Forum speciaal voor gescheiden ouders
Heb je een vraag over hoe jouw kinderen het ervaren om op te groeien met gescheiden ouders? Deel ‘m hier! Jongeren die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, reageren vanuit hun kindperspectief op jouw bericht. Zij weten hoe het voelt en delen graag hun eigen ervaringen met jou. Let op: ze kunnen alleen reageren op vragen die gaan over kinderen.
94 vragen
Sorteer op

Zoek op het Forum naar vragen van anderen
Verdriet zoon wordt groter
Yvette, 51 jaar
Praten over de scheidingGevoelens van kinderen
Mijn zoon van 12 krijgt steeds meer verdriet over de scheiding. Wij zijn sinds zijn 5e al uit elkaar en wonen dicht bij elkaar en het contact tussen papa en mij is best goed. We hebben onregelmatige wisselmomenten maar wel co-ouderschap. Hoe kan ik mijn zoon steunen in zijn verdriet?
Verdriet zoon wordt groter
Yvette, 51 jaar
Praten over de scheidingGevoelens van kinderen
Mijn zoon van 12 krijgt steeds meer verdriet over de scheiding. Wij zijn sinds zijn 5e al uit elkaar en wonen dicht bij elkaar en het contact tussen papa en mij is best goed. We hebben onregelmatige wisselmomenten maar wel co-ouderschap. Hoe kan ik mijn zoon steunen in zijn verdriet?
Ze lacht alles weg
Mar, 45 jaar
Gevoelens van kinderen
Ongeveer een jaar geleden heb ik de relatie met de vader van mijn kinderen beëindigd. Dit heeft voor veel spanning, verdriet en moeizame communicatie gezorgd en we zijn er nog niet doorheen helaas. Mijn dochter van 13 is een meisje met harde buitenkant maar heel gevoelig en wil het graag goed doen. Ze laat weinig merken over hoe ze zich bij de scheiding voelt. Ze vertelt wel dingen die ze vervelend vindt maar het echte voelen gaat ze uit de weg. Nu is ze de laatste tijd flink grenzen op aan het zoeken. Zowel thuis als op school. Ze is altijd mondig geweest maar ze lijkt nu op deze manier om te gaan met de emoties die er van haar niet mogen zijn. Denk aan pestgedrag, alcohol uitproberen, broertje belachelijk maken en stoer doen. Dit past eigenlijk helemaal niet bij haar dus ik maak me zorgen. Het maakt niet uit of ik rustig naar haar luister, vragen stel of boos wordt. Ze lacht alles weg. Hebben jullie een tip hoe ik hiermee om kan gaan?
Ze lacht alles weg
Mar, 45 jaar
Gevoelens van kinderen
Ongeveer een jaar geleden heb ik de relatie met de vader van mijn kinderen beëindigd. Dit heeft voor veel spanning, verdriet en moeizame communicatie gezorgd en we zijn er nog niet doorheen helaas. Mijn dochter van 13 is een meisje met harde buitenkant maar heel gevoelig en wil het graag goed doen. Ze laat weinig merken over hoe ze zich bij de scheiding voelt. Ze vertelt wel dingen die ze vervelend vindt maar het echte voelen gaat ze uit de weg. Nu is ze de laatste tijd flink grenzen op aan het zoeken. Zowel thuis als op school. Ze is altijd mondig geweest maar ze lijkt nu op deze manier om te gaan met de emoties die er van haar niet mogen zijn. Denk aan pestgedrag, alcohol uitproberen, broertje belachelijk maken en stoer doen. Dit past eigenlijk helemaal niet bij haar dus ik maak me zorgen. Het maakt niet uit of ik rustig naar haar luister, vragen stel of boos wordt. Ze lacht alles weg. Hebben jullie een tip hoe ik hiermee om kan gaan?
