Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

Mijn hut

DEEL dit verhaal MET ANDEREN

DOOR : Yara

Geplaatst op: 05-01-2017

Mijn kindertijd rook naar de groene struiken en de hoge bomen waartussen ik een hut had gebouwd, opdat ik de koude oorlog van thuis kon ontvluchten. Urenlang voerde ik gesprekken met mezelf, tegen de bomen en de stuiken. Zij luisterden naar me en vroegen niet waarom ik huilde. Ik mocht en kon verdrietig zijn. De stuikjes negeerden dit niet en probeerden me te troosten. Vaak nam ik mijn konijntje mee en geloofde dat ik een eigen gezinnetje had. Mijn konijntje en ik in ons hutje. Ver van de ruzies van mijn ouders en hun strijd om gelijk te krijgen. Het uitzichtloze van hun relatie maakte veel in mij los. Ik had niemand om mijn verhaal te doen en mijn hut was mijn toevluchtsoord. De plek waar ik de regels had geschreven en vrede boven alles ging. Na schooltijd liep ik het liefst meteen door naar een van mijn hutjes in de wijk. Daar kon ik tot rust komen, voordat ik naar huis ging.

Ik had ouders die alles uit de kast haalden voor de oorlog die zij aan het voeren waren, vaak over de rug van de kinderen. Van mij en mijn zus. De woorden die zij tegen elkaar schreeuwden leken als bommen op mijn schouders te vallen. Mijn schouders werden zwaar en schuldgevoelens kropen op. Kwam het misschien door mij dat mijn ouders elkaar het leven zuur maakten? Als kind sta je onder vuur als je ouders blind worden van strijdlust. De woorden die ze naar elkaar riepen boorden zich eerst door mijn lichaam en geest. Dat zagen ze niet. Maar gelukkig had ik mijn hut waar ik rust. Hier vond ik rust, vrede en liefde, in een tijd waarin het leek alsof mijn ouders deze termen vergeten waren.

Ieder kind is uniek en heeft een eigen manier om met de pijn om te gaan. Dit was mijn manier om alles te plaatsen. Ik denk dat het goed is om bij jezelf na te gaan wat jouw manier van verwerken was. Is je manier van omgaan met de ruzies van je ouders in de loop van de tijd veranderd?

Yara, 20

Reacties (0)

📄 Laat een reactie achter!

Herken jij je in dit verhaal, heb je een goeie tip of wil je iets delen? We horen het graag!

Meer lezen over dit onderwerp

Aan alle leraren en leraressen
Mijn oudersOp schoolSteun helpen gescheiden ouders aandacht basisschool school steunenleraren leraressen docenten ib-er klas groep 8 groep 7 luisteren

📖 Aan alle leraren en leraressen

Onze ouders zijn gescheiden. Dat valt niet altijd mee en daar hebben we soms best last van. Ook als we op school zitten. Omdat je thuis steeds geconfronteerd wordt met ouders die ruzie hebben. Als je moeder de hele dag moet huilen. Of als je moet wennen aan een nieuw huis met een nieuwe stiefvader. Dan snap je misschien wel dat we ons moeilijk kunnen concentreren op de stelling van Pythagoras. We willen wel, maar het lukt soms gewoon niet. Sommigen van ons gaan keihard werken om maar niet aan he...

Bekijk brief