Help mij
Kosta, 13 jaar
Reacties (3)
bijna 10 jaar geleden
Hallo Kosta,
Bedankt voor je berichtje hier op het forum. Erg dapper dat je zo je verhaal deelt! Het is niet niks wat je allemaal meemaakt, kan me voorstellen dat het heftig is.
Persoonlijk heb ik niet te maken gehad met geweld, maar wat me wel opvalt aan je verhaal is dat je moeder nu dreigt met jeugdzorg en politie. Dat valt me op, omdat zij degene is die fouten maakt en zich slecht gedraagt. Wanneer ze onderzoek zouden gaan doen, dan komen ze erachter dat de manier waarop jouw moeder voor jou zorgt (of eigenlijk het gebrek daaraan) niet goed is. Het gevolg daarvan kan zijn dat ze dus kunnen besluiten dat jouw moeder bijvoorbeeld niet meer voor je mag zorgen en dat je bij je vader moet wonen.
Als ik jouw verhaal zo lees, kan dat dus beter uitpakken voor jou. Dan heb jij niet meer alleen de zorg van jouw moeder, maar dan zijn er meer mensen die om jou geven en die zich om jou bekommeren. Dan sta je er niet meer alleen voor, aangezien ze nu niet wil luisteren.
Ik denk dat het misschien wel goed is als jouw vader zelf hulp inschakelt. Wellicht is het goed voor allebei je ouders om ze door te verwijzen naar de website van Villa Pinedo, misschien worden ze dan allebei wakker geschud over dat ze naar jou moeten luisteren en dat het jou niet koud laat wat er allemaal is gebeurd.
Ik hoop dat je, ondanks dat ik er geen ervaring mee heb, toch iets aan mijn advies hebt. Je kunt hier natuurlijk altijd terecht als je iets kwijt moet!
Liefs, Femke
bijna 10 jaar geleden
Beste Kosta,
Wat een vervelende situatie. Erg knap van je dat je via deze weg hulp probeert te zoeken. In veel gevallen is er geen simpel antwoord te geven, er moet namelijk ook gekeken worden naar de juridische kant van het verhaal. Om jouw situatie te beoordelen is het belangrijk om te weten hoe jouw ouders de zaken tijdens hun echtscheiding geregeld hebben.
In de meeste gevallen is het zo dat ouders, doordat zij een kind krijgen tijdens hun huwelijk, beide juridisch ouder zijn en gezamenlijk ouderlijk gezag hebben. Zij dienen dus samen beslissingen te nemen over zaken die met hun kind te maken hebben. Dit gezamenlijk ouderlijk gezag verdwijnt niet zomaar als de ouders gaan scheiden. Na echtscheiding loopt dit gezamenlijk ouderlijk gezag door, alleen de rechter kan in sommige gevallen bepalen dat één ouder het gezag krijgt.
Als jouw ouders samen het gezag over jou hebben, mag jouw moeder jou niet zomaar meenemen naar bijvoorbeeld Kreta als jouw vader het daar niet mee eens is. Helaas weet ik niet of dit het geval is bij jou. Wellicht het is het verstandig dat jouw vader hulp zoekt bij een professional. Dit kan een advocaat zijn, of een bureau dat antwoord kan geven op juridische vragen zoals het Juridisch Loket. Zij kunnen de situatie juridisch beoordelen en kijken wat jouw vader ertegen kan doen. Niet alleen de situatie van de vakantie, maar ook de woonsituatie. Zij kunnen nagaan hoe jouw ouders dit geregeld hebben toen ze gingen scheiden en kunnen daarna kijken of jouw vader of jijzelf daar iets tegen kunt doen.
Het lijkt mij in ieder geval wel verstandig om te blijven praten met je vader en misschien met andere mensen die je vertrouwd. Probeer duidelijk aan te geven wat jij wilt en wat deze situatie met jou doet.
Ik wens je heel veel succes en sterkte.
Nadine
0
bijna 10 jaar geleden
heehooi,
wat heftig ,ik snap dat je niet mee wil naar kreta ,als ze echt drijgt kan je contanct op nemen met de politie ik weet dat ik niet zoveel voor je kan doen maar dit is mijn dit
veel liefs nicole
0
0