Hoe verwerk ik het?
, jaar
Reacties (2)
bijna 7 jaar geleden
Lieve Iris, Bedankt voor het delen van jouw verhaal met ons, fijn dat je het forum hebt gevonden! Ik snap heel erg goed dat je het moeilijk vind om alles te verwerken. Moeilijk om niet te weten wat er daadwerkelijk is gebeurd in de scheiding van je ouders en als je denkt het verwerkt te hebben er steeds nieuwe dingen bij komen vanuit het verleden. Ik denk alleen wel dat heel veel kinderen van gescheiden ouders nooit het echte verhaal te horen krijgen ook ik heb hier last van en herken mij heel goed in jouw verhaal.. Zoals je zelf al zegt heeft een verhaal altijd 2 kanten. Hoe meer familieleden je vraagt hoe meer verhalen je te horen krijgt, ook zij hebben stuk voor stuk een deel mee gekregen (gezien-gehoord) van de scheiding en beleeft op hun eigen manier. Dit maakt dat je steeds nieuwe dingen te horen krijgt. Zelf heb ik ook heel erg gezocht naar het echte verhaal door met beide ouders, opa's, oma's, broer, zus en oom's en tante's te praten. Ook ik liep tegen het probleem aan steeds nieuwe verhalen te horen en kwam achter veel nieuwe dingen. Ik wist zelf ook niet goed wat ik met alle informatie moest en een plek geven werd nog moeilijker. Op sommige vragen kreeg ik wel antwoord alleen het antwoord op voor mij de belangrijkste vraag; Wat is er daadwerkelijk gebeurd in de scheiding van mijn ouders? daar kon ik geen antwoord op vinden/krijgen. Het bleef door mijn hoofd gaan en zorgde bij tot enorm veel frustratie en boosheid. Uiteindelijk heb ik alles wat ik weet op een rijtje gezet en wat ik zeker weet gemarkeerd met een stift in de hoop mij er bij neer te kunnen leggen maar helaas was ook dat een plek geven te moeilijk. Ik twijfelde al een tijdje of het misschien beter was om naar een psycholoog te gaan maar vond de stap heel lang te groot. Uiteindelijk ben ik naar mijn huisarts gegaan en bij haar mijn verhaal vertelt en gevraagd om advies. Samen hebben wij toen besloten om toch verwezen te worden naar een psycholoog. Hier ben ik afgelopen jaar naar toe gegaan en heeft mij ontzettend veel geholpen! Ik heb het nu uiteindelijk een plek kunnen geven en mij er bij neer kunnen leggen het hele verhaal niet te weten. Ik heb er over kunnen praten met iemand die niet weet wat er gebeurd is, hulp gekregen om het te verwerken en een plek te geven daarnaast gewerkt aan een paar kleine persoonlijke dingen die ook gegroeid zijn uit de scheiding. Hopelijk heb je wat hebt aan mijn verhaal. Ik hoop voor jouw dat je het ook een plek kan geven, mij heeft het zo veel meer rust gegeven! Als je meer vragen hebt weet dat je altijd welkom ben om nog een keer terug te komen op het forum om je vraag te stellen. Liefs Marijke
bijna 7 jaar geleden
0

0