Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

Leeg je hoofd, lucht je hart

Praten, lachen, klagen of huilen omdat je ouders gescheiden zijn kan hieronder. Andere kinderen en jongeren hebben hetzelfde meegemaakt als jij en hebben fijne tips voor je. Of misschien heb jij wel een goede tip voor iemand en wil je reageren onder een berichtje? 💭

4820 vragen

Sorteer op

Zoek op het forum naar vragen van anderen

Tips van Novalee

Novalee, 13 jaar

Mijn ouders
Hey Lieverds! Ik heb zelf al bijna 10 jaar gescheiden ouders, in het begin vond ik het super moeilijk om daar mee om te gaan. En daar heb ik nu nogsteeds moeite mee hoor! Maar in die tijd dat mijn ouders uit elkaar zijn heb ik wel veel dingen geleerd, hier heb ik een paar tips voor jullie! Als je ouders ruzie hebben ga dan wat doen wat je leuk vind! Doe ik ook! Als ik dan iets ga doen wat ik leuk vind, heb ik even wat afleiding! Dan kan ik die ruzie gewoon even lekker kwijt! Het is ook super ontspannend! En praat erover met je ouders! Kan ook heel erg opluchten! Ik hoop dat jullie er wat aan hebben! Liefs van mij!

Tips van Novalee

Novalee, 13 jaar

Mijn ouders
Hey Lieverds! Ik heb zelf al bijna 10 jaar gescheiden ouders, in het begin vond ik het super moeilijk om daar mee om te gaan. En daar heb ik nu nogsteeds moeite mee hoor! Maar in die tijd dat mijn ouders uit elkaar zijn heb ik wel veel dingen geleerd, hier heb ik een paar tips voor jullie! Als je ouders ruzie hebben ga dan wat doen wat je leuk vind! Doe ik ook! Als ik dan iets ga doen wat ik leuk vind, heb ik even wat afleiding! Dan kan ik die ruzie gewoon even lekker kwijt! Het is ook super ontspannend! En praat erover met je ouders! Kan ook heel erg opluchten! Ik hoop dat jullie er wat aan hebben! Liefs van mij!

Ouders hebben ruzie

Chloe, 10 jaar

Familie
Ik heb ouders die ruzie hebben

Affaire met getrouwde buurvrouw

Olivia, 19 jaar

(Geen) contactWat de f@#ck?!
Ik weet oprecht niet eens hoe ik dit bericht moet beginnen eigenlijk. De korte samenvatting vooraf: mijn ouders liggen als sinds midden 2020 in scheiding, maar weinig vorderingen tot nu toe ondanks een mediator en advocaten. In de periode ertussen zijn er nog een aantal heftige dingen gebeurd, maar dit slaat toch weer alles. Ik heb een paar weken geleden ontdekt dat mijn vader een affaire heeft met onze getrouwde buurvrouw. Aangezien mijn ouders zelf al 2-3 jaar in scheiding liggen, heb ik niet echt iets te zeggen over hun datingsleven verder (ook al wonen ze nog in 1 huis), maar mijn buurvrouw is gewoon nog getrouwd… en zij hebben twee kinderen, waarvan 1 net zo oud als ik. Mijn moeder heeft altijd al vermoedens gehad, maar ik heb het nog nooit echt gehoord of gezien tot nu dan. Ergens denk ik dat mijn moeder en de buurman dit al met elkaar besproken hebben, etc, maar ik weet niet of ik dit nu moet zeggen tegen hun kinderen. Ik heb echt geen idee wat de f*ck ik nu moet doen lol, iemand een suggestie? Daarbij schijnt t ook dat mn vader gewoon met de buurvrouw naar familiegelegenheden gaat, dus de hele situatie is echt bizar vreemd.

