Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

Wat zijn mijn rechten?

Anoniem, 13 jaar

Rechten
ik zit in een moeilijke tijd met het scheiden van mijn ouders met dingen als vreemdgaan en ik vraag me of wat mijn rechten zijn bij dingen zoals verdeling tussen mijn ouders of ik daar ook nog een stem heb. en dat al mijn rechten gewoon even op een rijtje staan want dat mis ik op de site wel. groet anno
OF

Reacties (2)

Aron

meer dan 10 jaar geleden

Beste anoniem, Heel verstandig van je om bij ons naar jouw rechten te vragen! Ik lees dat je 13 jaar bent. Vanaf je twaalfde levensjaar heb je het recht om uit te spreken bij de rechter waar jij het liefst zou willen wonen (het merendeel van de tijd): bij jouw vader of bij jouw moeder. Echter is jouw mening niet beslissend. De rechter zal uiteindelijk bepalen of je in het merendeel van de tijd bij jouw vader of moeder zal wonen, maar de rechter zal hier wel rekening mee houden. Meestal kom je in het merendeel van de tijd bij jouw moeder te wonen. Daarnaast is jouw vader verplicht jouw moeder alimentatie te betalen. In Nederland bestaat een alimentatieplicht, mits jouw ouders getrouwd zijn geweest of een geregistreerd partnerschap hebben gehad. Verder moeten jouw ouders een ouderschapsplan opstellen, hierin worden de meest uiteenlopende zaken beschreven, bijvoorbeeld de omgangsregeling, maar ook veel andere zaken. Dit is ongeveer globaal wat de rechten voor jouw en jouw ouders zijn in de echtscheiding. Veel succes en sterkte met de scheiding. Veel groetjes, Aron

0

Nadine

meer dan 10 jaar geleden

Beste Anno, Wat vervelend voor je. Heel begrijpelijk dat je een moeilijke tijd doormaakt. Ik zal proberen antwoord te geven op jouw vraag. Bij een echtscheiding zijn er veel zaken die jouw ouders samen moeten regelen. Er zijn veel zaken waar jij als kind geen helaas geen invloed op hebt zoals financiΓ«le zaken of de verdeling van de spullen. Maar er zijn ook veel zaken waarin jij wel een stem hebt, waar jij jouw mening over mag geven. Ik heb vijf belangrijke rechten op een rijtje gezet in mijn artikel van afgelopen 10 september. Het gaat om de volgende rechten: Het hoorrecht Bij een echtscheiding van twee ouders, heeft de rechter de plicht om de betrokken kinderen vanaf twaalf jaar uit te nodigen om hun mening kenbaar te maken. Dat wil niet zeggen dat de kinderen verplicht zijn te verschijnen. Over jongere kinderen oordeelt de rechter of hij ze wil horen, aangezien kinderen van die leeftijd misschien niet in staat zijn de situatie voldoende te kunnen beoordelen. Recht op omgang Na een echtscheiding hebben kinderen recht op omgang met hun ouders. Andersom geldt dit ook, ouders hebben recht op omgang met hun kinderen. Deze omgang kan alleen beperkt worden door de rechter in extreme gevallen zoals mishandeling of misbruik. Het omgangsrecht geldt niet alleen voor kinderen en hun ouders, maar ook voor personen waarmee de kinderen een erg nauwe band hebben, bijvoorbeeld grootouders. Gezag Gezamenlijk ouderlijk gezag houdt in dat minderjarige kinderen onder het gezag van hun ouders staan en dat de ouders beslissingen nemen die minderjarige kinderen niet zelfstandig mogen nemen. Echtscheiding verandert niets aan het gezag. Ouders met gezamenlijk ouderlijk gezag, blijven dit houden ook als zij besluiten te scheiden Woonplaats Je mag niet zelf kiezen waar je wilt gaan wonen. Dat kinderen door de rechter gehoord worden, wil niet zeggen dat ze zelf mogen bepalen wat er zal gebeuren. De rechter zal oordelen in het belang van het kind als de ouders er samen niet uitkomen. Een kind mag aangegeven wat hij of zij wil, de rechter zal uiteindelijk de beslissing nemen. Informele rechtsingang Indien een kind jonger dan twaalf jaar het niet eens is met de gang van zaken bij de echtscheiding van zijn ouders, bestaat er de mogelijkheid van een informele rechtsingang. Een minderjarige kan door middel van een brief of telefoontje het verzoek doen aan de rechter een beslissing te nemen. Dat wil niet zeggen dat de rechter dit ook verplicht is. Het kan wel inhouden dat de rechter de mening van de minderjarige meeneemt in de rechtszaak en er extra aandacht aan besteed. Natuurlijk is het ook belangrijk om met jouw ouders te praten en te zeggen hoe jij je voelt. Probeer duidelijk aan te geven wat de echtscheiding met jou doet. Hopelijk heb ik jouw vraag een beetje kunnen beantwoorden. Ik wens je veel succes en sterkte. Lieve groetjes, Nadine (26)

0

πŸ“ Geef zelf antwoord op deze vraag

Deel hier jouw ervaring, tips en adviezen!

respond to letter