Michiel (Ouder dan 24) in

Resultaat van vechtscheiding

Het is inmiddels 26 jaar geleden, ik was 10 jaar toen mijn ouders uit elkaar gingen.
Ik ben het resultaat van een vechtscheiding. Tot op de dag van vandaag zijn mijn ouders niet instaat met elkaar te communiceren.
Het gevolg is dat ik nog steeds extreem veel moeite heb met het maken van keuzes, ik wil namelijk niemand teleurstellen. Als 10-jarige heb ik een onmenselijke keuze moeten maken, wil ik bij mijn moeder of vader blijven. Ik kan me nog bijzonder goed herinneren dat ik mijn keuze moest opschrijven voor de rechter. Probeer het je eens voor te stellen! Als 10-jarige je keuze op papier te moeten zetten.
Hoop dat het vandaag de dag beter geregeld is.
Ikzelf heb geen kinderen, ik weet wel waarom.
Mijn advies aan ouders; begin niet aan kinderen als je er niet klaar voor bent. Kinderen krijgen lost relatieproblemen niet op. Mocht het te laat zijn, ga je dan niet gedragen als een hufter. Vergis je niet, kinderen zullen het gedrag van hun ouders nooit vergeten.
Gr., Michiel

Op de hoogte blijven
Laat het mij weten wanneer er
guest

3 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
Femke
Femke
9 jaren geleden

Hoi Michiel, Bedankt voor het delen van je verhaal! Zo zie je maar, het laat je nooit echt los wat er is gebeurd. Dat is inderdaad zeker iets waar ouders rekening mee moeten houden, daar ben ik het helemaal mee eens. Mijn geluk was dat mijn ouders geen vechtscheiding zijn aangegaan, maar toch had ik altijd het gevoel dat ik moest kiezen en dat was al rot. Dus ik kan me voorstellen hoe traumatisch het moet zijn geweest op dat moment dat jij daar als 10-jarig jongetje bij de rechter zat om je keuze op te schrijven. Dat je moeite… Lees verder »

Emma
Emma
9 jaren geleden

Hey Michiel, Dank je voor je verhaal! Tof dat je dat hier met ons deelt. Ik herken me heel erg in jouw verhaal: Mijn ouders communiceren ook 0,0 en hebben dat ook nooit gedaan. Laat staan het keuzes maken: Ook ik ben ALTIJD bang om mensen teleur te stellen. Je bent hier niet de enige mee. Het is niet normaal voor een 10-jarige om zo’n ingrijpende keuze te moeten maken. Mijn advies wat keuzes betreft: Zoals Simon hierboven al zegt, je zal altijd wel iemand teleurstellen (waarschijnlijk). Je kunt nooit iedereen pleasen. Zolang je maar onthoudt dat je dicht bij… Lees verder »

Simon
Simon
9 jaren geleden

He michiel, Vervelend verhaal man. Jammer dat de scheiding zo’n impact op je heeft achter gelaten. Mijn ouders zijn zelf ook 8 jaar geleden gescheiden, en ze communiceren ook niet meer. Ik ben het ook helemaal eens met je advies, niet aan beginnen als je er niet klaar voor bent. Maar waarom wil je geen kinderen? Als je zelf hebt gezien hoe het niet moet, dan kan je jij (mocht het zover komen) laten zien hoe het wel moet? Wat betreft het maken van keuzes, je zal bijna altijd wel iemand teleurstellen, ook al wil je dat niet. Doe gewoon… Lees verder »