Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

Wonen in twee huizen

, jaar

He lieve allemaal! Mijn ouders zijn ondertussen al weer 10 jaar uit elkaar, en dat betekent dat ik ook al 10 jaar elke week op een neer ga tussen twee huizen. Ik zie daar ondertussen de voordelen van in. Bij mijn vader is het vaak wat drukker omdat ik daar een heel lief jonger broertje erbij heb gekregen die het huis door rent, en bij mijn moeder is het wat rustiger omdat ik daar weer enig kind ben. Omdat het al 10 jaar zo gaat, ben ik er enorm aan gewend om in twee huizen te wonen. Ik weet zelfs niet eens meer hoe het was om op 1 plek te wonen. Nou ben ik eigenlijk heel benieuwd naar ervaringen van anderen over het wonen in twee huizen. Is dat hetzelfde als bij mij, of iets totaal anders? Laat maar horen, en misschien kunnen we hier elkaar wat tips geven over het wonen op twee plekken! Liefs, Beau
OF

Reacties (5)

Joëlle

meer dan 5 jaar geleden

Hoi Beau! Wat leuk dat je hier je ervaring op het forum deelt! Ik denk dat ik net als jij zo'n 10 jaar op en neer ga tussen twee huizen. Wat fijn dat jij hier de voordelen van inziet en dat dit zo goed gaat! Hoe zat de verdeling tussen jouw ouders? Was het bijvoorbeeld om de week, ieder weekend of om het weekend? Bij mij gold het laatste waardoor ik 'wonen' bij mijn vader een groot woord vind. Ik zag het eerder als logeren, want ik zag hem 6 dagen in de maand. Mijn vader is in het ouderlijk huis blijven wonen en dat vond ik wel heel prettig. Daar had ik heel mijn jeugd gewoond en dat gaf me wel een soort thuis zijn gevoel. Mijn vader kreeg heel snel een vriendin die ook elk weekend kwam met haar twee kinderen. Haar jongste is drie jaar jonger dan dat ik ben en heeft autisme. Dit vond ik wel eens lastig omdat structuur ineens heel belangrijk was. Ook was avondeten met hem jarenlang een strijd waardoor het avondeten niet altijd gezellig of rustig verliep. Inmiddels zijn zij mijn stiefbroer en stiefzus geworden en kan ik het goed met ze vinden, net als met mijn stiefmoeder. Wat vind jij van de vriendin van je vader (stiefmoeder)? Mijn moeder heeft in die 10 jaar veel gedatet en woont nu pas een jaar samen met een lieve man. Bij haar was wonen altijd heel rustig en gezellig, net als bij jou zoals ik het lees. Heeft jouw moeder ook een nieuwe relatie? Veel liefs, Joëlle

Beau

meer dan 5 jaar geleden

Hi Joëlle! Bedankt voor je reactie! Wij hebben de verdeling week om week gedaan. Van maandag tot maandag. Ik kan het vrij goed vinden met mijn stiefmoeder. Soms wel wat botsingen, maar dat heb je denk ik in vrijwel elk huishouden. Mijn moeder heeft ook een nieuwe relatie! Hij is hartstikke lief en aardig. Wat ik aan allebei mijn stiefouders fijn vind is dat ze zich niet hebben opgedrongen als 'nieuwe ouder'. Van vrienden hoor ik soms wel eens dat hun stiefouders dat doen, en dat lijkt me heel vervelend.Toen mijn stiefvader in het verhaal kwam heeft mijn moeder ook meteen uitgesproken dat ik op nummer 1 sta. Dus als ik het niet fijn vond als hij er was, voelde het ook dat ik dat gewoon tegen haar kon zeggen. Dat gaf me veel rust. Mijn moeder is net als jouw vader in het ouderlijk huis blijven wonen. Vind ik ook heel fijn. Dan hou je toch je vertrouwde plek op het moment dat er zo veel ineens verandert. Toen mijn vader verhuisde heeft het ook heel lang als logeren gevoeld, ook al hadden we co-ouderschap. Ik was zo gewend aan de omgeving waar ik altijd was geweest. Ik denk dat het pas 2 of 3 jaar is dat naar mijn vader gaan ook voelt als naar huis gaan. Het lijkt me lastig voor je dat er dan in je huis ineens een hele andere situatie is met veel meer structuur. Ben je er nu aan gewend? Wel heel fijn dat je het goed met ze kan vinden. Zie je je vader nog steeds 6 dagen in de maand, of zie je hem nu vaker? Liefs, Beau

1

Julian

meer dan 5 jaar geleden

he Beau, Ik woonde eerst 4 jaar ongeveer in 2 huizen, zoals de meeste kinderen met gescheiden ouders doen. Maar omdat de woonsituatie bij mijn vader gewoon heel slecht was heb ik besloten bij mijn moeder te wonen. Voor mij geeft het persoonlijk veel rust om op 1 plek te wonen, maar dat komt ook deels doordat ik geen goede band heb met mijn vader. Ik kan me heel goed voorstellen dat het heel fijn is om op 2 plekken te wonen, als je met beide ouders een goede band hebt.

Beau

meer dan 5 jaar geleden

Hi Julian! Bedankt voor het reageren! Ik heb veel respect voor je dat je zelf de keuze hebt gemaakt om bij je moeder te gaan wonen. Dat lijkt me een lastige knoop om door te hakken, en dat je voor jezelf hebt gekozen vind ik echt heel goed van je! Ga je soms nog wel eens een dagje naar je vader, of woon je gewoon fulltime bij je moeder? Liefs, Beau

1

Julian

meer dan 5 jaar geleden

Nee, ik zie mijn vader in keer in 2 maanden om mijn zusje te zien enzo. Ik heb vaak flashbacks naar dingen die hij bij me heeft gedaan dus daarom heb ik soms moeite om bij hem langs te gaan.

0

📝 Geef zelf antwoord op deze vraag

Deel hier jouw ervaring, tips en adviezen!

respond to letter