Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

Fase 1: onbegrip

DEEL dit verhaal MET ANDEREN

DOOR : Villa Pinedo

Geplaatst op: 24-11-2014

Ik ben nu 23 jaar oud en het is inmiddels vijf jaar geleden dat mijn ouders uit elkaar gingen. Ik heb veel geschreven over de scheiding en over de pijn die ik al die jaren daarna voelde. Maar zoals jullie hebben kunnen lezen, gaat het weer goed met mij. Ik probeer ā€˜jullie’, jongeren met gescheiden ouders, nu te helpen door mijn ervaringen te delen. In deze reeks doe ik dat met behulp van de verschillende fases waar je als kind van gescheiden ouders in terechtkomt. Fase 1 is: onbegrip.

Het eerste wat ik voelde was namelijk onbegrip. Mijn vader vertelde op een dag dat hij al jaren vreemdging met andere vrouwen. Dat moest hij toen wel vertellen, want mijn moeder was er zelf achter gekomen. Natuurlijk voelde ik ook boosheid, maar ik kon vooral niet begrijpen waarom hij dat had gedaan. Waarom was hij ontrouw? Waarom zette hij zijn gezin op het spel? Waarom overkomt het nou net ons, mij?

Die vragen kwamen in me op. Ik begreep het gewoon niet. Wat ik toen probeerde te doen, was mij focussen op de dingen die belangrijk waren. Ik weet zeker dat jullie nu denken: hoe dan?! Nou, dit was ook enorm moeilijk. Het lukte me niet altijd goed. Maar ik probeerde vooral aandacht te geven aan de dingen die ik op dat moment belangrijk vond: mijn moeder troosten, mijn broertje beschermen en goede cijfers halen op school.

Het lukte me helaas niet om alles in die jaren te halen op school, maar ik heb nooit opgegeven. Binnenkort studeer ik af en heb ik er een halfjaartje extra over gedaan (so what?). Het heeft mij geholpen om me in de eerste fase te focussen op de drie belangrijkste dingen. Probeer dat ook eens. Misschien helpt het ook bij jou. Kies drie dingen die je Ʃcht heel belangrijk vindt en blijf daar mee bezig. Anders raak je het overzicht op je eigen leven helemaal kwijt.

Focus je op drie dingen in fase 1, meer niet. In de tweede fase komt er al genoeg bij…

Yannick (23)
Twitter: www.twitter.com/yannicklgd
Website: www.yannicklgd.wordpress.com

Reacties (0)

šŸ“„ Laat een reactie achter!

Herken jij je in dit verhaal, heb je een goeie tip of wil je iets delen? We horen het graag!

Meer lezen over dit onderwerp

Aan alle gescheiden ouders met een kind in groep 8
Mijn oudersFamilieOp schoolBelangrijke momentengroep 8 musical eindmusical groep 8 musical rapport middelbare basisschool lagere school aardig opa's oma's naast elkaar

šŸ“– Aan alle gescheiden ouders met een kind in groep 8

Vandaag is een belangrijke dag voor ons. De musical van groep 8. Na deze dag zijn wij definitief geen ā€˜kleintjes’ meer, want na de zomer gaan we naar de middelbare. We hebben teksten geleerd, dansjes geoefend en kostuums gepast. We zijn er helemaal klaar voor. We maken ons alleen nog zorgen over een ding: jullie. We durven het eigenlijk niet te zeggen, dus vandaar deze brief.In ons hoofd zien we namelijk steeds voor ons hoe jullie allebei aan de andere kant van de zaal gaan zitten. En dat wij da...

Bekijk brief