Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

Wat als ze niet gescheiden waren?

DEEL dit verhaal MET ANDEREN

DOOR : Kelsey

Geplaatst op: 12-10-2015




Mijn ouders zijn gescheiden toen ik acht jaar oud was. Ik kwam thuis van scoutingkamp en moest samen met mijn zusje plaats nemen op de bank. Toen werd ons duidelijk verteld: wij gaan scheiden. Mijn moeder hield niet meer van mijn vader en voor haar was het over. Dit vond ik heel erg om te horen. Hoe kun je niet van mijn vader houden? Mijn vader betekent namelijk alles voor mij, hij is mijn steun en toeverlaat.

Wij gingen verhuizen, gelukkig maar een paar straten verderop. Ik was liever thuis bij mijn vader gebleven, maar we hadden geen keus. We waren te jong om die keuze zelf te mogen maken en daarbij werkte mijn vader in ploegendienst. Leuk vond ik het niet, maar ik ging vaak op bezoek. We deden altijd leuke dingen, bioscoopje ‘maken’ met veel popcorn of zelf pizza's bakken.

Later werd mij verteld dat ze gescheiden zijn omdat papa graag een biertje lusIe. Hij kon hierdoor wel eens agressief worden. Als ik eraan terug denk dan komt het allemaal boven. Ik hoorde ze vaak ruziën en schreeuwen tegen elkaar. Soms, als ik dan tegen papa praaIe, werd hij boos en schreeuwde hij tegen mij. Maar als hij dan geslapen had was het meteen weer goed. Ik heb altijd gehoopt dat het nog goed kwam tussen mijn ouders, maar nu mijn vader opnieuw getrouwd is en mijn moeder een nieuwe vriend heeft vind ik het wel best zo. Bovendien was ik nog zo jong ik weet eigenlijk niet beter.

Maar diep in mijn hart doet het wel pijn als ik dan jongeren of kinderen tref die nog wel gewoon ouders hebben die samen zijn. Hoe zou ons leven er dan uit gezien hebben? Zou ik dan gelukkiger zijn geweest? Zou ik dan hetzelfde zijn als dat ik nu ben? Je verandert altijd door een scheiding of dat nu positief of negatief is. Altijd heb ik gedacht dat ik het niet erg vond, dat het me niks deed dat mijn ouders gescheiden zijn maar nu merk ik, omdat ik zelf moeder ben hoe belangrijk twee ouders zijn die op één lijn zitten. Die allebei liefde geven aan het kind in hetzelfde huis. Je moet niet bij elkaar blijven omdat je kinderen hebt, als het niet meer gaat, dan gaat het niet meer, maar het is zeker het proberen waard!

</div>
Kelsey (23)

</div>
</div>
</div>

Reacties (0)

📄 Laat een reactie achter!

Herken jij je in dit verhaal, heb je een goeie tip of wil je iets delen? We horen het graag!

Meer lezen over dit onderwerp

Aan alle leraren en leraressen
Mijn oudersOp schoolSteun helpen gescheiden ouders aandacht basisschool school steunenleraren leraressen docenten ib-er klas groep 8 groep 7 luisteren

📖 Aan alle leraren en leraressen

Onze ouders zijn gescheiden. Dat valt niet altijd mee en daar hebben we soms best last van. Ook als we op school zitten. Omdat je thuis steeds geconfronteerd wordt met ouders die ruzie hebben. Als je moeder de hele dag moet huilen. Of als je moet wennen aan een nieuw huis met een nieuwe stiefvader. Dan snap je misschien wel dat we ons moeilijk kunnen concentreren op de stelling van Pythagoras. We willen wel, maar het lukt soms gewoon niet. Sommigen van ons gaan keihard werken om maar niet aan he...

Bekijk brief