Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

Leeg je hoofd, lucht je hart

Praten, lachen, klagen of huilen omdat je ouders gescheiden zijn kan hieronder. Andere kinderen en jongeren hebben hetzelfde meegemaakt als jij en hebben fijne tips voor je. Of misschien heb jij wel een goede tip voor iemand en wil je reageren onder een berichtje? 💭

4822 vragen

Sorteer op

Zoek op het forum naar vragen van anderen

Twee vaders veloren

Lieke, 14 jaar

Ik ben lieke ben 14 jaar, en ik heb op jonge leeftijd mijn vader verloren aan een acute hartstilstand. Hierna kreeg mijn moeder een nieuwe vriend die 8 jaar lang als een vader heeft gevoeld tot vorig jaar november. Toen zijn mijn moeder en stiefvader gaan scheiden en zit ik nu echt heel slecht in mn vel en heb ik het gevoel dat ik in 9 jaar tijd 2 vaders verlies.

Twee vaders veloren

Lieke, 14 jaar

Ik ben lieke ben 14 jaar, en ik heb op jonge leeftijd mijn vader verloren aan een acute hartstilstand. Hierna kreeg mijn moeder een nieuwe vriend die 8 jaar lang als een vader heeft gevoeld tot vorig jaar november. Toen zijn mijn moeder en stiefvader gaan scheiden en zit ik nu echt heel slecht in mn vel en heb ik het gevoel dat ik in 9 jaar tijd 2 vaders verlies.

Onrust

Lieke, 14 jaar

Mijn woonsituatie
ik heb nu al 13 jaar gescheiden ouders en ik ben al bijna 15. ik woon nu al voor een half jaar bij mijn moeder en ga ik 2x per week in de avond bij mijn vader eten een een dag in het weekend overdag vanwege heftige ruzies die ik met mijn vader heb gehad. nu gaat het al wat beter met mij en mijn vader alleen voelt het nog niet helemaal 100% goed daar en vind ik het wisselen heel lastig en geeft het mij heel veel onrust. mijn vader wil heel graag dat ik binnen nu en 2 weken een “plan” bedenk over het wonen bij allebei. alleen alles wat ik kies voelt niet goed, ook bij mijn moeder wonen, het geeft mij wel heel veel rust omdat ik niet hoef te wisselen en ik een betere band heb met haar maar toch voelt niet fijn omdat ik rekening wil houden met mijn vader. dus ik weet echt niet wat ik moet doen want ik wil niemand kwetsen maar ik wil ook niet over mijn eigen grens gaan

Onrust

Lieke, 14 jaar

Mijn woonsituatie
ik heb nu al 13 jaar gescheiden ouders en ik ben al bijna 15. ik woon nu al voor een half jaar bij mijn moeder en ga ik 2x per week in de avond bij mijn vader eten een een dag in het weekend overdag vanwege heftige ruzies die ik met mijn vader heb gehad. nu gaat het al wat beter met mij en mijn vader alleen voelt het nog niet helemaal 100% goed daar en vind ik het wisselen heel lastig en geeft het mij heel veel onrust. mijn vader wil heel graag dat ik binnen nu en 2 weken een “plan” bedenk over het wonen bij allebei. alleen alles wat ik kies voelt niet goed, ook bij mijn moeder wonen, het geeft mij wel heel veel rust omdat ik niet hoef te wisselen en ik een betere band heb met haar maar toch voelt niet fijn omdat ik rekening wil houden met mijn vader. dus ik weet echt niet wat ik moet doen want ik wil niemand kwetsen maar ik wil ook niet over mijn eigen grens gaan

Nog steeds moeite mee

Emma, 15 jaar

Hi! Mijn ouders zijn al uit elkaar sinds mijn 2de, ik ben nu 15. Ondanks dat het al lang geleden is, heb ik er nog steeds veel moeite mee. Ik ben enigs kind en hierdoor voel ik me vaak alleen omdat ik niemand in mijn buurt heb die in precies dezelfde situatie zit. Ook heb ik vaak het gevoel dat als ik iemand het verhaal vertel ze denken dat het heel erg meevalt en dat ik overdrijf. Dit komt omdat het al lang geleden is en mijn ouders, als het moet om dingen te regelen, nog gewoon met elkaar kunnen praten. Ik vind het fijn dat ze dit nog doen, maar toch voel ik nog vaak een soort spanning en voelt het alsof ik het nooit goed doe. Iemand die dit herkent of tips heeft?

Nog steeds moeite mee

Emma, 15 jaar

Hi! Mijn ouders zijn al uit elkaar sinds mijn 2de, ik ben nu 15. Ondanks dat het al lang geleden is, heb ik er nog steeds veel moeite mee. Ik ben enigs kind en hierdoor voel ik me vaak alleen omdat ik niemand in mijn buurt heb die in precies dezelfde situatie zit. Ook heb ik vaak het gevoel dat als ik iemand het verhaal vertel ze denken dat het heel erg meevalt en dat ik overdrijf. Dit komt omdat het al lang geleden is en mijn ouders, als het moet om dingen te regelen, nog gewoon met elkaar kunnen praten. Ik vind het fijn dat ze dit nog doen, maar toch voel ik nog vaak een soort spanning en voelt het alsof ik het nooit goed doe. Iemand die dit herkent of tips heeft?

