Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

"Ik verhuisde twaalf keer"

DEEL dit verhaal MET ANDEREN

DOOR : Sandhia

Geplaatst op: 17-05-2018

De scheiding van mijn ouders vond ik niet heel erg. Ik wilde liever dat zij apart van elkaar leefden dan samen met elkaar, omdat er anders teveel ruzie was. Maar soms... Soms vraag ik mijzelf wel af, hoe mijn leven eruit zou zien als mama en papa nooit ruzie hadden gehad of nooit waren gescheiden. Zouden wij dan ook jarenlang op één plek hebben gewoond? Gewoon net als alle andere kinderen. Opgroeien in dezelfde buurt met je vriendjes en vriendinnetjes van de basisschool. Dezelfde kamer, omgeving en winkels. Lekker vertrouwd op diezelfde plek.
“Pak je spullen in, we gaan verhuizen!” Dit waren de woorden die ik mijn jeugd in totaal twaalf keer heb gehoord.

Steeds weer wennen en nieuwe vriendinnen maken

Door de ruzies van mama en papa bleven we heen en weer verhuizen. Elke keer een nieuwe school, nieuwe vriendjes en vriendinnetjes maken en achterlaten, nieuwe omgevingen leren kennen of een kamer opnieuw inrichten. Super vervelend vond ik dat altijd. En ja, ik denk dat dat wel logisch is. Het is zo wennen elke keer. Op een gegeven moment had ik ook geen zin meer om vrienden te maken, omdat ik ze toch weer moest achterlaten of weer dat hele proces van ‘elkaar leren kennen’ moest doormaken.

Ken jij dat ook? Dat heen en weer verhuizen door de problemen van je ouders?

Nu ik ouder ben vind ik de verhuizingen van toen minder erg. Ik heb zoveel leuke mensen leren kennen die ik anders nooit zou hebben gekend als mijn ouders geen problemen hadden. Mijn leven zou er heel anders uit hebben gezien als mijn ouders niet waren gescheiden. Het heen en weer verhuizen heeft gelukkig dus ook wel goede kanten gehad realiseer ik mij nu.

Sandhia (23)

Reacties (0)

📄 Laat een reactie achter!

Herken jij je in dit verhaal, heb je een goeie tip of wil je iets delen? We horen het graag!

Meer lezen over dit onderwerp

Aan alle volwassenen in ons leven
FamilieSteunopa oma oom tante neef nicht buurman buurvrouw vriend vriendin kant kiezen onpartijdig steun helpen volwassenen advies slecht praten familie

📖 Aan alle volwassenen in ons leven

Lieve opa’s, oma’s, buren, vrienden, leerkrachten, hulpverleners en iedereen die op welke manier dan ook een rol speelt in ons leven. We weten dat jullie er - net als wij - niet om hebben gevraagd dat onze ouders gingen scheiden. **Maar jullie hebben er - net als wij - wel mee te maken.** En dat is niet altijd makkelijk. Weten jullie wel dat wij vaak onze gevoelens voor onszelf houden? Als we de ruzies tussen onze ouders horen, terwijl we ons daar helemaal niet mee bezig willen houden. Of al...

Bekijk brief