Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

opa en oma niet meer samen

Dirk, 42 jaar

Mijn ouders
Ik weet niet of ik hier op de beste plek ben voor mijn vraag, maar wellicht kunnen jullie me toch wat tips geven. Ik ben zelf dus vader en getrouwd en heb een dochter van 5. Nu heb ik vandaag gehoord dat mijn ouders gaan scheiden, en de reden is nogal naar. Hoewel ik er zelf redelijk kapot van ben, weet ik niet hoe ik mijn dochter straks moet vertellen dat opa en oma niet meer samen zijn. Ze is echt super dol op hun, en anders om ook. De reden van de scheiding zorgt er bovendien voor dat de liefde voor een van mijn ouders wat 'bekoeld' is. Alle tips zijn welkom. Thanks!
OF

Reacties (4)

Nina

meer dan 9 jaar geleden

Hi Dirk,

Dankjewel voor jouw bericht op ons forum. Wat naar dat jou ouders de keuze hebben gemaakt om te gaan scheiden, ik kan me goed voorstellen dat je er zelf kapot van bent.

Je benoemt dat jullie dochtertje dol is op allebei jou ouders en jouw ouders op haar. Ik denk dat het belangrijk is dat jullie er goed over na gaan denken hoe je het aan je dochtertje gaat vertellen. Ze is natuurlijk 5 jaar, dat is vrij jong maar ook kinderen van die leeftijd voelen haarfijn aan als er dingen gaan veranderen, zeker een gebeurtenis als een scheiding. Hierin wil ik jullie meegeven om dicht bij jezelf te blijven en na te denken over wat bij jullie dochtertje past. Er zijn verschillende manieren, vertellen tijdens een spelletje, samen met opa en oma, juist op een rustig moment.. Er is niet één juiste manier, veel dingen zijn mogelijk.

Ik denk dat het daarnaast belangrijk is dat jij naar jouw ouders benoemt hoe dol jullie dochtertje op hen is en hoe belangrijk het is dat ze met hen beiden op een goede manier contact blijft houden. Dit kan bijvoorbeeld door te communiceren over de verjaardagen, is het mogelijk dat ze tegelijk komen of is er anders een andere geschikte optie die voor iedereen goed voelt?

Ik wil je meegeven dat een scheiding van ouders of grootouders voor een kind niet perse stressvol hoeft te zijn, het kan ook heel goed gaan op het moment dat beiden partijen bereid zijn om hier voor te werken en het belang en geluk van jullie dochtertje, in dit geval, hierin mee te nemen.

Je sluit je berichtje op het forum af door te benoemen dat de reden van de scheiding er voor zorgt dat de liefde voor een van jouw ouders wat 'bekoeld' is. Dit gevoel mag er zijn en probeer jezelf de tijd te geven om de situatie een plaats te geven, het is natuurlijk niet niks. Probeer er daarnaast op te letten dat dit gevoel niet doorspeelt naar jullie dochtertje, voor haar zijn het gewoon nog opa en oma en de reden van de scheiding is voor haar (nog niet) niet van belang, zij moet de ruimte krijgen om zowel van opa als van oma te blijven houden. Ik denk, zeker gezien jouw bericht waarin je zo bezig bent met het belang van jouw dochter, dit helemaal goed gaat komen!

Als jouw ouders tijdens de scheiding vragen hebben of advies nodig hebben dan mag je hen natuurlijk ook wijzen op ons forum, wie weet kunnen wij hen verder helpen!

Dirk, ik hoop dat je iets met mijn advies kan. Als je nog vragen hebt of als je de situatie op een later moment nog eens aan ons wil voorleggen dan ben je op ons forum natuurlijk altijd welkom!

Groetjes, Nina

0

Meike

meer dan 9 jaar geleden

Hoi Dirk,

Dankjewel voor je berichtje op ons forum. Wat naar voor je dat je ouders gaan scheiden! Of je nu 4 bent of 40, het is en blijft een nare gebeurtenis.

Ik denk wat je dochtertje betreft, omdat ze nog zo jong is, dat je het beste heel praktisch kan blijven en vertellen dat opa en oma niet meer samen zullen wonen. Maar probeer haar wel mee te geven dat ze allebei nog heel veel van haar houden en dat ze ook gewoon bij allebei op bezoek kan en mag. Naarmate ze ouder wordt kan er natuurlijk altijd meer uitgelegd worden.

Wat jou betreft, je geeft in je berichtje aan dat de liefde van een van je ouders 'bekoeld' is. Ik denk dat het het beste is om jezelf de tijd te gunnen om dit een plekje te geven en probeer ook om erover te praten, het zij met je ouders, het zij met vrienden of iemand anders.

Veel sterkte en liefs, Meike

0

Dirk

meer dan 9 jaar geleden

Dank jullie wel, met deze tips kan ik heel veel. Ik ben momenteel veel bezig met tussen mijn ouders te bemiddelen en het geheel een beetje in rustiger vaarwater te brengen, waarbij ik mijn vader aan een tijdelijke woonruimte help waarna we kijken of ze na een periode van rust van elkaar, misschien weer op een betere wijze met elkaar kunnen communiceren. Hoewel ik hoop dat er daarna een heel kleine kans dat ze daarna misschien willen proberen of er nog kansen zijn voor hun relatie, denk ik dat ik mezelf een beetje voor de gek houdt. In ieder geval hoop ik dat de rust helpt om het 'wat minder erg' te laten zijn.

Voor wat betreft mijn dochter denk ik dat ik het de eerst komende tijd even breng als dat opa even alleen op vakantie is. De eerste paar maanden zit hij toch in een vakantie woning, en ik hoop dat dat helpt om haar langzaam erop voor te bereiden, of is dat niet verstandig?

0

(null)

meer dan 9 jaar geleden

Hii Dirk, als kind van gescheiden ouders weet ik dat het niet fijn is om later achter dingen te komen die niet klopten toen ze werden verteld, probeer gewoon eerlijk te zijn en het haar voorzichtig uit te leggen, veel succes

0

📝 Geef zelf antwoord op deze vraag

Deel hier jouw ervaring, tips en adviezen!

respond to letter