Aangeven wat je wilt
Sanne, 8 jaar
Reacties (3)
28 dagen geleden
Hoi Sanne,
Wat goed dat je deze vraag hier stelt! Ik snap dat het heel lastig is om soms je grenzen aan te geven!
Ik vind dat zelf ook vaak nog heel lastig, nee zeggen als je iets eigenlijk niet wilt. Het lukt mij gelukkig steeds beter om dat wel te doen. Eerder zei ik altijd oh ja is goed of prima als iemand iets van me vroeg. Nu durf ik steeds vaker nee te zeggen als ik iets stiekem eigenlijk niet wil.
Wat mij helpt is echt goed denken wat de reden is dat ik iets niet wil of kan. Ik heb nu bijvoorbeeld het druk met allerlei persoonlijke dingen dus lukt het me niet altijd om op stage de hele dag met mensen om te gaan, dat geef ik dan ook eerlijk aan. Ik denk dat dat het beste helpt, eerlijk zijn waarom je iets liever niet wilt of niet kan.
Zo kan je dat ook doen als er dingen zijn rondom de scheiding van je ouders. Ikzelf wilde een keer liever niet naar mijn vader toe en heb dat toen ook eerlijk gezegd tegen hem en uitgelegd waarom. Toen snapte hij het uiteindelijk en dat hielp mij heel erg om te leren dat ook ik mijn eigen grenzen mag hebben.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Liefs, Leanne
27 dagen geleden
Hey Sanne,
Het is soms eng om hardop te zeggen wat je wilt of voelt. Daar heb ik ook veel last van gehad tijdens de scheiding. Samen met een psycholoog heb ik daarom een brief geschreven aan allebei de ouders zodat ik goed kon uitleggen wat ik voelde en wat ik graag zou wou. Probeer voor jezelf dit op papier te zetten of ergens te typen en als je tevreden bent met de tekst dan kan je dit altijd delen met iemand zoals je ouders.
Liefs, Gaby
0
23 dagen geleden
Hi Sanne,
Dat kan lastig voelen he? Wat mij altijd helpt is een zin bij mezelf houden door te beginnen met 'ik'. Bijvoorbeeld 'ik denk' of 'ik voel' of 'ik merk dat'. Dan kun je altijd iets zeggen zonder dat het fout is, omdat dat stukje van jou is. Dus als ik iets wil wat ik wel spannend vindt om te vragen of zeggen, dan zou ik dit kunnen zeggen: 'ik zou het fijn vinden als .... , omdat ....'
Hopelijk kun je hier iets mee kanjer!
Liefs,
Demi
0

0