Affaire met getrouwde buurvrouw

Olivia, 19 jaar

(Geen) contactWat de f@#ck?!
Ik weet oprecht niet eens hoe ik dit bericht moet beginnen eigenlijk. De korte samenvatting vooraf: mijn ouders liggen als sinds midden 2020 in scheiding, maar weinig vorderingen tot nu toe ondanks een mediator en advocaten. In de periode ertussen zijn er nog een aantal heftige dingen gebeurd, maar dit slaat toch weer alles. Ik heb een paar weken geleden ontdekt dat mijn vader een affaire heeft met onze getrouwde buurvrouw. Aangezien mijn ouders zelf al 2-3 jaar in scheiding liggen, heb ik niet echt iets te zeggen over hun datingsleven verder (ook al wonen ze nog in 1 huis), maar mijn buurvrouw is gewoon nog getrouwd… en zij hebben twee kinderen, waarvan 1 net zo oud als ik. Mijn moeder heeft altijd al vermoedens gehad, maar ik heb het nog nooit echt gehoord of gezien tot nu dan. Ergens denk ik dat mijn moeder en de buurman dit al met elkaar besproken hebben, etc, maar ik weet niet of ik dit nu moet zeggen tegen hun kinderen. Ik heb echt geen idee wat de f*ck ik nu moet doen lol, iemand een suggestie? Daarbij schijnt t ook dat mn vader gewoon met de buurvrouw naar familiegelegenheden gaat, dus de hele situatie is echt bizar vreemd.

Ik voel me niet gehoord en gezien

Anoniem, 25 jaar

Mijn ouders(Geen) contact
Hi allemaal, Mijn ouders zijn al heel lang uit elkaar. Er is veel gebeurd en ik heb daar altijd al last van maar er was thuis geen ruimte voor mijn gevoel. Sinds ik therapie heb komt alles omhoog en gaat het minder goed met mij. Mijn ouders proberen soms wel te vragen naar hoe het gaat en hoe therapie gaat, maar als ik er iets over zeg probeert mijn vader alleen maar het positieve te zien en mijn moeder begint over zichzelf. Mijn emotionele deurtje voor hen is dicht. Mijn contact met hen wordt steeds oppervlakkiger en het kost me steeds meer energie. Vaak zie ik er zelfs tegenop. Ik heb nog heel veel boosheid. Als ik alleen ben en ik denk over alles na voel ik de boosheid, maar als ik bij hen ben lijkt het alsof de boosheid plots weg is. Eigenlijk zou het er een keer uit moeten, maar ik ben bang om ze te kwetsen en ik ben bang dat ze zullen zeggen dat het allemaal niet waar is wat ik zeg. Hebben jullie ervaring met dat je emotionele deurtje dicht is? En is die nog open gegaan? Hoe? En hebben jullie ervaring met het moeilijk uiten van opgekropte boosheid omdat je bang bent ze te kwetsen? Ik wil eigenlijk niet dat het contact zo oppervlakkig is, maar open zijn lukt niet omdat er dan altijd een reactie op komt waarbij ik me niet gehoord en gezien voel. Iemand tips? Dankjewel alvast! Groetjes Anoniem

Ik voel me niet gehoord en gezien

Anoniem, 25 jaar

Mijn ouders(Geen) contact
Hi allemaal, Mijn ouders zijn al heel lang uit elkaar. Er is veel gebeurd en ik heb daar altijd al last van maar er was thuis geen ruimte voor mijn gevoel. Sinds ik therapie heb komt alles omhoog en gaat het minder goed met mij. Mijn ouders proberen soms wel te vragen naar hoe het gaat en hoe therapie gaat, maar als ik er iets over zeg probeert mijn vader alleen maar het positieve te zien en mijn moeder begint over zichzelf. Mijn emotionele deurtje voor hen is dicht. Mijn contact met hen wordt steeds oppervlakkiger en het kost me steeds meer energie. Vaak zie ik er zelfs tegenop. Ik heb nog heel veel boosheid. Als ik alleen ben en ik denk over alles na voel ik de boosheid, maar als ik bij hen ben lijkt het alsof de boosheid plots weg is. Eigenlijk zou het er een keer uit moeten, maar ik ben bang om ze te kwetsen en ik ben bang dat ze zullen zeggen dat het allemaal niet waar is wat ik zeg. Hebben jullie ervaring met dat je emotionele deurtje dicht is? En is die nog open gegaan? Hoe? En hebben jullie ervaring met het moeilijk uiten van opgekropte boosheid omdat je bang bent ze te kwetsen? Ik wil eigenlijk niet dat het contact zo oppervlakkig is, maar open zijn lukt niet omdat er dan altijd een reactie op komt waarbij ik me niet gehoord en gezien voel. Iemand tips? Dankjewel alvast! Groetjes Anoniem

