Frank (15 jaar) in

Hier heb ik moeite mee

Hallo allemaal, mijn ouders zijn al vanaf mijn 5e gescheiden. Dit was een heftige periode in mijn leven en voor mijn ontwikkeling. Mijn ouders hebben een kinderrekening waar ze voor ons kleding van kunnen kopen en meer. Elke maand wordt er een (vast) bedrag overgemaakt. Het inkomen van mijn moeder is prima. Maar mijn vader ( en stiefmoeder hebben samen een laag inkomen. Mijn vader doet soms deze betalingen niet. Hij slaat sommige maanden over. Mijn moeder daarentegen betaald het altijd netjes. Het probleem is dat mijn excursie voor school gefinancierd moet worden, maar er stond geen geld meer op de rekening want dat had mijn vader al uitgegeven aan “de boeken van mijn zus”. Maar mijn moeder had al extra geld erop gezet zodat mijn zus haar boeken kon betalen. Mijn vader zei: “Je moeder doet haar betalingen niet netjes en daarom moest IK extra geld overmaken om jou excursie te betalen.” dat is niet waar. Want mijn moeder heeft het tweede termijn van de betaling helemaal alleen betaald en toen vroeg ze of mijn vader een keer extra kon overmaken op de kinderrekening zodat er weer wat geld op stond voor het zakgeld. Mijn vader vertikt het gewoon om te betalen en hij zegt dat wij op nummer 1 staan maar hij haalt zelf geld van de kinderrekening om eigen spullen voor zichzelf te kopen. Het is mijn vader maar hij is eigenlijk wel egoïstisch. Ik weet niet wat ik moet doen, want mijn ouders kunnen het niet oplossen en als er een praatpersoon langs komt kan mijn vader gewoon liegen. Bovendien steunt mijn zus mij nauwelijks. Ze zegt dat ze al problemen zelf heeft met haar relatie. Ik snap dat het zo is, maar het gaat ook over haar. Ze doet alsof het mijn probleem is, maar dat is het niet. Overigens zit ik in 4 HAVO en heb ik een zwaar jaar voor de boeg, ik stelde aan mijn moeder voor dat als er een toetsweek kwam dat ik dan bij haar zou komen leren (zus woont bij me pa) omdat het daar rustiger is omdat ik bij me vader ook nog een stiefzusje heb. Mijn moeder snapte dat ik in de rust bij haar me beter kan concentreren op het werk. Maar ik weet niet hoe ik het naar mijn vader moet informeren, want zover ik hem ken vindt hij dat niet oké en kan hij ook uit de pan flippen…. Dit is in het kort waar ik moeite mee heb.

Op de hoogte blijven
Laat het mij weten wanneer er
guest

3 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
Nadia
Nadia
8 jaren geleden

Hoi Frank, Wat vervelend dat het nu zo gaat en dat je al die problemen krijgt te horen van je ouders over het geld. Eigenlijk zouden dit problemen moeten zijn die je ouders samen op een eerlijke manier op zouden moeten lossen, maar ik begrijp heel goed dat jij je hier nu ook mee bezig houdt. Ik denk dat het misschien een idee zal zijn om zelf naar je vader toe te stappen, hem te vertellen wat je van de situatie vindt en te zeggen dat je hier erg mee zit. Dit zal hij waarschijnlijk eerder verwachten van je moeder,… Lees verder »

Celeste
Celeste
8 jaren geleden

Hi Frank, Allereerst wil ik zeggen dat ik het knap vind dat je dit deelt en advies vraagt op ons forum. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om hier tussen te staan. Ik vind het best heftig dat jij hier allemaal weet van hebt en dat jij hier zelf een oplossing voor aan het zoeken bent. Maar zeker heel knap van jou en ik hoop dat je verder kunt met onze tips. Net als Dara, wil ik jou ook graag meegeven om met je mentor of een ander vertrouwenspersoon te praten. Dit zal waarschijnlijke een hele last van… Lees verder »

Dara
Dara
8 jaren geleden

Hoi Frank, Dat is een hoop om mee te dealen inderdaad.. Het lastige is alleen dat je zelf vrij weinig kunt doen aan het gedrag van je vader (en bovendien is dat natuurlijk ook helemaal niet jouw verantwoordelijkheid). Wat ik jou vooral zou adviseren om te doen is praten met een vertrouwenspersoon op school. Dan kan je dit allemaal op een veilige plek kwijt en krijg je ook de steun die je nodig hebt. Hiernaast is het fijn als er iemand helemaal voor jou is, die niet ook een kant van de ouders kiest, maar aan jouw kant staat. Bovendien… Lees verder »