Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

Leeg je hoofd, lucht je hart

Praten, lachen, klagen of huilen omdat je ouders gescheiden zijn kan hieronder. Andere kinderen en jongeren hebben hetzelfde meegemaakt als jij en hebben fijne tips voor je. Of misschien heb jij wel een goede tip voor iemand en wil je reageren onder een berichtje? πŸ’­

4820 vragen

Sorteer op

Zoek op het forum naar vragen van anderen

Liever eerlijk

Helena, 12 jaar

Mijn woonsituatie
Hey allemaal, Mijn ouders zijn 4 jaar gescheiden en ik heb er af en toe nog wel last van, maar dat een terzijde. Mijn moeder heeft al 2/3 jaar een nieuwe vriend. Mijn vader daarentegen, heeft sinds kort een nieuwe vriendin. En daar ben ik zelf achtergekomen. Ik zag hem appen naar: Aisha *hartje hartje hartje* en wat blijkt? Die twee zijn al lang samen zonder dat ik daar iets van wist en zijn al twee keer met elkaar een weekendje weggeweest. En als kers op de taart vond ik ook nog een geopend pakje condooms. Al die tijd had ik niks van haar afgeweten, en wie weet hoe lang dat door was gegaan als ik het niet zelf had ontdekt!? Ik vind het echt niet fijn dat mijn vader haar probeert te verbergen want dat hoeft ook niet, ik heb liever dat hij eerlijk tegen me is! Maar wat, in vredesnaam moet ik nu zeggen...?

Liever eerlijk

Helena, 12 jaar

Mijn woonsituatie
Hey allemaal, Mijn ouders zijn 4 jaar gescheiden en ik heb er af en toe nog wel last van, maar dat een terzijde. Mijn moeder heeft al 2/3 jaar een nieuwe vriend. Mijn vader daarentegen, heeft sinds kort een nieuwe vriendin. En daar ben ik zelf achtergekomen. Ik zag hem appen naar: Aisha *hartje hartje hartje* en wat blijkt? Die twee zijn al lang samen zonder dat ik daar iets van wist en zijn al twee keer met elkaar een weekendje weggeweest. En als kers op de taart vond ik ook nog een geopend pakje condooms. Al die tijd had ik niks van haar afgeweten, en wie weet hoe lang dat door was gegaan als ik het niet zelf had ontdekt!? Ik vind het echt niet fijn dat mijn vader haar probeert te verbergen want dat hoeft ook niet, ik heb liever dat hij eerlijk tegen me is! Maar wat, in vredesnaam moet ik nu zeggen...?

Radeloos

Anoniem, 16 jaar

Wat de f@#ck?!
Hoi, Bijna 2 maanden geleden vertelde mijn moeder aan mijn vader dat ze niet gelukkig is en bij hem weg wilt. Ik zag dit al een hele tijd aankomen maar toch komt het heel hard aan. Mijn vader is toen uit huis gegaan en mijn moeder werd ineens heel druk. Ik stopte alles weg omdat ik vlak voor mijn examens zat en het gewoon niet wilde voelen. Ik wilde de pijn niet voelen, het verdriet, de afkeer naar anderen, hoe boos ik was. Na mijn examens (3 weken later) klapte ik open. Al mijn weggestopte gevoelens kwamen naar buiten en begon alles mezelf kwalijk te nemen. Dat het mijn fout is dat mijn moeder niet gelukkig is, mijn fout dat mijn kleine broertje nu in deze vervelende situatie is gekomen. Ik begon mezelf alweer te beschadigen en te snijden. (Dit heb ik al eens eerder gedaan maar een vriend heeft mij hier vanaf geholpen.) Het lukt me redelijk om het onder controle te houden maar de neiging om terug te vallen is steeds aanwezig. Soms door een downdag en andere keren door een gebeurtenis die niet heel leuk is. Toen mijn vader uit huis is vertrokken vertelde hij mij 2 dagen later dat hij een heel gevaarlijk man was en dat hij nog leefde door mij mijn broertje en zijn moeder. Mijn oma is heel erg achteruit gegaan en heeft het heel moeilijk gehad met de situatie. Mijn oma (ik ga dr even oma1 noemen) had ik altijd een hele goede band mee. Zeker na de dood van opa1 (vader van mijn vader) werd die band alleen maar sterker. Met opa1 had ik ook altijd een hele sterke band en kwam als hele klap toen ze hem in kunstmatige slaap gebracht hebben. Mijn vader heeft erg moeilijk mee gehad. De band met mijn oma1 is sinds begin van scheidingsperiode slechter geworden. Mijn tante heeft me een keer van slag gebracht door even een stevig gesprek met mij aan te gaan over heel de situatie en daarna niks meer van haar gehoord. Mijn oma aan mijn moeders kant (oma2) was altijd stug en sloot me eigenlijk altijd een beetje buiten. Mijn opa2 ook. Maar merk de laatste tijd dat ik er nu ook toe doe en dat is wel fijn. Voelt het bij jullie ook zo of mensen verwachten dat je keuzes moet maken tussen papa en mama? Ik heb het er echt heel moeilijk mee. Ik ben bang om te gaan slapen, bang dat de volgende dag nog elendiger is dan de andere. Laatste tijd meer als een dienstmeisje in het huishouden rondgelopen. Ben mezelf helemaal kwijt geraakt. Mijn ouders zijn bij de mediator geweest waar ik ook een keer geweest ben. Deze gaf hun advies mij naar een geestelijke gezondheids coach te sturen. Wat denken jullie? Kan dit mij helpen? Kan ik weer terug gelukkig worden of word mijn leven 1 groot web van vragen zonder antwoorden een hoofd wat alles op moet schrijven en van voren niet weet wat het van achtere eerst moet doen. Hoe toon je emotie? Dit en nog meer. Ik ben mezelf kwijt. Ik ben een weg ingeslagen waar ik mezelf stukje bij stukje verloor maar de stukjes zijn weggewaaid en ik kan ze niet meer terug vinden. Hoop dat jullie antwoorden hebben ik ben radeloos.

