ik prima, maar tijdens het eten die avond kwamen ze met een mededeling. Ze willen volgend jaar gaan trouwen. Best een grote stap vind ik en eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe ik hierop moet reageren.
Ik mag van hun het er nog niet over hebben met iemand, omdat ze het zelf willen vertellen als het zo ver is. Er zijn alleen zoveel mensen met wie ik het erover wil hebben, mijn beste vriendin, mijn moeder en mijn mentor. Ik vind het heel lastig dat ik op dit gebied niet mijn gevoelens mag uiten en dat doet veel met mij.
Heeft er iemand tips over hoe ik hier mee om kan gaan?
Liefs,
Loïs
Ruzie ouders
, jaar
mijn ouders maken veel ruzie wat moet ik doen?
Ruzie ouders
, jaar
mijn ouders maken veel ruzie wat moet ik doen?
Niet aardig
, jaar
Mijn ouders zijn gescheiden en mijn stiefvader vind mij niet aardig maar m’n moeder en m’n broertje wel en ik doe altijd de meeste klusjes want ik kan geen nee zeggen wat moet ik hier aan doen???
Niet aardig
, jaar
Mijn ouders zijn gescheiden en mijn stiefvader vind mij niet aardig maar m’n moeder en m’n broertje wel en ik doe altijd de meeste klusjes want ik kan geen nee zeggen wat moet ik hier aan doen???
Vertellen in klas
, jaar
Hoi ik ben merle .Mn ouders hebben vandaag verteld dat ze uit elkaar gingen .Maar ik vind het moeilijk om aan de klas te vertellen. Hebben jullie tips.
Vertellen in klas
, jaar
Hoi ik ben merle .Mn ouders hebben vandaag verteld dat ze uit elkaar gingen .Maar ik vind het moeilijk om aan de klas te vertellen. Hebben jullie tips.
Contact zusje
, jaar
Hey, dit is nu de tweede keer dat ik hier een bericht plaats en ik vind het echt fijn! Maar goed, ik heb even tips nodig...
Mijn vader en moeder zijn dus in een vechtscheiding uit elkaar gegaan, mijn 22-jarige broer studeert en komt alleen om het andere weekend thuis en mijn pleegzusje woont bij mijn vader en komt 1 keer in de twee weken een paar uur bij mijn moeder. Ik woon zelf bij mijn moeder omdat ik echt een hele slechte band met mijn vader heb.
Mijn moeder kreeg vandaag een mail van de voogd (dat is pleegzorgwerker die voor mijn zusje dingen regeld enzo) dat mijn zusje niet vaker mag komen als mijn moeder geen therapie gaat volgen met mijn vader. Maar mijn ouders zijn het echt over niets eens en haten elkaar echt, waardoor mijn moeder die therapie voor geen meter ziet zitten, dus gaat ze dat niet doen. Maar dan mag mijn zusje dus niet vaker komen, terwijl we het juist aan het opbouwen zijn! En ik wil niet dat ze straks nog steeds zo weinig komt! En je zou zeggen, dat kan niet want ze is gewoon een heel belangrijk pleegzusje voor mijn broer en ik. Maar in principe kunnen wij haar wel zien, daarvoor moeten we naar mijn vader. En dat is eigenlijk onmogelijk, want het contact tussen mijn vader en mij is echt super moeilijk en slecht. Dus... als het straks echt zo word dat mijn zusje niet meer dan die paar uur op vrijdag komt, betekend dat dat mijn broer haar nooit meer ziet en ik bijna nooit! DAT WIL IK NIET! Heeft iemand tips hoe ik hiermee om kan gaan? Xx, Noa
Contact zusje
, jaar
Hey, dit is nu de tweede keer dat ik hier een bericht plaats en ik vind het echt fijn! Maar goed, ik heb even tips nodig...
Mijn vader en moeder zijn dus in een vechtscheiding uit elkaar gegaan, mijn 22-jarige broer studeert en komt alleen om het andere weekend thuis en mijn pleegzusje woont bij mijn vader en komt 1 keer in de twee weken een paar uur bij mijn moeder. Ik woon zelf bij mijn moeder omdat ik echt een hele slechte band met mijn vader heb.
