Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

Leeg je hoofd, lucht je hart

Praten, lachen, klagen of huilen omdat je ouders gescheiden zijn kan hieronder. Andere kinderen en jongeren hebben hetzelfde meegemaakt als jij en hebben fijne tips voor je. Of misschien heb jij wel een goede tip voor iemand en wil je reageren onder een berichtje? 💭

344 vragen

Sorteer op

Zoek op het forum naar vragen van anderen

Weer een stiefmoeder

M., 13 jaar

Stiefouders
Heyy, Mijn ouders zijn al heel lang gescheiden en heb bij mijn moeder een leuke stiefvader en stiefbroer. Bij mijn vader ligt dat wat anders... Ik heb zeg maar nogal wat vrouwen zien komen en gaan. Maar bij de laatste vrouw was het pas echt mis. Ik kreeg overal de schuld van als er ruzie was, en ik deed alles verkeerd. Ze probeerde me zelfs te heropvoeden. En haar kinderen waren natuurlijk perfect. Daardoor is het vertrouwen in stiefmoeders eigenlijk helemaal weg. Nu heeft mijn vader sinds december vorig jaar weer een vriendin. Die heeft hij pas een paar weken voor de afgelopen zomervakantie aan me voorgesteld. De drie weken dat ik bij mijn vader was, waren dan ook heel confronterend, want ik moest die drie weken ineens met haar samen wonen. Ze is wel heel lief enzo, en geen bemoeial, maar door die ruzie met die laatste stiefmoeder ben ik bang dat ik alles fout doe en voel ik me totaal niet op mijn gemak. Ik wil haar ook niet in de familie hebben eigenlijk, omdat ik heb gezien hoe verdrietig mijn oma was toen die laatste stiefmoeder weg was. Mijn oma waarschuwt hem ook steeds dat hij niet meteen weer moet samenwonen, maar hij luistert niet echt. op FB plaatst mijn vader bijna alleen maar dingen die hij met haar samen doet, en ik word er best wel verdrietig, soms boos en zelfs jaloers van. Hij gaat bijv. naar een peperdure musical, naar Starbucks en tapas eten. Met mij doet hij dat bijna nooit. Mijn vriendin zegt dat ik het een kans moet geven, omdat ik anders mijn vader kwets. Maar dat lukt me gewoon niet. Hebben jullie misschien tips? x M

Weer een stiefmoeder

M., 13 jaar

Stiefouders
Heyy, Mijn ouders zijn al heel lang gescheiden en heb bij mijn moeder een leuke stiefvader en stiefbroer. Bij mijn vader ligt dat wat anders... Ik heb zeg maar nogal wat vrouwen zien komen en gaan. Maar bij de laatste vrouw was het pas echt mis. Ik kreeg overal de schuld van als er ruzie was, en ik deed alles verkeerd. Ze probeerde me zelfs te heropvoeden. En haar kinderen waren natuurlijk perfect. Daardoor is het vertrouwen in stiefmoeders eigenlijk helemaal weg. Nu heeft mijn vader sinds december vorig jaar weer een vriendin. Die heeft hij pas een paar weken voor de afgelopen zomervakantie aan me voorgesteld. De drie weken dat ik bij mijn vader was, waren dan ook heel confronterend, want ik moest die drie weken ineens met haar samen wonen. Ze is wel heel lief enzo, en geen bemoeial, maar door die ruzie met die laatste stiefmoeder ben ik bang dat ik alles fout doe en voel ik me totaal niet op mijn gemak. Ik wil haar ook niet in de familie hebben eigenlijk, omdat ik heb gezien hoe verdrietig mijn oma was toen die laatste stiefmoeder weg was. Mijn oma waarschuwt hem ook steeds dat hij niet meteen weer moet samenwonen, maar hij luistert niet echt. op FB plaatst mijn vader bijna alleen maar dingen die hij met haar samen doet, en ik word er best wel verdrietig, soms boos en zelfs jaloers van. Hij gaat bijv. naar een peperdure musical, naar Starbucks en tapas eten. Met mij doet hij dat bijna nooit. Mijn vriendin zegt dat ik het een kans moet geven, omdat ik anders mijn vader kwets. Maar dat lukt me gewoon niet. Hebben jullie misschien tips? x M