Radeloos

Anoniem, 16 jaar

Wat de f@#ck?!
Hoi, Bijna 2 maanden geleden vertelde mijn moeder aan mijn vader dat ze niet gelukkig is en bij hem weg wilt. Ik zag dit al een hele tijd aankomen maar toch komt het heel hard aan. Mijn vader is toen uit huis gegaan en mijn moeder werd ineens heel druk. Ik stopte alles weg omdat ik vlak voor mijn examens zat en het gewoon niet wilde voelen. Ik wilde de pijn niet voelen, het verdriet, de afkeer naar anderen, hoe boos ik was. Na mijn examens (3 weken later) klapte ik open. Al mijn weggestopte gevoelens kwamen naar buiten en begon alles mezelf kwalijk te nemen. Dat het mijn fout is dat mijn moeder niet gelukkig is, mijn fout dat mijn kleine broertje nu in deze vervelende situatie is gekomen. Ik begon mezelf alweer te beschadigen en te snijden. (Dit heb ik al eens eerder gedaan maar een vriend heeft mij hier vanaf geholpen.) Het lukt me redelijk om het onder controle te houden maar de neiging om terug te vallen is steeds aanwezig. Soms door een downdag en andere keren door een gebeurtenis die niet heel leuk is. Toen mijn vader uit huis is vertrokken vertelde hij mij 2 dagen later dat hij een heel gevaarlijk man was en dat hij nog leefde door mij mijn broertje en zijn moeder. Mijn oma is heel erg achteruit gegaan en heeft het heel moeilijk gehad met de situatie. Mijn oma (ik ga dr even oma1 noemen) had ik altijd een hele goede band mee. Zeker na de dood van opa1 (vader van mijn vader) werd die band alleen maar sterker. Met opa1 had ik ook altijd een hele sterke band en kwam als hele klap toen ze hem in kunstmatige slaap gebracht hebben. Mijn vader heeft erg moeilijk mee gehad. De band met mijn oma1 is sinds begin van scheidingsperiode slechter geworden. Mijn tante heeft me een keer van slag gebracht door even een stevig gesprek met mij aan te gaan over heel de situatie en daarna niks meer van haar gehoord. Mijn oma aan mijn moeders kant (oma2) was altijd stug en sloot me eigenlijk altijd een beetje buiten. Mijn opa2 ook. Maar merk de laatste tijd dat ik er nu ook toe doe en dat is wel fijn. Voelt het bij jullie ook zo of mensen verwachten dat je keuzes moet maken tussen papa en mama? Ik heb het er echt heel moeilijk mee. Ik ben bang om te gaan slapen, bang dat de volgende dag nog elendiger is dan de andere. Laatste tijd meer als een dienstmeisje in het huishouden rondgelopen. Ben mezelf helemaal kwijt geraakt. Mijn ouders zijn bij de mediator geweest waar ik ook een keer geweest ben. Deze gaf hun advies mij naar een geestelijke gezondheids coach te sturen. Wat denken jullie? Kan dit mij helpen? Kan ik weer terug gelukkig worden of word mijn leven 1 groot web van vragen zonder antwoorden een hoofd wat alles op moet schrijven en van voren niet weet wat het van achtere eerst moet doen. Hoe toon je emotie? Dit en nog meer. Ik ben mezelf kwijt. Ik ben een weg ingeslagen waar ik mezelf stukje bij stukje verloor maar de stukjes zijn weggewaaid en ik kan ze niet meer terug vinden. Hoop dat jullie antwoorden hebben ik ben radeloos.