Thuis voelen

Anoniem, 11 jaar

Mijn woonsituatie(Geen) contact
ik voel me thuis bij mama maar niet bij papa

Hij trekt bij ons in

Lotte, 19 jaar

Mijn ouders
Hi, ik ben lotte en ik heb een vraagje. Mijn ouders zijn al heel lang gescheiden en mijn moeder heeft daarna al een lange relatie gehad die na 10 jaar is stukgelopen. Nu heeft ze sinds mei vorig jaar weer een nieuwe vriend, die eigenlijk in Noorwegen woonde. Maar omdat hij daar z’n baan kwijt is moet hij weer naar Nederland en nu komt hij per direct bij ons wonen. Ik heb nog absoluut geen band met hem en heb daar eigenlijk ook geen behoefte aan. Ik gun mijn moeder met alle liefde een nieuwe vriend, maar zie het helemaal niet zitten dat hij bij ons in huis komt. Iemand tips of ervaringen die hij/zij wil delen over hoe ik hiermee om kan gaan?

Hij trekt bij ons in

Lotte, 19 jaar

Mijn ouders
Hi, ik ben lotte en ik heb een vraagje. Mijn ouders zijn al heel lang gescheiden en mijn moeder heeft daarna al een lange relatie gehad die na 10 jaar is stukgelopen. Nu heeft ze sinds mei vorig jaar weer een nieuwe vriend, die eigenlijk in Noorwegen woonde. Maar omdat hij daar z’n baan kwijt is moet hij weer naar Nederland en nu komt hij per direct bij ons wonen. Ik heb nog absoluut geen band met hem en heb daar eigenlijk ook geen behoefte aan. Ik gun mijn moeder met alle liefde een nieuwe vriend, maar zie het helemaal niet zitten dat hij bij ons in huis komt. Iemand tips of ervaringen die hij/zij wil delen over hoe ik hiermee om kan gaan?

Problemen contact moeder

Juul, 13 jaar

Mijn oudersMijn woonsituatie(Geen) contact
Ik heb grote problemen in het contact met mijn moeder. Ik woon al bijna een jaar fulltime bij mijn vader. Dat gaat prima maar mijn moeder wil mij weer terug. Ik zie na jaren strijd en een slopende rechtzaak met alle instanties erbij geen verbetering en ook weinig uitzicht meer op mijn relatie met haar... hoe ga ik hiermee om?? Welke stappen kan ik nog nemen?? Help!

Problemen contact moeder

Juul, 13 jaar

Mijn oudersMijn woonsituatie(Geen) contact
Ik heb grote problemen in het contact met mijn moeder. Ik woon al bijna een jaar fulltime bij mijn vader. Dat gaat prima maar mijn moeder wil mij weer terug. Ik zie na jaren strijd en een slopende rechtzaak met alle instanties erbij geen verbetering en ook weinig uitzicht meer op mijn relatie met haar... hoe ga ik hiermee om?? Welke stappen kan ik nog nemen?? Help!

Zonder de app chatten?

Femke, 13 jaar

Rechten
Hoi ik ben Femke ben 13 jaar (bijna 14) Ik zie dat ik een app moet downloaden op mijn telefoon maar als ik dit doe dan ziet mijn moeder dat , want mijn moeder kijkt altijd in mijn telefoon. Mijn vraag is dus kan ik ook zonder de app praten?

Zonder de app chatten?

Femke, 13 jaar

Rechten
Hoi ik ben Femke ben 13 jaar (bijna 14) Ik zie dat ik een app moet downloaden op mijn telefoon maar als ik dit doe dan ziet mijn moeder dat , want mijn moeder kijkt altijd in mijn telefoon. Mijn vraag is dus kan ik ook zonder de app praten?

Heeft iemand een soortgelijk iets?

Sem, 12 jaar

Familie
Hey, Ik heb een laten we zeggen complexe familie. Mn stiefvader is homofobisch, racistisch en bodyshamed veel. Dit heeft invloed op mijn moeder en nu doet zij dit ook. Hij heeft me ooit vertellen dat ik dood kon vallen en mijn moeder koos zijn kant door te zeggen dat ik waarschijnlijk iets had gezegd wat daartoe leidde. Dat deed pijn denk ik. Mijn stiefmoeder is emotioneel niet helemaal stabiel, dit komt mede door mijn halfbroertje. Hij is bijna 4 en luisterd simpelweg gewoon niet. Ik heb een soort hekel aan hem ontwikkeld wat natuurlijk niet oke is. Mijn stiefmoeder maakt mijn leven ook niet leuker laten we maar zeggen. Mijn vader heeft een niertransplantatie gehad, hij heeft diabetes en een burn-out, niet chill voor hem maar hij vind zichzelf snel zielig. Ook hij maakt wel eens onprettige opmerkingen (niet op een seksuele manier) ik heb ook twee stiefzusjes, waarvan de oudste heel graag zoveel mogelijk met me te maken wil hebben en alles Kopieert, zoekt de ander Acceptatie bij haar vader en mijn moeder door mij de hele tijd terecht te wijzen. Over het algemeen wil ik niet zeggen dat ik het makkelijk heb, het had wel altijd erger gekunt. Ik heb nog een veel langer verhaal over rechtzaken en vorige stief vaders allern gaat dit niet passen, zeg me alsjeblieft dat er iemand is met een soortgelijk iets die zich ook nergens thuis voelt en geen idee hoe die zich moet gedragen of uitspreken.