Mijn moeder kreeg vandaag een mail van de voogd (dat is pleegzorgwerker die voor mijn zusje dingen regeld enzo) dat mijn zusje niet vaker mag komen als mijn moeder geen therapie gaat volgen met mijn vader. Maar mijn ouders zijn het echt over niets eens en haten elkaar echt, waardoor mijn moeder die therapie voor geen meter ziet zitten, dus gaat ze dat niet doen. Maar dan mag mijn zusje dus niet vaker komen, terwijl we het juist aan het opbouwen zijn! En ik wil niet dat ze straks nog steeds zo weinig komt! En je zou zeggen, dat kan niet want ze is gewoon een heel belangrijk pleegzusje voor mijn broer en ik. Maar in principe kunnen wij haar wel zien, daarvoor moeten we naar mijn vader. En dat is eigenlijk onmogelijk, want het contact tussen mijn vader en mij is echt super moeilijk en slecht. Dus... als het straks echt zo word dat mijn zusje niet meer dan die paar uur op vrijdag komt, betekend dat dat mijn broer haar nooit meer ziet en ik bijna nooit! DAT WIL IK NIET! Heeft iemand tips hoe ik hiermee om kan gaan? Xx, Noa
Moeilijk contact
, jaar
Heyy,
Het is nu ongeveer 2 jaar geleden dat mijn ouders zijn gescheiden, omdat mijn vader is vreemd gegaan. Mijn ouders wilden toch eerst co-ouderschap gaan doen, maar dat is uiteindelijk een vechtscheiding geworden. Mijn vader heeft mijn moeder een keer op de grond gegooid waardoor ze een gat in haar hoofd kreeg en naar het ziekenhuis moest. Gelukkig was ik daar niet bij.
Hebben jullie ook zo’n situatie gehad waarin de ene ouder de andere sloeg of schopte of zo?
Nu is de rust dus wel weer een beetje teruggekeerd maar soms zijn er momenten dat ik geluiden hoor die ik niet kan plaatsen, en dan denk ik direct dat het mis is. Terwijl het eigenlijk niets bijzonders was. Herkennen jullie dat?
Met mijn vader en mij gaat het echt niet goed. Ik zie hem een keer per week een uurtje op het strand en voor de rest zoekt hij geen contact via Whatsapp. Dat heb ik meerdere keren tegen hem gezegd, maar hij ontkent echt altijd. Hij vind het vervelend dat ik niet naar zijn huis wil komen, maar dat komt omdat hij vaak gelogen of verzwegen heeft en onze band zo slecht is dat ik geen zin heb om bij hem en zijn vriendin te wonen of langs te komen. In een van onze laatste contacten werd hij echt heel boos, hij zij dat hij “helemaal klaar met dat ** was” en zo, dat deed me echt pijn. Afgelopen woensdag heb ik hem voor het eerst na dat gesprek weer gezien, en hij heeft er niets meer over gezegd. Dat zit me dwars. Het zit me ook dwars dat ons contact zo moeilijk gaat. Iemand tips?
Liefs, Noa
Moeilijk contact
, jaar
Heyy,
Het is nu ongeveer 2 jaar geleden dat mijn ouders zijn gescheiden, omdat mijn vader is vreemd gegaan. Mijn ouders wilden toch eerst co-ouderschap gaan doen, maar dat is uiteindelijk een vechtscheiding geworden. Mijn vader heeft mijn moeder een keer op de grond gegooid waardoor ze een gat in haar hoofd kreeg en naar het ziekenhuis moest. Gelukkig was ik daar niet bij.
Hebben jullie ook zo’n situatie gehad waarin de ene ouder de andere sloeg of schopte of zo?
Nu is de rust dus wel weer een beetje teruggekeerd maar soms zijn er momenten dat ik geluiden hoor die ik niet kan plaatsen, en dan denk ik direct dat het mis is. Terwijl het eigenlijk niets bijzonders was. Herkennen jullie dat?
Met mijn vader en mij gaat het echt niet goed. Ik zie hem een keer per week een uurtje op het strand en voor de rest zoekt hij geen contact via Whatsapp. Dat heb ik meerdere keren tegen hem gezegd, maar hij ontkent echt altijd. Hij vind het vervelend dat ik niet naar zijn huis wil komen, maar dat komt omdat hij vaak gelogen of verzwegen heeft en onze band zo slecht is dat ik geen zin heb om bij hem en zijn vriendin te wonen of langs te komen. In een van onze laatste contacten werd hij echt heel boos, hij zij dat hij “helemaal klaar met dat ** was” en zo, dat deed me echt pijn. Afgelopen woensdag heb ik hem voor het eerst na dat gesprek weer gezien, en hij heeft er niets meer over gezegd. Dat zit me dwars. Het zit me ook dwars dat ons contact zo moeilijk gaat. Iemand tips?
Liefs, Noa
Hoe loopt het?
, jaar
Hoi ik ben Saschia en ik zit ergens mee...
Mijn ouders zijn nu ongeveer een week gescheiden maar ik weet niet hoe het gaat lopen en ik voel me een beetje bang... weten jullie wat ik moet doen en hoe het ongeveer zal gaan lopen?
Hoe loopt het?
, jaar
Hoi ik ben Saschia en ik zit ergens mee...
Mijn ouders zijn nu ongeveer een week gescheiden maar ik weet niet hoe het gaat lopen en ik voel me een beetje bang... weten jullie wat ik moet doen en hoe het ongeveer zal gaan lopen?

6