Hoe omgaan met de situatie
Stephanie, 46 jaar
PartnersContactGevoelens van kinderen
Hoi,
Vorig jaar maart heb ik een punt achter gezet in een huwelijk van 14 jaar. Mijn ex deed laatste 3 jaar niks meer met ons als gezin, en dronk iedere dag. Ik zei nog zoek hulp deed hij niet. Nu is hij echt boos op mij. Scheiding was/is een vechtscheiding geworden. Ik heb gekozen om hem met het huis te laten zodat mijn kinderen van 12 & 7 hun thuis basis nog hebben. Maar hij praat alleen slecht over mij met hun. Ik vind hij verwaarloosd ons dochtertje van 7
Er word vaak tegen haar geschreeuwd, hij laat haar alleen naar school lopen, in de zomer bracht haar broer haar naar een speeltuin en daar mocht ze alleen blijven (om te spelen) soms alleen en dan haal haar broer haar weer op aan de einde van de dag. We hebben co-ouderschap maar ik denk of dat gevoel heb ik dat hij dit expres doet tegen haar. Ze wil niet naar hem gaan. Ik probeer haar vaak bij mij te houden. Ik praat heel veel met haar. En zeg ook tegen haar dat ik heeel veel van haar (hun) houd. Maar dit doet mij pijn dat zij dit alles moet meemaken. Heb het gemeld bij veilig thuis maar word niks mee gedaan. Dus weet niet hoe ik mijn dochter moet helpen.
Hoe omgaan met de situatie
Stephanie, 46 jaar
PartnersContactGevoelens van kinderen
Hoi,
Vorig jaar maart heb ik een punt achter gezet in een huwelijk van 14 jaar. Mijn ex deed laatste 3 jaar niks meer met ons als gezin, en dronk iedere dag. Ik zei nog zoek hulp deed hij niet. Nu is hij echt boos op mij. Scheiding was/is een vechtscheiding geworden. Ik heb gekozen om hem met het huis te laten zodat mijn kinderen van 12 & 7 hun thuis basis nog hebben. Maar hij praat alleen slecht over mij met hun. Ik vind hij verwaarloosd ons dochtertje van 7
Er word vaak tegen haar geschreeuwd, hij laat haar alleen naar school lopen, in de zomer bracht haar broer haar naar een speeltuin en daar mocht ze alleen blijven (om te spelen) soms alleen en dan haal haar broer haar weer op aan de einde van de dag. We hebben co-ouderschap maar ik denk of dat gevoel heb ik dat hij dit expres doet tegen haar. Ze wil niet naar hem gaan. Ik probeer haar vaak bij mij te houden. Ik praat heel veel met haar. En zeg ook tegen haar dat ik heeel veel van haar (hun) houd. Maar dit doet mij pijn dat zij dit alles moet meemaken. Heb het gemeld bij veilig thuis maar word niks mee gedaan. Dus weet niet hoe ik mijn dochter moet helpen.
Contact kinderen in de week dat ze niet bij mij zijn
Sanne, 44 jaar
WoonsituatieContactGevoelens van kinderen
Hallo!
Vijf jaar geleden ben ik scheiden. De scheiding was turbulent. We hebben co ouderschap voor onze 3 kinderen (16, 14 en 12 jaar). In de week dat de kinderen niet bij mij zijn, is er nauwijks contact. Als ik een interesse vraag stuur dan komt er meestal kort een antwoord. Vanuit de kinderen komt er geen info over wat ze doen of meemaken in die week. Het voelt als trekken aan een dood paard. Alleen als ze iets nodig hebben of iets willen plannen in de week dat ze bij mijn zijn, wordt er een berichtje gestuurd. Ik mis de verbinding/contact. Het maakt me verdrietig, omdat het voelt of ik parttime moeder ben. Wat zijn jullie ervaringen? Is het normaal? Wat kan ik anders doen?
Contact kinderen in de week dat ze niet bij mij zijn
Sanne, 44 jaar
WoonsituatieContactGevoelens van kinderen
Hallo!