Ik weet beter

Bella, 17 jaar

Stiefouders
Mijn stiefmoeder... Als ik het woord stiefmoeder hoor, moet ik gelijk denken aan Assepoester. Namelijk een boze stiefmoeder die haar eigen kinderen de hemel in prijst en haar nietzoeigenkinderen niet ziet staan. Laat dit nou precies de omschrijving zijn van mijn stiefmoeder. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 8 was, vrij kort daarna (4 maanden) kwam er al een nieuwe vrouw ons huis binnen. Deze vrouw kende ik wel, ze kwam wel vaker bij ons over de vloer. Ik woon nu bij mijn moeder en ga om het weekend naar mijn vader en mijn stiefmoeder. Maar ik heb tot nu toe nog nooit een band met mijn stiefmoeder gehad, en dat is volgens haar mijn schuld. Want ik was degene die opstandig was. En als ik het niet was, dan was het volgens haar mijn moeder wel degene die roet in haar eten strooide, omdat mijn moeder er wel wat van zei als ik weer eens huilend thuis kwam. Maar nee, het was nooit haar fout dat we nu zo slecht met elkaar omgaan. Meerdere gesprekken hebben plaatsgevonden, algemene conclusie: - ik lieg te veel - ik manipuleer mijn vader - ik ben een slecht persoon - zij doet alles goed - zij is geweldig in alles etc.. Een paar jaar terug kregen zij en mijn vader een kind. Ik zie hem als mijn eigen broertje, echt een topjong. En hier begon ook het Assenpoester vehaal. Want hij doet alles goed volgens haar. Hij is geweldig en een voorbeeldig kind. En ik?? Ik ben nog steeds de leugenachtige manipulatieve meid die ze nooit in haar leven wilde hebben. Een goed voorbeeld: Als hij (nu 3) tijdens het avondeten op de Ipad filmpjes wilt kijken, geen probleem. Kijk ik of denk ik überhaupt alleen maar aan mijn telefoon en of ik nog berichtjes heb... vlam in de pan. Ik mag dat niet. Want je mag niet op je telefoon tijdens het eten, dat snap ik. Maar blijkbaar is het acceptabel dat een kind van 3 tijdens het eten gewoon Bob de Bouwer kijkt, logisch. En dit soort dingen is nog maar het topje van de ijsberg van wat er allemaal speelt. Tuurlijk, ik zeg niet dat ik alles perfect doe etc. want ik ben nog een kind. Ik ben net 17 en heb nog heel veel fouten te maken en lessen te leren. Maar dat vergeet mijn stiefmoeder wel eens; dat ik nog een kind ben. Ze behandeld me als een kind van 5 tegenover wie ze de baas kan spelen, maar tegelijkertijd verwacht ze dat ik reageer en denk als een volwassene van 40. Ik heb dit bericht geschreven, omdat ik wil laten weten dat ze me niet klein krijgt. Jij leest dit nu en misschien zit jij wel in een soortgelijk schuitje. Maar ik laat me niet gekmaken door haar, waarom zou jij je wel gek laten maken? Het maakt niet uit hoe vaak ze tegen me zegt dat ik lieg, manipuleer of slecht ben. Ik weet beter. Ik ken mezelf nu al 17 jaar en kan met gerust hart zeggen dat ik een hartstikke leuk persoon ben. Zolang ik bij mijn moeder ben, is mijn leven echt top, en dat houd me op de been.

