Pauline (22 jaar) in

Vraag aan je kind wat hij wil

Lieve ouders, ik zie hoe erg jullie je best doen, en hoe graag jullie dingen goed willen regelen voor jullie kinderen. Ik stel dit heel erg op prijs, en wil alle ouders hiervoor bedanken. Toch wil ik door het beschrijven van een situatie die ik zelf heb meegemaakt jullie een belangrijke boodschap meegeven. Ik heb zelf gemerkt dat ouders door het graag goed te willen doen voor het kind, zelf gaan invullen wat goed is voor hen. Zo ook in mijn gezin. Mijn broertje woont op zichzelf in Nijmegen en dat weekend kwam hij een avond naar huis. Het is voor hem dan lastig of hij naar onze vader of moeder moet gaan. Nu hebben onze ouders al een grote stap gemaakt in hun relatie. Na de scheiding hebben ze een lange tijd moeilijk contact gehad en was het contact vooral via e-mail. Nu de laatste jaren, 14 jaar later (zo zie je maar hoe lang dit proces bij ouders kan duren), komen ze voor het eerst in elkaars woning en kunnen ze face-to-face met elkaar praten. Ik ben persoonlijk teleurgesteld dat dit pas zo laat tot stand is gekomen, en dat ze niet eerder op een normale manier met elkaar konden communiceren, want ik heb er toen ik jong was meer behoefte aan gehad dan ik nu heb, nu ik meer zelfstandig ben. Desalniettemin ben ik erg blij dat het contact nu beter verloopt. Mijn vader kan nu op de koffie komen bij mijn moeder en andersom (als het om zaken gaat wat betreft ons, de kinderen). Nu David, mijn broertje, naar huis kwam vanuit Nijmegen stelde mijn vader direct: ‘Ik kom dan wel koffie drinken bij mama, dan heeft David geen last van een loyaliteitsconflict, zo hoeft hij niet te kiezen.’ Ik vind het erg lief dat hij er zo over na denkt, maar hij beslist hierdoor wel wat hij/wij ‘prettig’ zouden vinden. Ik vind het namelijk heel onwennig om met mijn ouders samen om een tafel te zitten, en ook mijn broertje spreekt mijn ouders liever los van elkaar. Zo zijn wij dit na al die jaren gewend. Zonder hier met ons over te hebben beslist hij dus voor ons wat hij kan doen om ons te ondersteunen in de loyaliteit die wij ervaren naar beide ouders. Zoals ik al zei, het is heel lief bedoelt van hem maar pap, je kunt ook gewoon vrágen wat wij prettig vinden en hoe wíj dit het liefst voor ons zien.. Dit is daarbij ook meteen mijn advies naar ouders. Luister naar je kind, ga in gesprek met je kind en beslis niet voor hem/haar of hen wat zij prettig vinden. Geef je kind te ruimte zelf keuzes te maken en ga deze keuzes niet invullen.

Op de hoogte blijven
Laat het mij weten wanneer er
guest

2 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
Yannick
Yannick
8 jaren geleden

Beste Pauline, Dankjewel voor je eerlijke en volledig duidelijke verhaal. Je omschrijft alles heel beeldend waardoor ik meteen begrijp hoe de situatie in elkaar steekt en wat je bedoelt. Het is ook herkenbaar. Ouders zijn, als het goed is, ontzettend zorgzaam en willen bijna altijd het beste voor hun kind/kinderen. Juist daarom vullen ze soms al in wat ‘het beste’ is voor het kind terwijl het kind misschien iets anders wenst. En al zou je ’t als kind eens zijn met een bepaalde keuze; je kunt prima voor jezelf praten! Het is dan ook fantastisch dat instanties en professionals steeds… Lees verder »

Nadia
Nadia
8 jaren geleden

Hoi Pauline,

Bedankt voor het delen van je verhaal en het advies. Ik denk dat jou verhaal voor veel kinderen van gescheiden ouders herkenbaar zal zijn en dat heel veel ouders hier iets aan zullen hebben! Ik hoop voor jou en je broertje dat jullie snel een goede weg zullen vinden met je ouders om jullie allemaal zo prettig mogelijk te kunnen voelen binnen deze situatie.

Liefs,
Nadia