Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

Leeg je hoofd, lucht je hart

Praten, lachen, klagen of huilen omdat je ouders gescheiden zijn kan hieronder. Andere kinderen en jongeren hebben hetzelfde meegemaakt als jij en hebben fijne tips voor je. Of misschien heb jij wel een goede tip voor iemand en wil je reageren onder een berichtje? 💭

4820 vragen

Sorteer op

Zoek op het forum naar vragen van anderen

Ik ben heel bang

Anoniem, 15 jaar

Wat de f@#ck?!
De afgelopen weken zijn vreselijk. 3 weken is er een hele erge spanning tussen mij moeder en mijn vader. Ze hebben al vaker een ruzie maar niet zo erg als deze. Ze hebben niet ruzie, maar ze praten niet met elkaar. Mijn vader probeert soms een gesprek te voeren, maar dan is mijn moeder heel kortaf. Als mijn zusje en ik boven zijn dan hoor ik mijn ouders ruziën. Mijn vader gaat vaak op zakenreis en dat vind ik fijn, want dan is even de spanning weg tussen mijn ouders. Ik kan er ook niet goed met mijn vriendinnen over praten. Mijn beste vriendin weet niet goed wat ze er op moet zeggen. De andere wil ik er niet mee lastig vallen. Ik heb (paar jaar terug toen het ook zo was) het al een keer tegen een docent proberen te zeggen, maar die had gewoon mijn ouders opgebeld! S'avonds lig ik ook huilend in mijn bed. Ik kan het niet goed tegen mijn ouders zeggen, omdat ik niet durf. Ik wacht soms op het moment tot mijn ouders gaan scheiden. Alles zou dan anders zijn en dat wil ik echt niet. Ik ben heel bang. Niemand op school weet wat er thuis speelt. Ik kan best goed mijn gevoelens weg stoppen, maar als ik ga slapen komt het terug. Overdag heb ik het gevoel dat ik niks voel. Op school heb ik echt een afleiding dat is erg fijn. Ik weet niet goed wat ik moet dan?!

Ik ben heel bang

Anoniem, 15 jaar

Wat de f@#ck?!
De afgelopen weken zijn vreselijk. 3 weken is er een hele erge spanning tussen mij moeder en mijn vader. Ze hebben al vaker een ruzie maar niet zo erg als deze. Ze hebben niet ruzie, maar ze praten niet met elkaar. Mijn vader probeert soms een gesprek te voeren, maar dan is mijn moeder heel kortaf. Als mijn zusje en ik boven zijn dan hoor ik mijn ouders ruziën. Mijn vader gaat vaak op zakenreis en dat vind ik fijn, want dan is even de spanning weg tussen mijn ouders. Ik kan er ook niet goed met mijn vriendinnen over praten. Mijn beste vriendin weet niet goed wat ze er op moet zeggen. De andere wil ik er niet mee lastig vallen. Ik heb (paar jaar terug toen het ook zo was) het al een keer tegen een docent proberen te zeggen, maar die had gewoon mijn ouders opgebeld! S'avonds lig ik ook huilend in mijn bed. Ik kan het niet goed tegen mijn ouders zeggen, omdat ik niet durf. Ik wacht soms op het moment tot mijn ouders gaan scheiden. Alles zou dan anders zijn en dat wil ik echt niet. Ik ben heel bang. Niemand op school weet wat er thuis speelt. Ik kan best goed mijn gevoelens weg stoppen, maar als ik ga slapen komt het terug. Overdag heb ik het gevoel dat ik niks voel. Op school heb ik echt een afleiding dat is erg fijn. Ik weet niet goed wat ik moet dan?!

Wij hebben geen kamer

zoe, 12 jaar

Rechten
ik heb echt raad nodig! mijn ouders zijn 5 jaar geleden gescheiden.. dat vond ik toen erg vervelend maar we hebben besloten om er het maar het beste van te maken...ik ging bij mijn moeder wonen samen met mijn (oudere) zus. inmiddels heeft mijn vader een (nieuwe) vrouw en 2 (NIEUWE) kinderen hun hebben allebei hun eigen mooie kamer en KASTEN VOL speelgoed, dat doet mij er pijn aangezien mijn zus en ik geen kamer hebben en daar ook niet MOGEN slapen. ook tonen ze geen interesse in mijn school/sport dus krijg het gevoel dat ze me niet leuk vinden.. ik zit nu in het eerste en doe HAVO/VWO maar mijn cijfers gaan hierdoor ook niet al te best.. ik kan er niet tegen dat ik elke keer weer word teleur gesteld