Ik weet beter

Bella, 17 jaar

Stiefouders
Mijn stiefmoeder... Als ik het woord stiefmoeder hoor, moet ik gelijk denken aan Assepoester. Namelijk een boze stiefmoeder die haar eigen kinderen de hemel in prijst en haar nietzoeigenkinderen niet ziet staan. Laat dit nou precies de omschrijving zijn van mijn stiefmoeder. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 8 was, vrij kort daarna (4 maanden) kwam er al een nieuwe vrouw ons huis binnen. Deze vrouw kende ik wel, ze kwam wel vaker bij ons over de vloer. Ik woon nu bij mijn moeder en ga om het weekend naar mijn vader en mijn stiefmoeder. Maar ik heb tot nu toe nog nooit een band met mijn stiefmoeder gehad, en dat is volgens haar mijn schuld. Want ik was degene die opstandig was. En als ik het niet was, dan was het volgens haar mijn moeder wel degene die roet in haar eten strooide, omdat mijn moeder er wel wat van zei als ik weer eens huilend thuis kwam. Maar nee, het was nooit haar fout dat we nu zo slecht met elkaar omgaan. Meerdere gesprekken hebben plaatsgevonden, algemene conclusie: - ik lieg te veel - ik manipuleer mijn vader - ik ben een slecht persoon - zij doet alles goed - zij is geweldig in alles etc.. Een paar jaar terug kregen zij en mijn vader een kind. Ik zie hem als mijn eigen broertje, echt een topjong. En hier begon ook het Assenpoester vehaal. Want hij doet alles goed volgens haar. Hij is geweldig en een voorbeeldig kind. En ik?? Ik ben nog steeds de leugenachtige manipulatieve meid die ze nooit in haar leven wilde hebben. Een goed voorbeeld: Als hij (nu 3) tijdens het avondeten op de Ipad filmpjes wilt kijken, geen probleem. Kijk ik of denk ik überhaupt alleen maar aan mijn telefoon en of ik nog berichtjes heb... vlam in de pan. Ik mag dat niet. Want je mag niet op je telefoon tijdens het eten, dat snap ik. Maar blijkbaar is het acceptabel dat een kind van 3 tijdens het eten gewoon Bob de Bouwer kijkt, logisch. En dit soort dingen is nog maar het topje van de ijsberg van wat er allemaal speelt. Tuurlijk, ik zeg niet dat ik alles perfect doe etc. want ik ben nog een kind. Ik ben net 17 en heb nog heel veel fouten te maken en lessen te leren. Maar dat vergeet mijn stiefmoeder wel eens; dat ik nog een kind ben. Ze behandeld me als een kind van 5 tegenover wie ze de baas kan spelen, maar tegelijkertijd verwacht ze dat ik reageer en denk als een volwassene van 40. Ik heb dit bericht geschreven, omdat ik wil laten weten dat ze me niet klein krijgt. Jij leest dit nu en misschien zit jij wel in een soortgelijk schuitje. Maar ik laat me niet gekmaken door haar, waarom zou jij je wel gek laten maken? Het maakt niet uit hoe vaak ze tegen me zegt dat ik lieg, manipuleer of slecht ben. Ik weet beter. Ik ken mezelf nu al 17 jaar en kan met gerust hart zeggen dat ik een hartstikke leuk persoon ben. Zolang ik bij mijn moeder ben, is mijn leven echt top, en dat houd me op de been.

Dankbaar

Anoniem, 0 jaar

Stiefouders
Mijn stiefmoeder, zo wil ik haar niet noemen want dat is zo'n naar woord. ze is geen stiefmoeder maar soort van goede vriendin! ze staat voor je klaar in leuke maar ook in minderen tijden. als er vervelende dingen gebeuren of er was iets dan kan ik met haar daarover praten. maar het belangrijkste, ik ben haar voor veel dingen dankbaar voor het luisteren maar ook voor het gene wat ze allemaal voor ons doet. ik had geen betere stiefmoeder kunnen wensen!

Dankbaar

Anoniem, 0 jaar

Stiefouders
Mijn stiefmoeder, zo wil ik haar niet noemen want dat is zo'n naar woord. ze is geen stiefmoeder maar soort van goede vriendin! ze staat voor je klaar in leuke maar ook in minderen tijden. als er vervelende dingen gebeuren of er was iets dan kan ik met haar daarover praten. maar het belangrijkste, ik ben haar voor veel dingen dankbaar voor het luisteren maar ook voor het gene wat ze allemaal voor ons doet. ik had geen betere stiefmoeder kunnen wensen!

Mijn vader wil niet meer met me praten

, jaar

Stiefouders

mijn vader wil niet meer met me praten. Alles wat er mis gaat is de schuld van mijn moeder. (zegt hij) ik woon bij mijn moeder. voel me blij bij haar. mijn moeder is een sterke zakenvrouw en mijn vader bouwt een eigen bedrijf op maar zegt dat mijn moeder alles van hem heeft afgepakt. ik heb nog twee stiefbroers en 1 stiefzus. (kinderen uit het eerste huwlijk van mijn vader) die nemen ook maar weinig contact met me op. mijn moeder is natuurlijk niet hun echte moeder…maar mijn moeder heeft ook 16 jaar lang voor hun gezorgd en nu is mijn moeder in een keer niets meer voor hun. ik heb er pijn en verdriet van. En ik begrijp mijn vader niet. ik ben lucht voor hem.. en omdat hij boos is op mijn moeder is hij boos op mij. lekker dan. mijn vader is verliefd geworden op een ander. maar mijn vader zegt dat dat kwam omdat mijn moeder vreemd ging…belachelijk. mijn moeder heeft twee jaar lang verdriet gehad toen mijn vader weg ging dus het klopt allemaal niet wat hij zegt. ik ben blij dat mijn moeder zo sterk is. en door haar ben ik dat ook. maar het blijft pijn doen. mijn vader is er niet meer en daar moet ik mee leven. als ik ooit ouder wordt en mijn vader leeft nog hoop ik dat hij gaat inzien dat zijn keuze niet goed is geweest en wie weet komt het dan ooit nog eens goed tussen hem en mij…

