Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

De feestdagen eerlijk verdelen

DEEL dit verhaal MET ANDEREN

DOOR : Ista

Geplaatst op: 28-11-2017

De dikke jassen en sjaals kunnen weer uit de kast, het is eerder donker en de straten worden langzaam versierd met kleine lichtjes. Dit betekent dat de feestdagen alweer bijna voor de deur staan. Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw: de dagen die bijna iedereen in Nederland viert met de hele familie. Maar wat nou als je ouders gescheiden zijn? Vier je Sinterklaas bij je moeder? Of bij je vader? En Oud en Nieuw dan? Of mag je dit niet zelf beslissen?

Als je zelf mag kiezen is het goed om hier alvast een beetje over na te denken. Als je ouders dit onderling voor jou beslissen, hoef je in ieder geval niet te kiezen. Maar als je liever bij je vader zou zijn met sinterklaas, terwijl je bij je moeder bent, kan ik me voorstellen dat dit niet altijd even prettig is. Mijn advies aan jullie is dan ook om dit gewoon uit te spreken. Misschien valt er wel wat te regelen.

Voor mij en mijn broer en zusje is er vastgelegd waar we kerst vieren. Zo zijn we het ene jaar op eerste kerstdag bij mijn vader en op tweede kerstdag bij mijn moeder, en het andere jaar op eerste kerstdag bij mijn moeder en op tweede kerstdag bij mijn vader. Best en eerlijke verdeling dus. Toch blijft het ieder jaar weer lastig. Zo kon ik er vorig jaar op eerste kerstdag niet bij zijn, wat de dag van mijn moeder was. Dat ik de dag erna dan wel kerst vier bij mijn vader, is voor haar natuurlijk niet zo leuk.

Sinterklaas zouden we in principe ook ieder jaar afwisselen: het ene jaar bij mijn vader en het andere jaar bij mijn moeder. Nu is het zo dat wij (ik en mijn broer/zusje) allemaal al op onszelf wonen en niet echt waarde hechten aan 5 december. Onze vader ook niet, dus daar vieren we het dan ook nooit. Wel vieren we het ieder jaar bij mijn moeder. Zij vindt het namelijk wel heel erg leuk om dit met het hele gezin te vieren en onze vader vindt dit ook helemaal prima.

Wat betreft Oud en Nieuw zijn er gelukkig nooit problemen. Dit vier ik al jaren niet met mijn ouders, maar met mijn vrienden. Mijn broer en zusje doen precies hetzelfde.

Dus ondanks het feit dat het allemaal is vastgelegd, zijn wij nog wel redelijk vrij in onze keuze. Ze snappen dat we allemaal ons eigen leven hebben en soms gewoon ergens niet bij kunnen zijn. Zolang we kerst maar eerlijk verdelen en bijvoorbeeld niet twee jaar achter elkaar niet bij onze moeder zijn maar wel bij onze vader, is het eigenlijk altijd wel goed.

Voor degene die ook zelf mogen kiezen waar ze zijn, kan ik alleen maar aanraden de dagen eerlijk te verdelen tussen je ouders; zo kun je beide ouders zien op deze gezellige dagen en zijn zij ook weer hartstikke blij.

Alles gaat bij ons altijd in overleg en wij blijven allemaal eerlijk tegen elkaar in wat we willen. Dit is voor ons de beste manier en kan ik jullie ook allemaal heel erg aanraden!

Ista (20)

Reacties (0)

šŸ“„ Laat een reactie achter!

Herken jij je in dit verhaal, heb je een goeie tip of wil je iets delen? We horen het graag!

Meer lezen over dit onderwerp

Aan alle volwassenen in ons leven
FamilieSteunopa oma oom tante neef nicht buurman buurvrouw vriend vriendin kant kiezen onpartijdig steun helpen volwassenen advies slecht praten familie

šŸ“– Aan alle volwassenen in ons leven

Lieve opa’s, oma’s, buren, vrienden, leerkrachten, hulpverleners en iedereen die op welke manier dan ook een rol speelt in ons leven. We weten dat jullie er - net als wij - niet om hebben gevraagd dat onze ouders gingen scheiden. **Maar jullie hebben er - net als wij - wel mee te maken.** En dat is niet altijd makkelijk. Weten jullie wel dat wij vaak onze gevoelens voor onszelf houden? Als we de ruzies tussen onze ouders horen, terwijl we ons daar helemaal niet mee bezig willen houden. Of al...

Bekijk brief