Wij hebben geen kamer

zoe, 12 jaar

Rechten
ik heb echt raad nodig! mijn ouders zijn 5 jaar geleden gescheiden.. dat vond ik toen erg vervelend maar we hebben besloten om er het maar het beste van te maken...ik ging bij mijn moeder wonen samen met mijn (oudere) zus. inmiddels heeft mijn vader een (nieuwe) vrouw en 2 (NIEUWE) kinderen hun hebben allebei hun eigen mooie kamer en KASTEN VOL speelgoed, dat doet mij er pijn aangezien mijn zus en ik geen kamer hebben en daar ook niet MOGEN slapen. ook tonen ze geen interesse in mijn school/sport dus krijg het gevoel dat ze me niet leuk vinden.. ik zit nu in het eerste en doe HAVO/VWO maar mijn cijfers gaan hierdoor ook niet al te best.. ik kan er niet tegen dat ik elke keer weer word teleur gesteld

Alles is anders

Kiki, 0 jaar

Rechten
Beste allemaal, Sindsdien is mijn hele leven verandert alles is anders vanaf die dag dat een zo een dag zoveel impact kan hebben! Na de scheiding van mijn ouders ben ik compleet veranderd ik doe raar tegen iedereen. Ik heb heel veel ruzies en soms voelt het alsof ik nergens meer bij hoor! Dat komt omdat mijn gedrag zo erg veranderd door de thuissituatie dat ik er geen controle meer over heb! Soms voel ik me heel erg alleen en dat gevoel is vreselijk! Soms voel ik me heel erg alleen en dat gevoel is vreselijk! Mijn leven staat op zijn kop! Ik weet niet meer wat ik moet doen en ik weet niet of ik het zo volhoud!!!!! Wat kan ik doen?

Alles is anders

Kiki, 0 jaar

Rechten
Beste allemaal, Sindsdien is mijn hele leven verandert alles is anders vanaf die dag dat een zo een dag zoveel impact kan hebben! Na de scheiding van mijn ouders ben ik compleet veranderd ik doe raar tegen iedereen. Ik heb heel veel ruzies en soms voelt het alsof ik nergens meer bij hoor! Dat komt omdat mijn gedrag zo erg veranderd door de thuissituatie dat ik er geen controle meer over heb! Soms voel ik me heel erg alleen en dat gevoel is vreselijk! Soms voel ik me heel erg alleen en dat gevoel is vreselijk! Mijn leven staat op zijn kop! Ik weet niet meer wat ik moet doen en ik weet niet of ik het zo volhoud!!!!! Wat kan ik doen?

Niet aanvallend bedoeld

Iemand met gescheiden ouders, 11 jaar

Steun
Beste ouders, Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld, maar jullie moeten niet zo zeuren. Natuurlijk ben je verdrietig over de scheiding, maar ga niet zielig doen bij je kinderen en alleen maar de oudste de schuld geven. Bijvoorbeeld: Daan en Noor hebben ruzie. Daan is elf en Noor 5. De vader of moeder geeft de oudste de schuld en die wordt daar boos om. Pa/ma zegt tegen Daan dat zij nou eenmaal de oudste is en dat pa/ma het o zo moeilijk hebben. Daan schreeuwt daarop: "ik ben niet degene die heeft willen scheiden hoor! Dat zijn jij en ma/pa en ga nu niet zeggen dat de ander het allemaal gedaan heeft. Dit is ook JOUW schuld. Dus laat me nu met rust. Ik kom wel weer als je een klein beetje kan gedragen als normale ouder. Daaaaaag!

Niet aanvallend bedoeld

Iemand met gescheiden ouders, 11 jaar

Steun
Beste ouders, Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld, maar jullie moeten niet zo zeuren. Natuurlijk ben je verdrietig over de scheiding, maar ga niet zielig doen bij je kinderen en alleen maar de oudste de schuld geven. Bijvoorbeeld: Daan en Noor hebben ruzie. Daan is elf en Noor 5. De vader of moeder geeft de oudste de schuld en die wordt daar boos om. Pa/ma zegt tegen Daan dat zij nou eenmaal de oudste is en dat pa/ma het o zo moeilijk hebben. Daan schreeuwt daarop: "ik ben niet degene die heeft willen scheiden hoor! Dat zijn jij en ma/pa en ga nu niet zeggen dat de ander het allemaal gedaan heeft. Dit is ook JOUW schuld. Dus laat me nu met rust. Ik kom wel weer als je een klein beetje kan gedragen als normale ouder. Daaaaaag!