Mijn vader wil niet meer met me praten

, jaar

Stiefouders

mijn vader wil niet meer met me praten. Alles wat er mis gaat is de schuld van mijn moeder. (zegt hij) ik woon bij mijn moeder. voel me blij bij haar. mijn moeder is een sterke zakenvrouw en mijn vader bouwt een eigen bedrijf op maar zegt dat mijn moeder alles van hem heeft afgepakt. ik heb nog twee stiefbroers en 1 stiefzus. (kinderen uit het eerste huwlijk van mijn vader) die nemen ook maar weinig contact met me op. mijn moeder is natuurlijk niet hun echte moeder…maar mijn moeder heeft ook 16 jaar lang voor hun gezorgd en nu is mijn moeder in een keer niets meer voor hun. ik heb er pijn en verdriet van. En ik begrijp mijn vader niet. ik ben lucht voor hem.. en omdat hij boos is op mijn moeder is hij boos op mij. lekker dan. mijn vader is verliefd geworden op een ander. maar mijn vader zegt dat dat kwam omdat mijn moeder vreemd ging…belachelijk. mijn moeder heeft twee jaar lang verdriet gehad toen mijn vader weg ging dus het klopt allemaal niet wat hij zegt. ik ben blij dat mijn moeder zo sterk is. en door haar ben ik dat ook. maar het blijft pijn doen. mijn vader is er niet meer en daar moet ik mee leven. als ik ooit ouder wordt en mijn vader leeft nog hoop ik dat hij gaat inzien dat zijn keuze niet goed is geweest en wie weet komt het dan ooit nog eens goed tussen hem en mij…

Pauze

Sneeuwwitje, 12 jaar

Stiefouders
Hoi Ik wil wat heel belangrijks met jullie delen mijn stiefmoeder is heel erg eng weet je waarom nou toen we nog in het oude huis woonde toen wachtte ze ons steeds op op school ik vond het echt heel eng want het was steeds in de pauze's en mijn zusje ging er steeds heen omdat ze bang was dat onze stiefmoeder er anders wat van ging zeggen maar later ging mijn zusje er ook niet meer heen Geef me tips alsjeblieft doei

Pauze

Sneeuwwitje, 12 jaar

Stiefouders
Hoi Ik wil wat heel belangrijks met jullie delen mijn stiefmoeder is heel erg eng weet je waarom nou toen we nog in het oude huis woonde toen wachtte ze ons steeds op op school ik vond het echt heel eng want het was steeds in de pauze's en mijn zusje ging er steeds heen omdat ze bang was dat onze stiefmoeder er anders wat van ging zeggen maar later ging mijn zusje er ook niet meer heen Geef me tips alsjeblieft doei

Bang voor mijn stiefmoeder

Sneewwitje, 9 jaar

Stiefouders
Hoi ik ben Sneewwitje Mijn stiefmoeder zegt lelijke dingen tegen en over mij ook mijn stiefzus zegt zulke dingen ze. schelden mij bijvoorbeeld voortdurend uit en zeggen dat ik dik ben ik vind dit niet leuk. Daarom ben ik ook best vaak ziek omdat ik bang ben voor mijn stiefmoeder ik hoop dat jullie nog tips voor mij hebben zodat ik bijvoorbeeld minder bang ben voor mijn stiefmoeder alvast bedankt.

Bang voor mijn stiefmoeder

Sneewwitje, 9 jaar

Stiefouders
Hoi ik ben Sneewwitje Mijn stiefmoeder zegt lelijke dingen tegen en over mij ook mijn stiefzus zegt zulke dingen ze. schelden mij bijvoorbeeld voortdurend uit en zeggen dat ik dik ben ik vind dit niet leuk. Daarom ben ik ook best vaak ziek omdat ik bang ben voor mijn stiefmoeder ik hoop dat jullie nog tips voor mij hebben zodat ik bijvoorbeeld minder bang ben voor mijn stiefmoeder alvast bedankt.