Ik wil co-ouderschap

Anoniem, 13 jaar

Rechten
Mijn ouders zijn ook gescheiden en ik woon nu maar 1 keer in de 2 week een weekend bij mijn vader. Ik zou graag co-ouderschap ( hierbij ben je even veel dagen bij je vader en je moeder en wordt alles verdeeld ) willen mijn moeder wil dit niet maar mijn vader wel. Maar als ik dit dan wil dan heb ik daar toch nu het recht op omdat ik al 12 ben geweest??

Ik wil co-ouderschap

Anoniem, 13 jaar

Rechten
Mijn ouders zijn ook gescheiden en ik woon nu maar 1 keer in de 2 week een weekend bij mijn vader. Ik zou graag co-ouderschap ( hierbij ben je even veel dagen bij je vader en je moeder en wordt alles verdeeld ) willen mijn moeder wil dit niet maar mijn vader wel. Maar als ik dit dan wil dan heb ik daar toch nu het recht op omdat ik al 12 ben geweest??

Verhuizen

lauren, 8 jaar

Mijn woonsituatie
hoi ik ben Lauren. ik moet verhuizen. omdat mijn ouders zijn gescheiden. ik ben verdrietig. ik moet verhuizen. omdat mijn papa de hypotheek niet wil betalen. daarom wilt hij dat wij gaan verhuizen. zodat hij niet meer hoeft te betalen.dit was mijn verhaal over mijn ouders.Groetjes Lauren.

Verhuizen

lauren, 8 jaar

Mijn woonsituatie
hoi ik ben Lauren. ik moet verhuizen. omdat mijn ouders zijn gescheiden. ik ben verdrietig. ik moet verhuizen. omdat mijn papa de hypotheek niet wil betalen. daarom wilt hij dat wij gaan verhuizen. zodat hij niet meer hoeft te betalen.dit was mijn verhaal over mijn ouders.Groetjes Lauren.

