Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

Forum speciaal voor gescheiden ouders

Heb je een vraag over hoe jouw kinderen het ervaren om op te groeien met gescheiden ouders? Deel ‘m hier! Jongeren die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, reageren vanuit hun kindperspectief op jouw bericht. Zij weten hoe het voelt en delen graag hun eigen ervaringen met jou. Let op: ze kunnen alleen reageren op vragen die gaan over kinderen.

94 vragen

Sorteer op

Zoek op het Forum naar vragen van anderen

Missen

Chelsea, 32 jaar

Gevoelens van kinderen
De vader van mijn kinderen appt hun meerdere keren per week dat hij ze mist als ze bij mij zijn. Zelfs als ze net bij hem weg zijn en slechts een uur bij mij zijn appt hij al dat hij ze mist. Ook als we op vakantie zijn bericht of belt hij elke dag dat hij ze mist. Ik krijg het gevoel dat dit een flinke last is op hun schouders, en dat ze het gevoel hebben hem te móeten missen.

Missen

Chelsea, 32 jaar

Gevoelens van kinderen
De vader van mijn kinderen appt hun meerdere keren per week dat hij ze mist als ze bij mij zijn. Zelfs als ze net bij hem weg zijn en slechts een uur bij mij zijn appt hij al dat hij ze mist. Ook als we op vakantie zijn bericht of belt hij elke dag dat hij ze mist. Ik krijg het gevoel dat dit een flinke last is op hun schouders, en dat ze het gevoel hebben hem te móeten missen.

Gesprek over de scheiding

Renske, 42 jaar

Praten over de scheidingGevoelens van kinderen
Als ik mijn kinderen (9 en 4) vraag naar of ze het moeilijk vinden dat papa en mama gaan scheiden, krijg ik daar meestal alleen een “nee” op terug. Welke vragen helpen om het goede gesprek te hebben? Hoe weet ik of ze ergens tegenaan lopen? Hoe voorkom ik dat ze gewenste antwoorden geven?

Gesprek over de scheiding

Renske, 42 jaar

Praten over de scheidingGevoelens van kinderen
Als ik mijn kinderen (9 en 4) vraag naar of ze het moeilijk vinden dat papa en mama gaan scheiden, krijg ik daar meestal alleen een “nee” op terug. Welke vragen helpen om het goede gesprek te hebben? Hoe weet ik of ze ergens tegenaan lopen? Hoe voorkom ik dat ze gewenste antwoorden geven?

Mijn dochters en mijn partner, hoe krijgt dit toekomst?

Bart, 48 jaar

PartnersGevoelens van kinderen
Ik heb twee dochters (11 en 14) en ik leef sinds een half jaar gescheiden. Mijn dochters willen mijn nieuwe vriendin en haar kind nooit zien en ik mag niet samenwonen totdat zij het huis uit zijn. Doe ik dat wel, dan willen zij mij nooit meer zien. Het samenwonen zou ik graag volgend jaar gaan doen en het liefst een samengesteld gezin worden. Ik wil de gevoelens van mijn kinderen serieus nemen, maar ik wil mij ook niet beperken in mijn eigen geluk. Hoe ga ik hier mee om?

Mijn dochters en mijn partner, hoe krijgt dit toekomst?

Bart, 48 jaar

PartnersGevoelens van kinderen
Ik heb twee dochters (11 en 14) en ik leef sinds een half jaar gescheiden. Mijn dochters willen mijn nieuwe vriendin en haar kind nooit zien en ik mag niet samenwonen totdat zij het huis uit zijn. Doe ik dat wel, dan willen zij mij nooit meer zien. Het samenwonen zou ik graag volgend jaar gaan doen en het liefst een samengesteld gezin worden. Ik wil de gevoelens van mijn kinderen serieus nemen, maar ik wil mij ook niet beperken in mijn eigen geluk. Hoe ga ik hier mee om?