Vijf jaar geleden ben ik scheiden. De scheiding was turbulent. We hebben co ouderschap voor onze 3 kinderen (16, 14 en 12 jaar). In de week dat de kinderen niet bij mij zijn, is er nauwijks contact. Als ik een interesse vraag stuur dan komt er meestal kort een antwoord. Vanuit de kinderen komt er geen info over wat ze doen of meemaken in die week. Het voelt als trekken aan een dood paard. Alleen als ze iets nodig hebben of iets willen plannen in de week dat ze bij mijn zijn, wordt er een berichtje gestuurd. Ik mis de verbinding/contact. Het maakt me verdrietig, omdat het voelt of ik parttime moeder ben. Wat zijn jullie ervaringen? Is het normaal? Wat kan ik anders doen?
Hoe verdelen we het speelgoed?
paulien, 43 jaar
WoonsituatieGevoelens van kinderen
Hoi hoi,
Als gescheiden moeder van 3 jongens, 12, 10 en 8 jaar oud, heb ik een vraag. Wij gaan van 1 naar 2 huizen. Dat betekent dat ook het speelgoed moet worden verdeeld. Ik vind dat zelf al moeilijk, maar voor onze kinderen moet dat helemaal ingewikkeld zijn.
Wat neem je mee wat laat je? Hoe zorg je ervoor dat je op beide plekken niet misgrijpt of nou net nodig hebt wat bij de ander ligt? En knuffel of zo, kan natuurlijk mee heen en weer, maar dat kan niet met alles...... Wat zijn jullie tips? Heel veel dank voor het meedenken.
Hoe verdelen we het speelgoed?
paulien, 43 jaar
WoonsituatieGevoelens van kinderen
Hoi hoi,
Als gescheiden moeder van 3 jongens, 12, 10 en 8 jaar oud, heb ik een vraag. Wij gaan van 1 naar 2 huizen. Dat betekent dat ook het speelgoed moet worden verdeeld. Ik vind dat zelf al moeilijk, maar voor onze kinderen moet dat helemaal ingewikkeld zijn.
Wat neem je mee wat laat je? Hoe zorg je ervoor dat je op beide plekken niet misgrijpt of nou net nodig hebt wat bij de ander ligt? En knuffel of zo, kan natuurlijk mee heen en weer, maar dat kan niet met alles...... Wat zijn jullie tips? Heel veel dank voor het meedenken.
Wat helpt hierin voor de kinderen?
Jasmijn, 40 jaar
ContactPraten over de scheidingGevoelens van kinderen
Lieve allemaal,
Ik heb 2 prachtige kinderen, wegens een gewelddadige relatie ben ik ruim 7 jaar terug uit elkaar met de andere ouder.
De andere ouder wil per se co-ouderschap, naar mijn idee vooral om mij dwars te zitten.
Ik loop er tegen aan dat de andere ouder vreselijk negatief over mij en mijn nieuwe partner en kinderen spreekt. Ook vertelt hij leugens over dingen die de kinderen betreft(zoals dat ik ze niet wil bellen als ze daar zijn, terwijl hij me het onmogelijk maakt).
Ik wil de kinderen niet belasten met ouderproblematiek, maar ik wil ze ook niet voorliegen of mezelf in een kwaad daglicht laten stellen.
Wat zijn jullie ervaringen, wat helpt hierin voor de kinderen? Ze zijn 7&8.
Wat helpt hierin voor de kinderen?
Jasmijn, 40 jaar
ContactPraten over de scheidingGevoelens van kinderen
Lieve allemaal,
Ik heb 2 prachtige kinderen, wegens een gewelddadige relatie ben ik ruim 7 jaar terug uit elkaar met de andere ouder.
De andere ouder wil per se co-ouderschap, naar mijn idee vooral om mij dwars te zitten.
Ik loop er tegen aan dat de andere ouder vreselijk negatief over mij en mijn nieuwe partner en kinderen spreekt. Ook vertelt hij leugens over dingen die de kinderen betreft(zoals dat ik ze niet wil bellen als ze daar zijn, terwijl hij me het onmogelijk maakt).
Ik wil de kinderen niet belasten met ouderproblematiek, maar ik wil ze ook niet voorliegen of mezelf in een kwaad daglicht laten stellen.