Ik heb het gered

Lisa, 20 jaar

Stiefouders
Beste ouders en kinderen van gescheiden ouders, Helaas ben ik 1 van die 70.000 kinderen met gescheiden ouders. Soms stel je jezelf wel eens voor hoe het is om gescheiden ouders te hebben, maar waarom zou je daar aan denken? Het overkomt je toch niet, denk je bij jezelf. Zo begon het bij mij, en omdat ik het zo anders voor mij zag hoe het zou zijn, deel ik nu mijn verhaal om te vertellen hoe ik er nu in sta. Op de basisschool waren er al veel kinderen met gescheiden ouders, 1 van de weinigen die nog een papa EN mama in 1 huis hadden, was ik. Juist ik dacht altijd (ondanks je de struggles wel ziet); ik zal nooit bij 1 van de 2 wonen, tot ik uit huis ga heb ik 2 ouders onder 1 dak. Was het maar waar! in 2014 krijg je dan toch de woorden (die je, hoop je, niet goed verstaat); papa en mama gaan scheiden... Na 3 keer dezelfde zin te hebben doorgenomen in je hoofd, besef je dat het de woorden zijn die je nooit had willen en durven horen. Ineens is het de realiteit, die je altijd door de vingers hebt bekeken. ; Paar maanden later, de realiteit in de ogen van het kind. Wat heb ik het ongelofelijk onderschat, hoe het is om te leven met gescheiden ouders (en dan staat het nog niet eens zwart op wit op papier). De vertrouwde, veilige en sfeervolle omgeving waar je bent opgevoed door papa EN mama, is ineens weg. Na 18 jaar onder 1 dak te hebben gewoond met beide ouders die dik 17 jaar getrouwd waren, waarin je alles met beide ouders deelt veranderd binnen 1 oogopslag. Nu moet je gaan leren leven met 1 ouder, je bouwt een nieuw bestaan op. Want het huis waarin je bent opgegroeid, is niet meer thuis. Thuis is samen met papa EN mama, een thuis waar al je herrineringen liggen en waarin je 's morgens beide ouders gedag zegt en 's avonds beide ouders een goede nachtrust wenst. ; Paar maanden later, het nieuwe leven met mama alleen. Als ik alles zo typ, is het nogal een levensweg... Terwijl het in de realiteit (fysiek) veel te snel gaat. Ik heb mijn herrineringen aan thuis met papa EN mama achter mij moeten laten, het huis, wat mijn thuis was... Is nu van iemand anders. Nooit had ik verwacht dat, dat deel zo'n impect op mijn leven zou hebben. Maar het is waar heel mijn leven ligt, ik neem het mee in hart en nieren. Dan zit je Γ©indelijk op je plek, ben je deels gewend aan het idee dat je vanaf nu door het leven gaat als een kind met gescheiden ouders en juist dan, komt mama met een nieuwe liefde. Wil ik dat weten? Wil ik dat mee maken? Ik heb geen keus, ook voor mama is er een nieuwe wereld open gegaan. 1 ding is zeker; Je papa blijft je papa en je mama blijft je mama. Wat er ook gebeurt! Dan eindelijk wanneer het mentaal weer rustig is, krijg je opnieuw een tegenslag. 'Thuis verlaten' was al 1 groot ding, maar nu moest ik ook nog eens mijn dorp verlaten. Mijn dorp waar ook deels herrineringen liggen, de vertrouwde omgeving waar je al 18 jaar dag en nacht doorbrengt... Mama wil graag bij haar nieuwe vriend wonen (inmiddels man). Kilometers verderop, je kent het niet en weer zal dit een nieuw begin worden in je leven. (en toch heeft een mens maar 1 leven, waar er veel nieuwe hoofdstukken worden geopend). En weer heb je bijna geen keus, dus laat je leven gaan zoals het gaat. Het proces van gescheiden ouders, de periode waarin je je leven geen andere draai kan geven. De periode waarin je machteloos bent en het moeten laten gaan zoals het gaat. 2016; hoe mijn leven er nu uit ziet. Eindelijk heb ik rust, in mijn lichaam en in mijn hoofd. Ondanks ik met mama bij haar man woon, ja ik weet het. Het klinkt raar, maar ik vind het woord stiefvader niet fijn om uit te spreken. Voor allen zijn daar verschillende meningen over, voor mij is er maar 1 vader, mijn bloed verwant. Maar zoals ik al zei, ondanks dat; is het nu fijn zoals het is. Na veel tranen van binnen en buiten, na stress en een gevoel van alleenheid... Heb ik het gered, en jij die dit leest, gaat het ook redden! Misschien komt het verhaal dramatisch over, dat is absoluut niet mijn intentie. Ik schreef vanuit mijn gevoel, daar gaat het immers om. Wat ik wil mee geven aan de kinderen van gescheiden ouders, of dat nog maar net bekend is of dat het al is gebeurd... Hou je zelf omhoog, hou je zelf sterk en blijf vooral dicht bij jezelf. Als je er niet van houd om te praten (zoals ik), schrijf het gevoel dan van je af. Het allerbelangrijkste in dit proces, ben jij zelf. En onthoud altijd; na regen komt zonneschijn! Veel liefs X