Heeft iemand een soortgelijk iets?

Sem, 12 jaar

Familie
Hey, Ik heb een laten we zeggen complexe familie. Mn stiefvader is homofobisch, racistisch en bodyshamed veel. Dit heeft invloed op mijn moeder en nu doet zij dit ook. Hij heeft me ooit vertellen dat ik dood kon vallen en mijn moeder koos zijn kant door te zeggen dat ik waarschijnlijk iets had gezegd wat daartoe leidde. Dat deed pijn denk ik. Mijn stiefmoeder is emotioneel niet helemaal stabiel, dit komt mede door mijn halfbroertje. Hij is bijna 4 en luisterd simpelweg gewoon niet. Ik heb een soort hekel aan hem ontwikkeld wat natuurlijk niet oke is. Mijn stiefmoeder maakt mijn leven ook niet leuker laten we maar zeggen. Mijn vader heeft een niertransplantatie gehad, hij heeft diabetes en een burn-out, niet chill voor hem maar hij vind zichzelf snel zielig. Ook hij maakt wel eens onprettige opmerkingen (niet op een seksuele manier) ik heb ook twee stiefzusjes, waarvan de oudste heel graag zoveel mogelijk met me te maken wil hebben en alles Kopieert, zoekt de ander Acceptatie bij haar vader en mijn moeder door mij de hele tijd terecht te wijzen. Over het algemeen wil ik niet zeggen dat ik het makkelijk heb, het had wel altijd erger gekunt. Ik heb nog een veel langer verhaal over rechtzaken en vorige stief vaders allern gaat dit niet passen, zeg me alsjeblieft dat er iemand is met een soortgelijk iets die zich ook nergens thuis voelt en geen idee hoe die zich moet gedragen of uitspreken.

Ik zit met veel vragen

Esther, 13 jaar

Familie
Hey, mijn ouders zijn al 4 jaar gescheiden, ik ben er vandaag achtergekomen via een vriendin dat dit komt omdat mijn mama vreemd is gegaan, de moeder van mn vriendin werkt bij mn papa. Mn ouders weten beide niet dat ik dit weet, ik weet dus niet wat ik moet doen en zit met veel vragen; waarom doet papa zoiets? Waarom zegt hij het wel tege zijn collega en niet tege mij? Hoe kun je zouets doen als je n vrouw en 3 kindere thuis hebt zitte? Hoe kun je mijn mama zelfs zo hard kwetse?

Ik zit met veel vragen

Esther, 13 jaar

Familie
Hey, mijn ouders zijn al 4 jaar gescheiden, ik ben er vandaag achtergekomen via een vriendin dat dit komt omdat mijn mama vreemd is gegaan, de moeder van mn vriendin werkt bij mn papa. Mn ouders weten beide niet dat ik dit weet, ik weet dus niet wat ik moet doen en zit met veel vragen; waarom doet papa zoiets? Waarom zegt hij het wel tege zijn collega en niet tege mij? Hoe kun je zouets doen als je n vrouw en 3 kindere thuis hebt zitte? Hoe kun je mijn mama zelfs zo hard kwetse?

Leuke momenten missen

Jarno, 14 jaar

Rechten
Hallo, ik ben jarno en mijn ouders zijn nu 1 jaar gescheiden. Mijn ouders hebben onderling geen contact, alleen via maatschappelijk werk. De ene week ben ik bij mijn moeder en de andere bij mijn vader. Als ik bij mijn moeder ben, zou ik soms graag naar mijn vader willen, omdat hij dan wat leuks doet waar ik normaal gesproken altijd bij was. Mijn moeder vindt dit lastig, omdat ik dan die week bij haar ben, waardoor ik niet mee kan. Wat kan ik doen om toch op die leuke momenten naar mijn vader toe te gaan?

Leuke momenten missen

Jarno, 14 jaar

Rechten
Hallo, ik ben jarno en mijn ouders zijn nu 1 jaar gescheiden. Mijn ouders hebben onderling geen contact, alleen via maatschappelijk werk. De ene week ben ik bij mijn moeder en de andere bij mijn vader. Als ik bij mijn moeder ben, zou ik soms graag naar mijn vader willen, omdat hij dan wat leuks doet waar ik normaal gesproken altijd bij was. Mijn moeder vindt dit lastig, omdat ik dan die week bij haar ben, waardoor ik niet mee kan. Wat kan ik doen om toch op die leuke momenten naar mijn vader toe te gaan?