Wat zijn jullie ervaringen, wat helpt hierin voor de kinderen? Ze zijn 7&8.
Wat zijn belangrijke dingen om te bespreken?
Anna, 41 jaar
WoonsituatiePraten over de scheidingGevoelens van kinderen
Hi! Vorig jaar zijn de vader van mijn zoon en ik gescheiden. We hebben co ouderschap en er zijn veel verschillen in de opvoeding. Onze zoon doet het naar omstandigheden eigenlijk heel goed. Hij is een beetje een binnenvetter en praat niet veel. Wel weet ik dat hij het niet fijn vindt om te wisselen, hij graag bij papa én bij mama is, en dat hij waar hij is de andere ouder mist. Zijn manier om er mee om te gaan is 'het andere huis' te blocken. Zo heb ik hier foto's van papa en de huisdieren maar die wil hij niet zien omdat hij hen dan meer mist. Mijn zoon is 8. Mijn vraag aan jullie is, welke vragen, gesprekken of hulp hebben jullie gehad (of juist gemist) die helpend waren of waren geweest?
Wat zijn belangrijke dingen om te bespreken?
Anna, 41 jaar
WoonsituatiePraten over de scheidingGevoelens van kinderen
Hi! Vorig jaar zijn de vader van mijn zoon en ik gescheiden. We hebben co ouderschap en er zijn veel verschillen in de opvoeding. Onze zoon doet het naar omstandigheden eigenlijk heel goed. Hij is een beetje een binnenvetter en praat niet veel. Wel weet ik dat hij het niet fijn vindt om te wisselen, hij graag bij papa én bij mama is, en dat hij waar hij is de andere ouder mist. Zijn manier om er mee om te gaan is 'het andere huis' te blocken. Zo heb ik hier foto's van papa en de huisdieren maar die wil hij niet zien omdat hij hen dan meer mist. Mijn zoon is 8. Mijn vraag aan jullie is, welke vragen, gesprekken of hulp hebben jullie gehad (of juist gemist) die helpend waren of waren geweest?
Dochter ziet nieuwe partner als reden scheiding en wil hem niet ontmoeten
Anne, 43 jaar
Belangrijke momentenPartnersGevoelens van kinderen
Ik weet even niet meer waar ik goed aan doe dus vandaar mijn vraag…
Vorig jaar juli zijn mijn ex-man en ik gescheiden. We wonen op 3 straten afstand van elkaar en onze kinderen van 12 en 8 zijn 50% van de tijd bij mij en 50% bij man ex. Ons contact is redelijk.
Nu heb ik al een tijd een nieuwe partner, een vriend die ik al 10 jaar ken. Mijn ex heeft nu 9 maanden een nieuwe relatie. Hij heeft haar na 6 maanden voorgesteld en dat ging soepel. Beide dochters accepteren haar en haar dochter en spenderen veel tijd met ze. Nu wil mijn oudste dochter mijn vriend absoluut niet ontmoeten. Ze zegt hem te haten, hem nooit te accepteren en in wat ze zegt merk ik dat ze ooit ruzies heeft meegekregen tussen mijn ex-man en mij waarin zijn naam viel. Er is van alles tussen haar vader en mij gebeurd waarvan ik niet vindt dat zij dat moet weten; daar is ze simpelweg te jong voor en ik wil ook haar relatie met haar vader niet beïnvloeden. Maar ik voel me onevenredig gestraft om het zo maar te zeggen; mijn relatie wil ze geen kans geven en bij haar vader gaat het allemaal als een zonnetje. Mijn jongste wilde hem wel graag ontmoeten dus vorige week zijn we buiten de deur een kopje koffie gaan drinken met zijn drieën. Weer heb ik mijn oudste gevraagd of ze mee wilde maar toen ze nee zei, heb ik ook niet aangedrongen. Ze houdt nu alles tegen: dat ie bij mijn verjaardag is en noem maar op. Wat moet ik hier nou mee? Ik wil haar ruimte geven maar ze is niet de enige op de wereld…
Dochter ziet nieuwe partner als reden scheiding en wil hem niet ontmoeten
Anne, 43 jaar
Belangrijke momentenPartnersGevoelens van kinderen
Ik weet even niet meer waar ik goed aan doe dus vandaar mijn vraag…
Vorig jaar juli zijn mijn ex-man en ik gescheiden. We wonen op 3 straten afstand van elkaar en onze kinderen van 12 en 8 zijn 50% van de tijd bij mij en 50% bij man ex. Ons contact is redelijk.