Ik heb het gered

Lisa, 20 jaar

Stiefouders
Beste ouders en kinderen van gescheiden ouders, Helaas ben ik 1 van die 70.000 kinderen met gescheiden ouders. Soms stel je jezelf wel eens voor hoe het is om gescheiden ouders te hebben, maar waarom zou je daar aan denken? Het overkomt je toch niet, denk je bij jezelf. Zo begon het bij mij, en omdat ik het zo anders voor mij zag hoe het zou zijn, deel ik nu mijn verhaal om te vertellen hoe ik er nu in sta. Op de basisschool waren er al veel kinderen met gescheiden ouders, 1 van de weinigen die nog een papa EN mama in 1 huis hadden, was ik. Juist ik dacht altijd (ondanks je de struggles wel ziet); ik zal nooit bij 1 van de 2 wonen, tot ik uit huis ga heb ik 2 ouders onder 1 dak. Was het maar waar! in 2014 krijg je dan toch de woorden (die je, hoop je, niet goed verstaat); papa en mama gaan scheiden... Na 3 keer dezelfde zin te hebben doorgenomen in je hoofd, besef je dat het de woorden zijn die je nooit had willen en durven horen. Ineens is het de realiteit, die je altijd door de vingers hebt bekeken. ; Paar maanden later, de realiteit in de ogen van het kind. Wat heb ik het ongelofelijk onderschat, hoe het is om te leven met gescheiden ouders (en dan staat het nog niet eens zwart op wit op papier). De vertrouwde, veilige en sfeervolle omgeving waar je bent opgevoed door papa EN mama, is ineens weg. Na 18 jaar onder 1 dak te hebben gewoond met beide ouders die dik 17 jaar getrouwd waren, waarin je alles met beide ouders deelt veranderd binnen 1 oogopslag. Nu moet je gaan leren leven met 1 ouder, je bouwt een nieuw bestaan op. Want het huis waarin je bent opgegroeid, is niet meer thuis. Thuis is samen met papa EN mama, een thuis waar al je herrineringen liggen en waarin je 's morgens beide ouders gedag zegt en 's avonds beide ouders een goede nachtrust wenst. ; Paar maanden later, het nieuwe leven met mama alleen. Als ik alles zo typ, is het nogal een levensweg... Terwijl het in de realiteit (fysiek) veel te snel gaat. Ik heb mijn herrineringen aan thuis met papa EN mama achter mij moeten laten, het huis, wat mijn thuis was... Is nu van iemand anders. Nooit had ik verwacht dat, dat deel zo'n impect op mijn leven zou hebben. Maar het is waar heel mijn leven ligt, ik neem het mee in hart en nieren. Dan zit je Γ©indelijk op je plek, ben je deels gewend aan het idee dat je vanaf nu door het leven gaat als een kind met gescheiden ouders en juist dan, komt mama met een nieuwe liefde. Wil ik dat weten? Wil ik dat mee maken? Ik heb geen keus, ook voor mama is er een nieuwe wereld open gegaan. 1 ding is zeker; Je papa blijft je papa en je mama blijft je mama. Wat er ook gebeurt! Dan eindelijk wanneer het mentaal weer rustig is, krijg je opnieuw een tegenslag. 'Thuis verlaten' was al 1 groot ding, maar nu moest ik ook nog eens mijn dorp verlaten. Mijn dorp waar ook deels herrineringen liggen, de vertrouwde omgeving waar je al 18 jaar dag en nacht doorbrengt... Mama wil graag bij haar nieuwe vriend wonen (inmiddels man). Kilometers verderop, je kent het niet en weer zal dit een nieuw begin worden in je leven. (en toch heeft een mens maar 1 leven, waar er veel nieuwe hoofdstukken worden geopend). En weer heb je bijna geen keus, dus laat je leven gaan zoals het gaat. Het proces van gescheiden ouders, de periode waarin je je leven geen andere draai kan geven. De periode waarin je machteloos bent en het moeten laten gaan zoals het gaat. 2016; hoe mijn leven er nu uit ziet. Eindelijk heb ik rust, in mijn lichaam en in mijn hoofd. Ondanks ik met mama bij haar man woon, ja ik weet het. Het klinkt raar, maar ik vind het woord stiefvader niet fijn om uit te spreken. Voor allen zijn daar verschillende meningen over, voor mij is er maar 1 vader, mijn bloed verwant. Maar zoals ik al zei, ondanks dat; is het nu fijn zoals het is. Na veel tranen van binnen en buiten, na stress en een gevoel van alleenheid... Heb ik het gered, en jij die dit leest, gaat het ook redden! Misschien komt het verhaal dramatisch over, dat is absoluut niet mijn intentie. Ik schreef vanuit mijn gevoel, daar gaat het immers om. Wat ik wil mee geven aan de kinderen van gescheiden ouders, of dat nog maar net bekend is of dat het al is gebeurd... Hou je zelf omhoog, hou je zelf sterk en blijf vooral dicht bij jezelf. Als je er niet van houd om te praten (zoals ik), schrijf het gevoel dan van je af. Het allerbelangrijkste in dit proces, ben jij zelf. En onthoud altijd; na regen komt zonneschijn! Veel liefs X

