Anoniem (16 jaar) in

heb ik recht op alimentatie

Goedendag,
Mijn ouders zijn al gescheiden sinds 2002. Daaruit hebben ze van al hun financiën berekent hoeveel mijn vader (wij, mijn zus jongere broertje en ik woonde bij mijn moeder) mijn moeder zou moeten betalen. Daaruit is besloten dat mijn oudere zus iets van 35 euro kreeg ik 200 en mijn broertje 175 euro.het totale bedrag zou naar mijn moeder gestort worden. Zo gezegd zo gedaan dit is zo 10 jaar doorgegaan. Totdat ik bij mijn vader ging wonen. Mijn vader en mijn stief moeder wouden de financiën opnieuw laten berekenen omdat de woonsituatie veranderd was. Maar mijn moeder hielt dat tegen. Mijn vader betaalt nu al 3 jaar voor mijn broertje en mijn zus. Maar mijn zus is nu 18 geworden en heeft dus recht de alimentatie zelf te krijgen. Ik daarentegen krijg helemaal niks van mijn moeder. En dat lijkt mij niet eerlijk volgend jaar word ik ook 18 en verwacht ik ook alimentatie van mijn moeders kant. We hebben meerdere keren voorgesteld om alles opnieuw te laten berekenen maar dit verzoek is meerdere keren afgewezen. Ook is er voorgesteld om het tegen elkaar af te strepen maar ook dit voorstel is afgewezen. Mijn vraag is nu: heb ik recht op alimentatie? Zo ja kan ik zelf naar een rechter stappen? Aangezien ik nog minder jarig ben? Groetjes

Op de hoogte blijven
Laat het mij weten wanneer er
guest

2 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
Femke
Femke
8 jaren geleden

Hallo anoniem, Bedankt voor je berichtje hier op het forum. Ik begrijp dat je daarmee in je maag zit, het is ook allemaal zo ingewikkeld. Wat me opvalt is dat je het hebt over zelf geld krijgen van je vader en moeder. Naar mijn weten is alimentatie bedoeld als bijdrage in de kosten van opvoeding en verzorging van kinderen. Luiers, eten, school(spullen) en dat soort dingen. Het heeft, volgens mij, niets met jullie persoonlijk te maken hoeveel ze krijgen en hoeveel jullie zouden krijgen, want het geld is eigenlijk bedoeld voor je moeder om voor jullie te kunnen zorgen. Om… Lees verder »

Dara
Dara
8 jaren geleden

Geld is altijd zo’n vervelende en rare kwestie inderdaad. En in dit soort situaties gaat het ook vaak mis heb ik het gevoel. Ik weet niet echt wat ik hierop moet zeggen ook, want zo’n situatie is lastig op te lossen. Toen ik bij mijn moeder ging wonen heeft mijn vader ook nooit alimentatie van haar gekregen. Er zijn wel pogingen geweest om dat te fixen, maar het was vrij onmogelijk. Mijn vader heeft toen ook besloten op het gewoon te laten. Misschien is dat hier ook een goede optie. Verder is het volgens mij zo dat kinderen sowieso geen… Lees verder »