Nu heb ik al een tijd een nieuwe partner, een vriend die ik al 10 jaar ken. Mijn ex heeft nu 9 maanden een nieuwe relatie. Hij heeft haar na 6 maanden voorgesteld en dat ging soepel. Beide dochters accepteren haar en haar dochter en spenderen veel tijd met ze. Nu wil mijn oudste dochter mijn vriend absoluut niet ontmoeten. Ze zegt hem te haten, hem nooit te accepteren en in wat ze zegt merk ik dat ze ooit ruzies heeft meegekregen tussen mijn ex-man en mij waarin zijn naam viel. Er is van alles tussen haar vader en mij gebeurd waarvan ik niet vindt dat zij dat moet weten; daar is ze simpelweg te jong voor en ik wil ook haar relatie met haar vader niet beïnvloeden. Maar ik voel me onevenredig gestraft om het zo maar te zeggen; mijn relatie wil ze geen kans geven en bij haar vader gaat het allemaal als een zonnetje. Mijn jongste wilde hem wel graag ontmoeten dus vorige week zijn we buiten de deur een kopje koffie gaan drinken met zijn drieën. Weer heb ik mijn oudste gevraagd of ze mee wilde maar toen ze nee zei, heb ik ook niet aangedrongen. Ze houdt nu alles tegen: dat ie bij mijn verjaardag is en noem maar op. Wat moet ik hier nou mee? Ik wil haar ruimte geven maar ze is niet de enige op de wereld…
Er tussenin
Angela, 40 jaar
Gevoelens van kinderen
Beste tieners,
Ik heb een vraag voor jullie. En wil graag een eerlijke mening. Ook als deze negatief ten opzichte van mij.
Ik heb een ontzettend leuke dochter van 14. Haar vader en ik zijn al ruim 13 jaar uit elkaar. Dit is totaal niet lekker gegaan en heeft heel wat jaren voor spanning bij onze dochter gezorgd. Nu is het al een paar jaar redelijk "harmonieus". Er zijn uiteraard nog wel wat issues geweest, maar niet zoals "vroeger".
Nu is de nieuwste tendens dat de vader van mijn dochter niets meer met mij bespreekt, maar dit rechtstreeks via onze dochter laat verlopen.
Dus afwijkingen van de bezoeken, afwijkingen in tijden, maar ook vragen waar we het eerder als ouders over eens waren. Die hij nu eerst bij haar stelt en die zij vervolgens met mij moet bespreken om er achter te komen wat mijn standpunt is.
Vandaag stuurde ik hem hierover een bericht dat ik graag zou zien dat hij dit eerst met mij bespreekt alvorens met haar en haar dit bij mij te laten beleggen. Hij ziet het probleem niet en vind dat dit prima kan, want ze is al 14. Ik denk daar anders over. Maar mijn vraag aan jullie is dus. Herken je dit? En hoe ervaar je dit? Vind je het fijn dat alle zaken alleen nog met jou worden afgestemd door een van je ouders? Ik ben van mening dat ze hierdoor ingezet wordt voor "volwassen" zaken of blijf ik in het oude hangen en is dit wel de normale weg?
Er tussenin
Angela, 40 jaar
Gevoelens van kinderen
Beste tieners,
Ik heb een vraag voor jullie. En wil graag een eerlijke mening. Ook als deze negatief ten opzichte van mij.