Niet opstoken

LC, 18 jaar

Steun
Beste ouders, Mijn ouders zijn al een tijdje gescheiden, ondanks dat heeft mijn moeder het er nog heel moeilijk mee dat mijn vader een ander heeft. Mijn moeder drinkt veel en dat komt omdat ze verdrietig is, mijn zusje en ik vinden dit vreselijk om aan te zien. Want op het moment dat ze verdrietig is en te veel gedronken heeft dan zegt ze vervelende dingen en interesseren wij weinig voor haar. Mijn vader blijft mijn moeder stoken, in de zin van, dat hij tegen ons zegt dat wij dit en dat moeten doen voor hem naar mijn moeder toe, maar ook hij zelf blijft mijn moeder maar controleren: hoe laat ze online was, wat ze uitgeeft aan geld (want hij kan nog bij haar op de rekening), wat en wanneer zij iets gaat doen. Wil als tip geven ga a.u.b. Niet de kinderen opstoken om dingen te doen bij de andere ouder, of de ander controleren. Dit kan voor heel veel problemen zorgen... Het engste wat ik momenteel belangrijk vind is dat mijn zusje hier heel erg onder lijdt en dit doet me heel erg zeer. Dit doe je je kind(eren) toch niet aan ? Of zie ik dit verkeerd ? Groetjes, LC

Niet opstoken

LC, 18 jaar

Steun
Beste ouders, Mijn ouders zijn al een tijdje gescheiden, ondanks dat heeft mijn moeder het er nog heel moeilijk mee dat mijn vader een ander heeft. Mijn moeder drinkt veel en dat komt omdat ze verdrietig is, mijn zusje en ik vinden dit vreselijk om aan te zien. Want op het moment dat ze verdrietig is en te veel gedronken heeft dan zegt ze vervelende dingen en interesseren wij weinig voor haar. Mijn vader blijft mijn moeder stoken, in de zin van, dat hij tegen ons zegt dat wij dit en dat moeten doen voor hem naar mijn moeder toe, maar ook hij zelf blijft mijn moeder maar controleren: hoe laat ze online was, wat ze uitgeeft aan geld (want hij kan nog bij haar op de rekening), wat en wanneer zij iets gaat doen. Wil als tip geven ga a.u.b. Niet de kinderen opstoken om dingen te doen bij de andere ouder, of de ander controleren. Dit kan voor heel veel problemen zorgen... Het engste wat ik momenteel belangrijk vind is dat mijn zusje hier heel erg onder lijdt en dit doet me heel erg zeer. Dit doe je je kind(eren) toch niet aan ? Of zie ik dit verkeerd ? Groetjes, LC

altijd goed contact houden

Anoniem, 0 jaar

Steun
Beste gescheiden ouders, ik wil mijn verhaal delen en hoe ik tegen mijn situatie aankijk en misschien kan ik ook nog tips voor jullie geven. Mijn ouders zijn al vanaf dat ik 2 jaar ben gescheiden en ik heb er hele lange tijd geen problemen mee gehad omdat als je klein bent best wel de situatie accepteert, omdat je het toch niet goed begrijpt. Maar op toen ik ongeveer 11 jaar was had ik er al wat meer moeite mee. Ik gaf mijn stiefmoeder de schuld van de scheiding en kon niet helemaal goed met haar overweg. Ik zat toen ook in een praatgroep en dat heeft voor lange tijd geholpen. maar toen werd ik naar een paar jaar 16 en begon mijn teleurstellingen en boosheid op te bouwen. Ik was boos en teleurgesteld in mijn vader. Ik begon te beseffen hoeveel ik eigenlijk mis met mijn vader. Hij is/was nooit thuis en hield zich nooit bezig met mijn school of wat dan ook nog meer. Ik begon om me heen vriendinnen en vrienden te zien die dingen met hun vader deden. Ik wist eindelijk wat ik miste, de aandacht van mijn vader. Ik wou dat hij meer tijd in me stak. Al langzamerhand kwam ik alleen bij mijn vader omdat het voelde als verplichting. Ik werd er zo ongelukkig door. Ik leerde een vertrouwingspersoon op school kennen en begon daar gesprekken mee te voeren, maar voordat ik gesprek zou hebben met hem en mijn vader, was mijn ma woedend geworden op hem en heeft ook verteld dat ik eigenlijk door hem met iemand aan het praten ben. Daar schrok hij van en toen hebben we na jaren weer iets samen gedaan. dat hield hij eventjes vol en nu is het weer als eerst. Ik probeer me erbij neer te leggen, omdat ik ook energie in stak om beter contact te krijgen en dingen te doen met hem, maar toch gebeurd er niks. deel van me is woedend maar ander deel wilt weer rust vinden. Hoe moeilijk ik het er nog mee heb, ik moet toch doorgaan. dus ouders ook al zijn jullie gescheiden, zorg dat jullie altijd goed contact houden en ook soms met zijn tweetjes wat gaat doen. Al kom je bij het sporten kijken of stuur je keer een appje of als je iets meegemaakt hebt (of je zoon/dochter) bel hem/haar en ga eventjes praten. Dat is zooo belangrijk voor jullie band.