Heel vaak ruzie moeder

Noa, 11 jaar

Mijn woonsituatieRechten(Geen) contact
Hoi ik ben noa en ik zit de laatste tijd niet lekker in m’n vel. Ik en mijn moeder hebben heel vaak ruzie. Soms over random dingen. Maar laatst was ik me een beetje aan het irriteren aan mijn broertje hij schopte mij namelijk de hele tijd. Toen gaf ik hem een klap terug want hij luisterde niet naar mij toen ik stop zij (zo’n 10x) hij ging heel dramatisch doen en ging naar m’n moeder die gelijk zei dat ik gek ben in m’n hoofd en als het me hier niet bevalt ik maar bij m’n vader moet gaan wonen. Ik was heel bot tegen haar dat ze later moest huilen. En de volgende dag gaat ** (m’n broertje dus) nog steeds zeuren over een avond daarvoor. Ook wil mijn moeder alleen naar ** luisteren als hij niet de waarheid over iets verteld, later vertel ik de waarheid en dan geloofd ze me niet en krijg ik straf. Im ben er helemaal klaar mee en ik word er ook moe van 🪫. Heeft iemand tip om hier mee om te gaan??? :(. Groetjes noa

Heel vaak ruzie moeder

Noa, 11 jaar

Mijn woonsituatieRechten(Geen) contact
Hoi ik ben noa en ik zit de laatste tijd niet lekker in m’n vel. Ik en mijn moeder hebben heel vaak ruzie. Soms over random dingen. Maar laatst was ik me een beetje aan het irriteren aan mijn broertje hij schopte mij namelijk de hele tijd. Toen gaf ik hem een klap terug want hij luisterde niet naar mij toen ik stop zij (zo’n 10x) hij ging heel dramatisch doen en ging naar m’n moeder die gelijk zei dat ik gek ben in m’n hoofd en als het me hier niet bevalt ik maar bij m’n vader moet gaan wonen. Ik was heel bot tegen haar dat ze later moest huilen. En de volgende dag gaat ** (m’n broertje dus) nog steeds zeuren over een avond daarvoor. Ook wil mijn moeder alleen naar ** luisteren als hij niet de waarheid over iets verteld, later vertel ik de waarheid en dan geloofd ze me niet en krijg ik straf. Im ben er helemaal klaar mee en ik word er ook moe van 🪫. Heeft iemand tip om hier mee om te gaan??? :(. Groetjes noa

Aan vrienden en klas vertellen

, jaar

Ik weet niet hoe ik het aan mijn vrienden en in de klas moet vertellen dat mijn ouders gaan scheiden, maar ik wil het wel graag vertellen.

Aan vrienden en klas vertellen

, jaar

Ik weet niet hoe ik het aan mijn vrienden en in de klas moet vertellen dat mijn ouders gaan scheiden, maar ik wil het wel graag vertellen.

Wat moet ik doen?

jacky, 10 jaar

ik heb een vraag en daar zit ik heel erg mee en ik wil hier graag antwoord op en me vraag is uhm als ik later groter ben en ik heb een stiefvader of een stiefmoeder en die vindt ik niet fijn om in huis te hebben en me vader of moeder vindt die gene heel lief en ja wat moet ik doen?

Wat moet ik doen?

jacky, 10 jaar

ik heb een vraag en daar zit ik heel erg mee en ik wil hier graag antwoord op en me vraag is uhm als ik later groter ben en ik heb een stiefvader of een stiefmoeder en die vindt ik niet fijn om in huis te hebben en me vader of moeder vindt die gene heel lief en ja wat moet ik doen?

