Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

"Ik ben volwassen en ik heb een knuffel"

DEEL dit verhaal MET ANDEREN

DOOR : Roswitha

Geplaatst op: 07-03-2017

Een op de drie volwassenen slaapt met een knuffel en daar ben ik er een van. Met een lichte vorm van gêne wil ik het nu gewoon en public toegeven en jullie vertellen dat slapen met een knuffelbeer genegenheid en warmte geeft.

Mijn knuffelbeer, Beer heet ‘ie, is mijn allergrootste vriend. Hij heeft geen oordeel, stelt geen moeilijke vragen, troost me als ik verdrietig ben en denkt nooit aan zichzelf. Hij deelt al zeker tien jaar met mij het bed. Heeft heel veel tranen, make-up en kwijl moeten opvangen. Af en toe gaat ‘ie in de wasmachine, maar hij is het fijnst als ‘ie naar mij ruikt, vind ik althans. Beer is fijn, vertrouwd en troostend. Ik weet niet of hij gevoel heeft, maar ik behandel hem in ieder geval wel op die manier.

Hij heeft geen eigen stoel aan tafel en ik praat ook niet tegen hem, maar als je hem in een hoek gooit of niet aardig doet tegen beer, dan zwaait er wat! Ik verdedig hem namelijk met mijn eigen leven. Beer voelt een beetje alsof het mijn broertje is, denk ik. Toen mijn ouders gingen scheiden, was hij degene die thuis hetzelfde meemaakte als ik. Hij wist exact hoe de vork in de steel zat, hoe mijn ouders waren en waarom ze uit elkaar gingen. Hij kende immers mijn thuissituatie als geen ander!

Voel je je soms alleen en niet begrepen? Dan kan een knuffel helpen. Ik heb heel veel ‘steun’ aan beer gehad. Het is wetenschappelijk bewezen dat het slapen met een knuffel je stress verlaagt. Je slaapt rustiger en het geeft je een geborgen gevoel. Knuffels zijn een uitlaatklep voor zorgen en geheimen als je die niet aan een persoon durft te vertellen. Heb jij ook de behoefte om je verhaal aan iemand te vertellen, maar het gevoel dat niemand luistert? Misschien kan je overwegen om het eens aan je knuffel te vertellen, wie weet helpt het jou ook!

En voor alle knuffelliefhebbers: schaam je niet! Je bent niet alleen…

Roswitha, 25

Reacties (0)

📄 Laat een reactie achter!

Herken jij je in dit verhaal, heb je een goeie tip of wil je iets delen? We horen het graag!

Meer lezen over dit onderwerp

Aan alle gescheiden ouders met wie wij het contact (even) zijn verloren
Mijn oudersRuziecontactverlies contact verloren missen geen contact ouders niet zien aandacht kwijt

📖 Aan alle gescheiden ouders met wie wij het contact (even) zijn verloren

Met deze brief willen wij jou laten weten hoe wij ons voelen. ‘Wij’ zijn de jongeren die na de scheiding het contact met jou voor een korte of langere tijd zijn verloren. Een bewuste keuze. Of het is ons overkomen. Maar jij bent, hoe dan ook, een deel van ons. Al kunnen we dat soms nog even niet erkennen. Het verliezen van het contact met een ouder **voelt voor iedereen anders.** Sommigen van ons voelen zich onzeker en verward, omdat het zo moeilijk is om te begrijpen waarom ons contact niet ...

Bekijk brief