altijd goed contact houden

Anoniem, 0 jaar

Steun
Beste gescheiden ouders, ik wil mijn verhaal delen en hoe ik tegen mijn situatie aankijk en misschien kan ik ook nog tips voor jullie geven. Mijn ouders zijn al vanaf dat ik 2 jaar ben gescheiden en ik heb er hele lange tijd geen problemen mee gehad omdat als je klein bent best wel de situatie accepteert, omdat je het toch niet goed begrijpt. Maar op toen ik ongeveer 11 jaar was had ik er al wat meer moeite mee. Ik gaf mijn stiefmoeder de schuld van de scheiding en kon niet helemaal goed met haar overweg. Ik zat toen ook in een praatgroep en dat heeft voor lange tijd geholpen. maar toen werd ik naar een paar jaar 16 en begon mijn teleurstellingen en boosheid op te bouwen. Ik was boos en teleurgesteld in mijn vader. Ik begon te beseffen hoeveel ik eigenlijk mis met mijn vader. Hij is/was nooit thuis en hield zich nooit bezig met mijn school of wat dan ook nog meer. Ik begon om me heen vriendinnen en vrienden te zien die dingen met hun vader deden. Ik wist eindelijk wat ik miste, de aandacht van mijn vader. Ik wou dat hij meer tijd in me stak. Al langzamerhand kwam ik alleen bij mijn vader omdat het voelde als verplichting. Ik werd er zo ongelukkig door. Ik leerde een vertrouwingspersoon op school kennen en begon daar gesprekken mee te voeren, maar voordat ik gesprek zou hebben met hem en mijn vader, was mijn ma woedend geworden op hem en heeft ook verteld dat ik eigenlijk door hem met iemand aan het praten ben. Daar schrok hij van en toen hebben we na jaren weer iets samen gedaan. dat hield hij eventjes vol en nu is het weer als eerst. Ik probeer me erbij neer te leggen, omdat ik ook energie in stak om beter contact te krijgen en dingen te doen met hem, maar toch gebeurd er niks. deel van me is woedend maar ander deel wilt weer rust vinden. Hoe moeilijk ik het er nog mee heb, ik moet toch doorgaan. dus ouders ook al zijn jullie gescheiden, zorg dat jullie altijd goed contact houden en ook soms met zijn tweetjes wat gaat doen. Al kom je bij het sporten kijken of stuur je keer een appje of als je iets meegemaakt hebt (of je zoon/dochter) bel hem/haar en ga eventjes praten. Dat is zooo belangrijk voor jullie band.

Ik wil het niet

Siebe, 12 jaar

Mijn ouders
Mijn ouders maken steeds heel veel ruzie over alles zelfs al over de kleinste dingen en ik vind dat niet leuk als ze weer soms ruzie maken dan zeg ik er soms wel iets van maar dan worden ze soms ook boos op mij en dan gaan ze daarna gewoon weer verder met ruzie maken en ik denk dat ze gaan scheiden maar ik wil niet dat ze gaan scheiden want dan is het niet meer compleet

Ik wil het niet

Siebe, 12 jaar

Mijn ouders
Mijn ouders maken steeds heel veel ruzie over alles zelfs al over de kleinste dingen en ik vind dat niet leuk als ze weer soms ruzie maken dan zeg ik er soms wel iets van maar dan worden ze soms ook boos op mij en dan gaan ze daarna gewoon weer verder met ruzie maken en ik denk dat ze gaan scheiden maar ik wil niet dat ze gaan scheiden want dan is het niet meer compleet