Overstroming

Lotte, 17 jaar

Mijn ouders
Het is heel gek dat als een van je ouders pijn heeft jij zelf ook moet vechten tegen het verdriet. Soms kan je dat een beetje van je af schrijven: Overstroming Zelfs de sterken worden zwakken we blijven eens allemaal kijken met die blik dat je tranen breken van binnen daar je ze voelt stuwen blijven staan niet om vallen want ze heeft je nodig om te vechten in de branding

Overstroming

Lotte, 17 jaar

Mijn ouders
Het is heel gek dat als een van je ouders pijn heeft jij zelf ook moet vechten tegen het verdriet. Soms kan je dat een beetje van je af schrijven: Overstroming Zelfs de sterken worden zwakken we blijven eens allemaal kijken met die blik dat je tranen breken van binnen daar je ze voelt stuwen blijven staan niet om vallen want ze heeft je nodig om te vechten in de branding

WTF

Anthony mous, 11 jaar

Wat de f@#ck?!
Ik red het niet meer op school. Mijn ouders zijn al uit elkaar, mijn moeder heeft een nieuwe vriend en m'n vader doet alles met weet ik veel wie. Wtf moet ik doen

WTF

Anthony mous, 11 jaar

Wat de f@#ck?!
Ik red het niet meer op school. Mijn ouders zijn al uit elkaar, mijn moeder heeft een nieuwe vriend en m'n vader doet alles met weet ik veel wie. Wtf moet ik doen

Geen onaardige dingen

Iemand die gescheiden ouders heeft, 11 jaar

Steun
Het is misschien beter als je gescheiden bent maar je moet echt niet je kinderen tegen de ander op zetten. Geen onaardige dingen zeggen over de ander, wat die je ook heeft aangedaan. Dat ik nl echt kut voor kinderen

Geen onaardige dingen

Iemand die gescheiden ouders heeft, 11 jaar

Steun
Het is misschien beter als je gescheiden bent maar je moet echt niet je kinderen tegen de ander op zetten. Geen onaardige dingen zeggen over de ander, wat die je ook heeft aangedaan. Dat ik nl echt kut voor kinderen

Voorbeeldbrief

Beau, 16 jaar

Rechten
Ik ben op zoek naar hoe ik een brief moet opstellen aan de rechter. Ik mag namelijk mijn mening geven van wat ik vind van de kinderalimentatieregeling zoals deze door de rechter is uitgesproken. Er speelt een hoger beroep en omdat ik 16 ben mag ik nu een brief schrijven aan de rechter. Kan het snel, want ik heb nog maar een paar dagen om de brief te versturen en niemand kan me helpen. Ik ben ook op zoek naar een voorbeeldbrief.

Voorbeeldbrief

Beau, 16 jaar

Rechten
Ik ben op zoek naar hoe ik een brief moet opstellen aan de rechter. Ik mag namelijk mijn mening geven van wat ik vind van de kinderalimentatieregeling zoals deze door de rechter is uitgesproken. Er speelt een hoger beroep en omdat ik 16 ben mag ik nu een brief schrijven aan de rechter. Kan het snel, want ik heb nog maar een paar dagen om de brief te versturen en niemand kan me helpen. Ik ben ook op zoek naar een voorbeeldbrief.

Wakker

Lieve , 14 jaar

Mijn ouders
Beste allemaal, Mijn ouders zijn gescheiden toen ik ongeveer 7 was. Nu nog heb ik daar soms ontzettend veel last van. Soms lig ik wakker tot 1 uur 's nachts. Nu is het zo dat mijn moeder al gelijk een nieuwe vriend had. Mijn vader lijkt nu ook een relatie te hebben. Ik vind dit superleuk voor hem, zeker nadat het met een vrouw toch niet bleek te klikken. Ik wil het hem graag vragen maar ik weet niet goed hoe ik dat kan doen! -x-

Wakker

Lieve , 14 jaar

Mijn ouders
Beste allemaal, Mijn ouders zijn gescheiden toen ik ongeveer 7 was. Nu nog heb ik daar soms ontzettend veel last van. Soms lig ik wakker tot 1 uur 's nachts. Nu is het zo dat mijn moeder al gelijk een nieuwe vriend had. Mijn vader lijkt nu ook een relatie te hebben. Ik vind dit superleuk voor hem, zeker nadat het met een vrouw toch niet bleek te klikken. Ik wil het hem graag vragen maar ik weet niet goed hoe ik dat kan doen! -x-

Terug naar mijn moeder

Anoniem, 0 jaar

Mijn woonsituatie
hallo ik ben 13 jaar en ik woonde eerst bij mijn moeder en nu bij mijn vader maar ik wil terug naar mijn moeder mijn vader scheld vaak op me en ik krijg heel vaak straf voor domme redenen mijn vader is getrouwd en mijn [stiefmoeder] liegt altijd tegen mijn vader dat ik de oorzaak ben dat hun relatie stukgaat en mijn vader wordt boos als ik zeg dat ik terug wil naar mijn moeder wat moet ik doen

Terug naar mijn moeder

Anoniem, 0 jaar

Mijn woonsituatie
hallo ik ben 13 jaar en ik woonde eerst bij mijn moeder en nu bij mijn vader maar ik wil terug naar mijn moeder mijn vader scheld vaak op me en ik krijg heel vaak straf voor domme redenen mijn vader is getrouwd en mijn [stiefmoeder] liegt altijd tegen mijn vader dat ik de oorzaak ben dat hun relatie stukgaat en mijn vader wordt boos als ik zeg dat ik terug wil naar mijn moeder wat moet ik doen