Moeder praat stom over vader en ruzies

Liv, 10 jaar

Familie
Hii, ik heb het soms moeilijk met als mijn moeder stomme dingen praat over mijn vader. De slechte voorbeelden zijn altijd van me vader, ze houdt er de laatste tijd rekening mee, maar alsnog. En thuis is het ook nog moeilijk, mijn broer en moeder hebben elke dag ruzie, en ik wil mijn gevoelens delen aan iemand. Een buddy, waarmee je kunt chatten en alles met dat. Maar dan moet mijn ouder ( op mijn telefoon ) het goedkeuren, en het is ook nog eens me tante! Als mijn moeder nou gewoon die app voor mij deed.. Mijn vader is vreemdgegaan, wat is jouw situatie? Of gebeurt het juist nu? Laat het me weten, en we kunnen praten. Heeft iemand nog tips voor het stomme gepraat van me moeder over me vader?

Moeder praat stom over vader en ruzies

Liv, 10 jaar

Familie
Hii, ik heb het soms moeilijk met als mijn moeder stomme dingen praat over mijn vader. De slechte voorbeelden zijn altijd van me vader, ze houdt er de laatste tijd rekening mee, maar alsnog. En thuis is het ook nog moeilijk, mijn broer en moeder hebben elke dag ruzie, en ik wil mijn gevoelens delen aan iemand. Een buddy, waarmee je kunt chatten en alles met dat. Maar dan moet mijn ouder ( op mijn telefoon ) het goedkeuren, en het is ook nog eens me tante! Als mijn moeder nou gewoon die app voor mij deed.. Mijn vader is vreemdgegaan, wat is jouw situatie? Of gebeurt het juist nu? Laat het me weten, en we kunnen praten. Heeft iemand nog tips voor het stomme gepraat van me moeder over me vader?

Ik wil mijn moeder niet kwetsen

Anoniem, 16 jaar

Familie
Hoi Ik zou graag bij mijn vader willen wonen omdat hij gewoon over minder dingen zeikt en het daar naar mijn mening beter is. Mijn moeder zeurt over veel dingen zoals bedtijd en school terwijl mijn vader dat juist niet doet. Als ik met mijn moeder erover probeer te praten lacht ze het weg. Maar ik wil mijn moeder ook niet kwetsen want ik weet dag ze mij graag wilt zien. Ik denk dat bij 1 ouder wonen mij veel meer rust zou geven in mijn hoofd. En dat zou dan bij mijn vader zijn omdat hij gewoon een stuk minder met mijn zaken bemoeid. Maar ik wil mijn moeder niet kwetsen wat kan ik doen ?

Ik wil mijn moeder niet kwetsen

Anoniem, 16 jaar

Familie
Hoi Ik zou graag bij mijn vader willen wonen omdat hij gewoon over minder dingen zeikt en het daar naar mijn mening beter is. Mijn moeder zeurt over veel dingen zoals bedtijd en school terwijl mijn vader dat juist niet doet. Als ik met mijn moeder erover probeer te praten lacht ze het weg. Maar ik wil mijn moeder ook niet kwetsen want ik weet dag ze mij graag wilt zien. Ik denk dat bij 1 ouder wonen mij veel meer rust zou geven in mijn hoofd. En dat zou dan bij mijn vader zijn omdat hij gewoon een stuk minder met mijn zaken bemoeid. Maar ik wil mijn moeder niet kwetsen wat kan ik doen ?

Mijn situatie en tips!

meysa, 10 jaar

Wat de f@#ck?!
ik heb soms een boozen stem die komt mestal na gym of in de ochtent dan wil ik niet naar school ik kom daar door vaak telaat als ik boos of verdritig ben ga ik vaak tekenen of met mijn kat mouwi knufelen of ik bel met mijn friende dan luister ik muziek dan foel ik me beter.

Mijn situatie en tips!

meysa, 10 jaar

Wat de f@#ck?!
ik heb soms een boozen stem die komt mestal na gym of in de ochtent dan wil ik niet naar school ik kom daar door vaak telaat als ik boos of verdritig ben ga ik vaak tekenen of met mijn kat mouwi knufelen of ik bel met mijn friende dan luister ik muziek dan foel ik me beter.