Van mij hoeft het niet

Tosca, 17 jaar

Familie
Hoi Hoi, Als je ouders gaan scheiden komt er een nieuwe liefde in hun leven, maar ook hun familie komt dichter bij jou te staan. Ineens wordt er gezegd dat het jou "familie" is. Maar ik kan daar nog steeds niet mee overweg. Het is meer mijn stiefmoeder's kant waar ik niks mee heb. Ik vind ook stom om daar heen te gaan en verzin altijd iets om eronderuit te komen. Nu heb ik mijn verjaardag gevierd voor de familie en haar kant kwam ook. Maar ik wil geen cadeau of iets van hun of van mij hoeven ze niet te komen, want ze voelen gewoon niet echt als familie. Ik ken ze ook alleen van naam en dat is het, heb er geen band mee. Maar ik heb het nog steeds niet durven zeggen Weet iemand hoe je zoiets zegt? Ben bang dat ze dan boos of gemeen erover gaan doen. En heb al niet zo goede band met mijn pa en stiefmoeder. Maar ja voel me al wel verplicht naar ze toe te gaan en om dat dan ineens te zeggen... Ik wil sowieso mijn verjaardag daarom niet meer vieren als ik 18 word. maar dan gaan ze vragen stellen en ik word ook wat oud voor, maar de familie aan de kant van mijn pa kan ik wel mee overweg. ' heeft iemand tips hoe ik dit aan moet pakken? Alvast bedankt.

Van mij hoeft het niet

Tosca, 17 jaar

Familie
Hoi Hoi, Als je ouders gaan scheiden komt er een nieuwe liefde in hun leven, maar ook hun familie komt dichter bij jou te staan. Ineens wordt er gezegd dat het jou "familie" is. Maar ik kan daar nog steeds niet mee overweg. Het is meer mijn stiefmoeder's kant waar ik niks mee heb. Ik vind ook stom om daar heen te gaan en verzin altijd iets om eronderuit te komen. Nu heb ik mijn verjaardag gevierd voor de familie en haar kant kwam ook. Maar ik wil geen cadeau of iets van hun of van mij hoeven ze niet te komen, want ze voelen gewoon niet echt als familie. Ik ken ze ook alleen van naam en dat is het, heb er geen band mee. Maar ik heb het nog steeds niet durven zeggen Weet iemand hoe je zoiets zegt? Ben bang dat ze dan boos of gemeen erover gaan doen. En heb al niet zo goede band met mijn pa en stiefmoeder. Maar ja voel me al wel verplicht naar ze toe te gaan en om dat dan ineens te zeggen... Ik wil sowieso mijn verjaardag daarom niet meer vieren als ik 18 word. maar dan gaan ze vragen stellen en ik word ook wat oud voor, maar de familie aan de kant van mijn pa kan ik wel mee overweg. ' heeft iemand tips hoe ik dit aan moet pakken? Alvast bedankt.

Ik wil echt niet meer

Morgan, 14 jaar

Rechten
Hallo Mijn naam is morgan en ik in september word ik 15 jaar. Mijn ouders zijn al 12 jaar gescheiden voorheen ging ik naar mijn vader. Maar sinds 2 jaar niet meer mijn vader is steeds aggrsief en ik heb dit al tegen politie gezegd rechter jeugdzorg en toch vinden ze dat ik hem een kans moet geven Maar ik wil hem niet meer zien ondertussen ben ik erg ziek geweest en 7 weken in Ziekenhuis gelegen en hij heeft 1 kaart gestuurd groeten uit Portugal ik denk aan je Ik wil niet meer maar ook al die gesprekken met jeugdzorg ben ik zat dit doen ze ook omdat ik autistische ben maar ik ben niet gek doe kader nivo haal goeie cijfers en heb veel vrienden. En een lieve zus die heeft die ook geslagen en zij hoeft niet meer naar me vader Wil iemand me hElpen Groetjes morgan

Ik wil echt niet meer

Morgan, 14 jaar

Rechten
Hallo Mijn naam is morgan en ik in september word ik 15 jaar. Mijn ouders zijn al 12 jaar gescheiden voorheen ging ik naar mijn vader. Maar sinds 2 jaar niet meer mijn vader is steeds aggrsief en ik heb dit al tegen politie gezegd rechter jeugdzorg en toch vinden ze dat ik hem een kans moet geven Maar ik wil hem niet meer zien ondertussen ben ik erg ziek geweest en 7 weken in Ziekenhuis gelegen en hij heeft 1 kaart gestuurd groeten uit Portugal ik denk aan je Ik wil niet meer maar ook al die gesprekken met jeugdzorg ben ik zat dit doen ze ook omdat ik autistische ben maar ik ben niet gek doe kader nivo haal goeie cijfers en heb veel vrienden. En een lieve zus die heeft die ook geslagen en zij hoeft niet meer naar me vader Wil iemand me hElpen Groetjes morgan