Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

Bang dat het fout gaat

, jaar

Ik heb gisterenavond gehoord dat mijn ouders misschien gaan scheiden, het is ook logisch want toen ik 5 was had mijn vader met de moeder van mijn bff een kind gemaakt. Daar heb ik nu 7 jaar later nog heel veel last van. Nu is mijn moeder online aan het chatten met mannen (berichten zoals "weltrusten mijn lief") dus ik mijn zussen (9 en 4) zijn helemaal overstuur (mijn halfzus (5) weet hier nog niks van) ik heb nu geen flauw idee wat ik moet doen. Er zijn ook heel veel ruzies nu, ik ben bang dat het fout gaat als een van die ruzies uit de hand loopt. Bedankt dat je dit hebt gelezen ~Anoniem
OF

Reacties (4)

charlotte

meer dan 7 jaar geleden

Lieve Anoniem, Wat een vervelende mededeling zeg, ik kan me voorstellen dat het toch wel even schrikken was, ondanks dat je het wel een beetje logisch vind. En wat een ingewikkelde situatie met je moeder en je zusjes. Ik snap heel goed dat je niet zo goed meer weet wat je moet doen daarmee. Zelf heb ik toen ik 15 was een berichtje op de telefoon van mijn moeder gelezen waar in stond dat ze bij mijn vader weg wilde en dat ze van iemand anders hield, terwijl er nog niet eens over een scheiding was gesproken. ik was hier ook heel erg overstuur van en wat mij toen echt heeft geholpen was het uitpraten met mijn moeder. Ik heb haar toen verteld wat ik gevonden had en hoe ik daar van geschrokken was. Zij vertelde mij toen dat mijn vader er van wist en dat ze al dingen aan het regelen waren. Ik denk dat het jou misschien ook wel heel erg kan helpen om hier gewoon met je moeder over te praten. Dan kan zij je helpen met wat je nu moet doen. Over de ruzies, ook dat herken ik heel erg goed. Mijn ouders dachten altijd dat mijn broertje en ik het niet hoorde, maar wisten niet dat ik altijd huilend in bed lag wachtend tot een van hen de deur uit stormde. Ook daarbij heeft het mij heel erg geholpen om erover te praten. Toen mijn ouders doorhadden dat ik veel meer wist dan dat zij dachten, hebben ze meer moeite gedaan om het zo aangenaam mogelijk te houden voor mij en mijn broertje. Mijn moeder is kort daarna het huis uit gegaan zodat ze elkaar minder vaak tegen kwamen waardoor er veel minder ruzie was. En als er wel ergens ruzie over was dan deden ze het als wij op school waren bijvoorbeeld. Als je het moeilijk vind om over dit soort dingen te praten kun je misschien gebruik maken van een open brief. Dit is een algemene brief die het misschien makkelijker maakt om in gesprek te gaan met je ouders. https://www.villapinedo.nl/open-brief-aan-alle-gescheiden-ouders/ hier kun je de brief vinden. Ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb en dat het je lukt om het gesprek met je ouders. het zal vast allemaal wel goed komen. Als je nog ergens mee zit dan kun je altijd hier terecht met meer vragen of voor steun! Lieve groetjes, Charlotte

0

Dolores

meer dan 7 jaar geleden

Lieve Anoniem, wat een nare situatie en wat goed dat je je ervaring hier deelt! Ik weet hoe het voelt als een van je ouders romantisch begint te chatten met andere mensen en dat is echt niet leuk om te zien. Het is beter als je hier niet vaker naar kijkt zoals ik wel heb gedaan want dat voelt echt niet fijn.Logisch dat jullie overstuurd zijn. Misschien is het fijn om hierover te praten met je ouders. Je kan ze vragen of ze geen ruzie willen maken waar jullie bij zijn en misschien kan je je moeder voorzichtig vertellen wat je hebt gezien. Misschien is het ook fijn om een buddy te nemen om mee te praten. Dat is een jongere met gescheiden ouders die naar je luistert en ook zijn of haar ervaringen deelt. https://www.villapinedo.nl/informatie-over-buddy/ Ik wens je al het beste toe en ik hoop dat mijn berichtje je heeft geholpen Veel liefs, Dolores

0

Laila

meer dan 7 jaar geleden

Lieve anoniem, Wat klinkt dit als een heftige situatie zeg! Wat stom en vervelend dat je/jullie dit moeten doorstaan. Ik heb zelf niet in een gelijke situatie gezeten dus ik vind het lastig om precies te begrijpen hoe jij je voelt, maar ik kan me voorstellen dat je niet goed weet wat je moet doen. Wat ik je wel kan meegeven, en dat is misschien ook lastig om te horen is: ik ben super blij dat mijn ouders ervoor hebben gekozen om uit elkaar te gaan. Ze waren niet gelukkig samen en hierdoor wordt de thuissituatie (zoals wat jij beschrijft) ook echt niet beter. Ik kan me voorstellen dat dat nu nog lastig voor te stellen is, dat dat een betere situatie zou kunnen zijn, maar in sommige gevallen maken mensen elkaar alleen maar ongelukkiger dan wanneer ze zonder elkaar zouden zijn. Daarnaast begrijp ik uit je berichtje dat je ouders (nog) niet gescheiden zijn, dus je je misschien zorgen maakt om een situatie die nog niet van toepassing is, al is dit natuurlijk een hartstikke logische gedachte/gevoel. Misschien een idee om met je ouders (misschien los van elkaar?) te praten over wat jij ziet, hoe jij je voelt en vragen wat je van ze kan verwachten. Jij bent hun kind en jouw mening en gevoel doet er toe! Ook al zal dit voor hen heel lastig zijn om te horen. Ik vind het zelf heel fijn als ik open kan zijn naar mijn ouders toe en dat zij dit ook naar mij zijn, zo voorkom je (vaak) vervelende situaties, en als deze zich voordoen is het fijn om er over te praten en deze zo op te lossen. Ik kan me voorstellen om dit eerste gesprek te beginnen, maar wellicht een idee om een brief te schrijven en deze aan je ouders te geven? Zo kan je in ieder geval alles zeggen wat je wil zeggen. Let hier wel op dat het misschien vervelend over kan komen als je niet vanuit je zelf praat, dus voorkom beschuldigingen enzo. Daarnaast hebben we hier op de website ook een aantal open brieven, misschien kan je hier wat inspiratie uithalen? ( https://www.villapinedo.nl/#) Daarnaast kan je je misschien aanmelden voor het buddyproject? Dan kan je over de situatie praten met iemand die misschien eenzelfde situatie als jij heeft meegemaakt. Misschien ook een idee voor je zusjes? Je kan je eventueel meer lezen/aanmelden via deze link: https://www.villapinedo.nl/vind-een-buddy/ Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en ik wil jou en je zussen heel veel sterkte wensen tijdens deze moeilijke periode en lastige situatie! Liefs, Laila

0

Anoniempje

meer dan 7 jaar geleden

Hoii Toevallig heb ik gister gehoord dat mijn ouders gaan scheiden (als vrienden). Maar jou verhaal is wel echt heftig. Praat rustig met je vader en moeder... maar alleen als je er zelf klaar voor bent. En je zusjes enzo zijn nog best jong dus bij hun komt het wel. Groetjes D. ❤

0

📝 Geef zelf antwoord op deze vraag

Deel hier jouw ervaring, tips en adviezen!

respond to letter