Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

Diploma uitreiking: wat te doen?!

R., 20 jaar

Gedachten en gevoelens
Hoi, Aankomende september heb ik mijn diploma uitreiking (HBO). Mijn havo diploma uitreiking was een teleurstelling, mijn ouders zaten aan de andere kant van de zaal en hebben geen seconde contact gehad. Dit hebben ze ongeveer de laatste 7 jaar ook niet gehad. Ik kijk nu al tegen deze diploma uitreiking op, het idee dat ze weer aan de andere kant van de zaal zitten en ik dan moet kiezen. Jullie snappen het wel ;) Ik twijfel heel erg of ik ze vraag bij elkaar te zitten, met alle gevolgen van dien. Potentiële ruzie, ongemak, weigering (wat leidt tot extra grote teleurstelling bij mij). Daarnaast ben ik bang dat, vooral mijn moeder, hier enorm veel stress van zal ervaren. Dit was eerder toen ze een korte periode contact hadden, ze ging er zichtbaar aan onderdoor. Ik weet niet goed wat te doen, hebben jullie tips? Of ervaring? Liefs mij
OF

Reacties (2)

Tanja

21 jaar

bijna 2 jaar geleden

Hey lieve R Gefeliciteerd met het behalen van je diploma!! Ik kan me voorstellen dat dit een hele moeilijke situatie is. Misschien kan je bij je beide ouders een keertje polshoogte nemen van hoe ze erin staan en hierin ook aangeven dat het voor jou heel veel betekend als ze er allebei zijn. Als ze niet bij elkaar willen zitten zou je misschien kunnen voorstellen om er bijvoorbeeld 3 rijen tussen te doen. Zo zitten ze wel aan dezelfde kant van de zaal. Hierdoor krijg je misschien minder het idee dat je moet kiezen? Een diploma uitreiking is natuurlijk jouw dag, en iets belangrijks in jouw leven. Dit zou ik proberen duidelijk aan te geven bij je ouders. Dat het maar om een hele korte tijd gaat, maar dat het voor jou belangrijk is. Toen ik vorig jaar mijn diploma uitreiking had kwam ik samen met mijn vader, stiefmoeder en stiefzus en mijn moeder en mijn zus kwamen ook samen. Ik keek hier enorm tegenop, omdat ik niet goed wist hoe iedereen op elkaar zou reageren. Ik heb toen ook aangegeven dat ik gewoon die ene 1,5 uur die zo belangrijk zijn gewoon zo normaal mogelijk wilde doen. Uiteindelijk waren mijn ouders er allebei, en ze hadden niet echt contact met elkaar, maar ze zaten wel vlakbij elkaar. Ik hoop dat dit je misschien een beetje helpt! Als je nog meer vragen hebt mag je die natuurlijk altijd stellen hier op het forum! Liefs, Tanja 

0

Gwyneth

21 jaar

bijna 2 jaar geleden

Lieve R, wat goed dat je je vraag hier stelt. Ik snap heel goed dat je de situatie erg lastig vindt. Tijdens mijn propedeuse uitreiking heb ik vanwege dat gevoel zelfs allebei mijn ouders niet uitgenodigd. Achteraf heb ik hier best wel spijt van, want het was mijn dag en had daarom niet met anderen bezig moeten zijn. Ik wil je daarom de tip meegeven om vooral je eigen ding te doen. Het is echt niet jouw taak om te zorgen dat je ouders een fijne dag hebben, dat kunnen ze heel goed zelf.

Je zegt dat je bang bent om te kiezen, bedoel je dan bij wie je naast gaat zitten? Ik snap dat je dat heel lastig vindt, maar ik zou echt aan je willen meegeven dat je gewoon hoort te gaan zitten wat voor jou het handigst is. Misschien zit de een dichter bij het podium en is dat handiger voor jou, of vind je het juist leuk om dichterbij vrienden of vriendinnen te gaan zitten. Het is jouw speciale dag! <3

Ik snap heel goed dat het desondanks toch heel lastig en dat er bij dit soort gebeurtenissen altijd een teleurstelling kan zijn. Weet daarom dat je niet de enige bent, er zijn heel veel andere studenten die precies hetzelfde doormaken.

Ik denk aan je R!

Liefs, Gwyneth

0

📝 Geef zelf antwoord op deze vraag

Deel hier jouw ervaring, tips en adviezen!

respond to letter