Ik heb een ontzettend leuke dochter van 14. Haar vader en ik zijn al ruim 13 jaar uit elkaar. Dit is totaal niet lekker gegaan en heeft heel wat jaren voor spanning bij onze dochter gezorgd. Nu is het al een paar jaar redelijk "harmonieus". Er zijn uiteraard nog wel wat issues geweest, maar niet zoals "vroeger".
Nu is de nieuwste tendens dat de vader van mijn dochter niets meer met mij bespreekt, maar dit rechtstreeks via onze dochter laat verlopen.
Dus afwijkingen van de bezoeken, afwijkingen in tijden, maar ook vragen waar we het eerder als ouders over eens waren. Die hij nu eerst bij haar stelt en die zij vervolgens met mij moet bespreken om er achter te komen wat mijn standpunt is.
Vandaag stuurde ik hem hierover een bericht dat ik graag zou zien dat hij dit eerst met mij bespreekt alvorens met haar en haar dit bij mij te laten beleggen. Hij ziet het probleem niet en vind dat dit prima kan, want ze is al 14. Ik denk daar anders over. Maar mijn vraag aan jullie is dus. Herken je dit? En hoe ervaar je dit? Vind je het fijn dat alle zaken alleen nog met jou worden afgestemd door een van je ouders? Ik ben van mening dat ze hierdoor ingezet wordt voor "volwassen" zaken of blijf ik in het oude hangen en is dit wel de normale weg?
Uit elkaar of niet
Melissa, 42 jaar
PartnersGevoelens van kinderen
Hallo lieve lezer,
Mijn dochter van 13 jaar is opgegroeid zonder vader, dus dat is voor haar een grote wond. Ik heb een relatie gekregen met een fantastische man, die haar als dochter heeft aangenomen. We hebben nooit samengewoond, maar zijn veel samen. Mijn dochter ziet hem echt als haar vader. Hij ziet haar echt als zijn dochter.
Ik ben niet meer gelukkig in deze relatie. We hebben echt ons best gedaan om deze relatie te laten slagen. We hebben zelf heel hard aan onszelf gewerkt en we hebben ook relatietherapie gedaan.
Ik geloof niet dat het een goed voorbeeld is voor een kind om in een relatie te blijven waar je niet gelukkig in bent. Anderzijds, is het geluk van mijn kind het allerbelangrijkste. Haar wéér een trauma "geven" breekt mijn hart. Maar blijven bij mijn partner waar ik niet gelukkig maakt, maakt mij ook niet gelukkig, wat zij natuurlijk ook meekrijgt. Hij zal hoe dan ook haar vader blijven. Toch twijfel ik of ik beter samen met hem kan blijven om haar hart niet te breken. En als we het wel doen, hoe we dit aan moeten pakken.
Dank je wel voor je reactie.
Groet, Melissa
Uit elkaar of niet
Melissa, 42 jaar
PartnersGevoelens van kinderen
Hallo lieve lezer,
Mijn dochter van 13 jaar is opgegroeid zonder vader, dus dat is voor haar een grote wond. Ik heb een relatie gekregen met een fantastische man, die haar als dochter heeft aangenomen. We hebben nooit samengewoond, maar zijn veel samen. Mijn dochter ziet hem echt als haar vader. Hij ziet haar echt als zijn dochter.
Ik ben niet meer gelukkig in deze relatie. We hebben echt ons best gedaan om deze relatie te laten slagen. We hebben zelf heel hard aan onszelf gewerkt en we hebben ook relatietherapie gedaan.
Ik geloof niet dat het een goed voorbeeld is voor een kind om in een relatie te blijven waar je niet gelukkig in bent. Anderzijds, is het geluk van mijn kind het allerbelangrijkste. Haar wéér een trauma "geven" breekt mijn hart. Maar blijven bij mijn partner waar ik niet gelukkig maakt, maakt mij ook niet gelukkig, wat zij natuurlijk ook meekrijgt. Hij zal hoe dan ook haar vader blijven. Toch twijfel ik of ik beter samen met hem kan blijven om haar hart niet te breken. En als we het wel doen, hoe we dit aan moeten pakken.
Dank je wel voor je reactie.
Groet, Melissa

1