Bang voor mijn stiefmoeder

Sneewwitje, 0 jaar

Stiefouders
Onderwerp:stief moeder Onderwerp:gescheiden ouders Hoi ik ben Sneeuwwitje en mijn ouders zijn nu 6 jaar gescheiden Toen mijn vader en moeder net uit elkaar waren kreeg mijn vader al heel snel een andere vriendin. Ze gingen heel snel trouwen en kregen heel snel een kind. Ze gingen heel snel verhuizen.ik ben heel bang voor mijn stiefmoeder er vind haar helemaal niet aardig. ze schelt mij uit en zegt lelijke dingen over mij. Mijn vader geloofd dit allemaal niet. Ik vind het hel jammer dat dat mijn vader alleen mijn stiefmoeder geloofd. Ik hoop dat er nog een dag komt dat mijn vader mij wel gelooft en niet dat hij alleen mijn stiefmoeder gelooft. Mijn vader zegt ook elke keer dat het door mijn moeder komt .

Bang voor mijn stiefmoeder

Sneewwitje, 0 jaar

Stiefouders
Onderwerp:stief moeder Onderwerp:gescheiden ouders Hoi ik ben Sneeuwwitje en mijn ouders zijn nu 6 jaar gescheiden Toen mijn vader en moeder net uit elkaar waren kreeg mijn vader al heel snel een andere vriendin. Ze gingen heel snel trouwen en kregen heel snel een kind. Ze gingen heel snel verhuizen.ik ben heel bang voor mijn stiefmoeder er vind haar helemaal niet aardig. ze schelt mij uit en zegt lelijke dingen over mij. Mijn vader geloofd dit allemaal niet. Ik vind het hel jammer dat dat mijn vader alleen mijn stiefmoeder geloofd. Ik hoop dat er nog een dag komt dat mijn vader mij wel gelooft en niet dat hij alleen mijn stiefmoeder gelooft. Mijn vader zegt ook elke keer dat het door mijn moeder komt .

Verdrietig en boos

Lisa, 10 jaar

Stiefouders
Ik vind mijn stiefmoeder egt niet aardig en mijn vader denkt alleen aan haar en mijn 2 stief broers Vroeger was hij ook altijd weg voor zijn werk en nu heeft hij alle tijd Dat vind ik raar Ik moet ook constant huilen en ik voel me verdrietig en boos Heeft iemand tips alvast bedankt

Verdrietig en boos

Lisa, 10 jaar

Stiefouders
Ik vind mijn stiefmoeder egt niet aardig en mijn vader denkt alleen aan haar en mijn 2 stief broers Vroeger was hij ook altijd weg voor zijn werk en nu heeft hij alle tijd Dat vind ik raar Ik moet ook constant huilen en ik voel me verdrietig en boos Heeft iemand tips alvast bedankt

Supergezellig

Noortje, 11 jaar

Stiefouders
Hallo ik ben noor, En ik heb ouders die al 8jaar gescheiden zijn ik vind het niet meer moeilijk om er over te praten. Ik heb dan ook een stief moeder die ik heel aardig vind. Zij woond nu ook bij ons in huis ik zelf vind dat super gezellig.

Supergezellig

Noortje, 11 jaar

Stiefouders
Hallo ik ben noor, En ik heb ouders die al 8jaar gescheiden zijn ik vind het niet meer moeilijk om er over te praten. Ik heb dan ook een stief moeder die ik heel aardig vind. Zij woond nu ook bij ons in huis ik zelf vind dat super gezellig.

Afgrijselijk

lauren, 12 jaar

Stiefouders
hallo ik ben lauren en vraag mij af wie er een afgreiselijke stiefmoeder heeft zo als ik ik hoop dat mijn vader het gaat uitmaken met haar maar daar vrees ik voor ze zijn namelijk getrouwd pff wie weet hoe ik mijn probleem moet oplossen ? Stuur mij zo snel mogelijk terug

Afgrijselijk

lauren, 12 jaar

Stiefouders
hallo ik ben lauren en vraag mij af wie er een afgreiselijke stiefmoeder heeft zo als ik ik hoop dat mijn vader het gaat uitmaken met haar maar daar vrees ik voor ze zijn namelijk getrouwd pff wie weet hoe ik mijn probleem moet oplossen ? Stuur mij zo snel mogelijk terug