Wat is wijsheid
Astrid, 47 jaar
Reacties (2)
13 dagen geleden
Lieve Astrid,
Wat goed dat je ons schrijft. Ik kan mij goed voorstellen dat het een lastige situatie is. Ik begrijp jouw gevoelens en situatie. Ik kan mijzelf ook goed verplaatsen in de gevoelens van jouw kinderen. De scheiding van mijn ouders was voor mij ook veel te verwerken, ik was erg verdrietig en in de war. Wat ik vooral lastig vond waren nieuwe partners van mijn ouders. Mijn vader had ook vrij snel na de scheiding een nieuwe partner. Daar is hij wel vanaf het begin eerlijk over geweest. Dat heb ik wel als eerlijk en prettig ervaren, ook al had ik moeite met de hele situatie. Ik denk dat eerlijkheid belangrijk is en dan samen met je kinderen in gesprek gaan wat zij willen, hoe zij zich voelen. Dat heb ik namelijk wel gemist vroeger. Wat het beste is om te doen is denk ik een beetje afhankelijk van de situatie. Op het moment dat je wilt gaan samen wonen, zou ik het wel vertellen en dan ook goed kijken naar wat de kinderen willen. Omdat de verandering van de scheiding al veel met zich mee brengt voor hun. Op het moment dat je nog niet gaat samenwonen, kan je wellicht nog even wachten met vertellen of ze erover vertellen maar nog geen stappen zetten in het ontmoeten van tenzij zeggen dat ze dat willen.
Hopelijk heb ik je zo een beetje kunnen helpen.
liefs
Susanne
8 dagen geleden
Lieve Astrid,
Als kind heb ik zelf ook meegemaakt dat mijn ouders uit elkaar gingen. Wat ik achteraf heel fijn vond, was dat er open en eerlijk met mij werd gecommuniceerd over dingen die mij aangingen. Natuurlijk hoef je kinderen niet met alle details te belasten, maar wanneer een ouder een nieuwe relatie heeft en daar gaat wonen, heeft dat wel invloed op hun leven en is het iets waar zij vroeg of laat mee te maken krijgen.
Vanuit mijn eigen ervaring zou ik het daarom prettig vinden als daar op een rustige en eerlijke manier over wordt gesproken. De situatie van een scheiding is voor kinderen vaak al ingewikkeld genoeg. Juist dan kan het veel vertrouwen geven als ze voelen dat ze vragen mogen stellen en dat er open met hen wordt gecommuniceerd.
Uiteindelijk ken jij je kinderen het beste, maar ik denk dat eerlijkheid en ruimte voor hun gevoelens vaak helpend zijn, ook als het onderwerp lastig is.
Hopelijk kun je hier wat mee!
Liefs van Marilla
0

0