Gezamenlijke momenten/uitjes

M, 36 jaar

Gevoelens van kinderen
Hoi! Mijn ex partner en ik zijn uit elkaar sinds aug 2025, althans toen is hij verhuisd. Onze kinderen zijn 4 en 8 jaar. Hun hebben we het mei 2025 verteld. Onze dochter van 8 jaar heeft het er best moeilijk mee. Praat er wel met ons over, maar haar grootste wens blijft dat wij weer samen komen. We zijn wel open en eerlijk naar haar toe dat dat niet gebeurd maar lopen wel tot het volgende dilemma aan. Mijn ex en ik hebben geen ruzie en hebben goede verstandhouding. Voor de kinderen vinden we het fijn om gezamenlijke momenten nog met zijn 4en te doen en kiezen er dus bewust voor om bv sinterklaas, kerst, oud&nieuw, verjaardagen samen te vieren. Dit gaat ook zonder spanning en kan gewoon gezellig zijn. Ook onze dochter geeft aan dat ze het fijn vindt om met zn 4en dingen te doen, ook bv wel eens samen eten als dat zo uitkomt. Maar in hoeverre is dit goed voor haar hoe we dit doen? Krijgt ze niet teveel hoop door deze gezamenlijke activiteiten? En zijn we door dit te doen wel duidelijk naar haar dat het wel definitief is? Of kunnen we beter eerst meer afstand nemen zodat het sneller went? Ik hoop graag wat reacties te horen :)

Gezamenlijke momenten/uitjes

M, 36 jaar

Gevoelens van kinderen
Hoi! Mijn ex partner en ik zijn uit elkaar sinds aug 2025, althans toen is hij verhuisd. Onze kinderen zijn 4 en 8 jaar. Hun hebben we het mei 2025 verteld. Onze dochter van 8 jaar heeft het er best moeilijk mee. Praat er wel met ons over, maar haar grootste wens blijft dat wij weer samen komen. We zijn wel open en eerlijk naar haar toe dat dat niet gebeurd maar lopen wel tot het volgende dilemma aan. Mijn ex en ik hebben geen ruzie en hebben goede verstandhouding. Voor de kinderen vinden we het fijn om gezamenlijke momenten nog met zijn 4en te doen en kiezen er dus bewust voor om bv sinterklaas, kerst, oud&nieuw, verjaardagen samen te vieren. Dit gaat ook zonder spanning en kan gewoon gezellig zijn. Ook onze dochter geeft aan dat ze het fijn vindt om met zn 4en dingen te doen, ook bv wel eens samen eten als dat zo uitkomt. Maar in hoeverre is dit goed voor haar hoe we dit doen? Krijgt ze niet teveel hoop door deze gezamenlijke activiteiten? En zijn we door dit te doen wel duidelijk naar haar dat het wel definitief is? Of kunnen we beter eerst meer afstand nemen zodat het sneller went? Ik hoop graag wat reacties te horen :)

Hoe en wanneer vertellen we het de kinderen

Anoniem, 49 jaar

Gevoelens van kinderen
Mijn man en ik gaan uit elkaar. Wij denken dit in goed overleg en zonder ruzie en gedoe te kunnen doen. Uiteraard is er verdriet en teleurstelling dat het niet gelukt is bij elkaar te blijven. De keuze om uit elkaar te gaan is 2 weken geleden gemaakt. Onze kinderen zijn 12 en 14 jaar oud. En we willen het hun op de juiste manier op het juiste moment vertrekken. Wat zijn do’s and dont’s om in de gaten te houden? Wat moeten we zeker wel doen en zeggen en wat vooral achter wegen laten?

Hoe en wanneer vertellen we het de kinderen

Anoniem, 49 jaar

Gevoelens van kinderen
Mijn man en ik gaan uit elkaar. Wij denken dit in goed overleg en zonder ruzie en gedoe te kunnen doen. Uiteraard is er verdriet en teleurstelling dat het niet gelukt is bij elkaar te blijven. De keuze om uit elkaar te gaan is 2 weken geleden gemaakt. Onze kinderen zijn 12 en 14 jaar oud. En we willen het hun op de juiste manier op het juiste moment vertrekken. Wat zijn do’s and dont’s om in de gaten te houden? Wat moeten we zeker wel doen en zeggen en wat vooral achter wegen laten?

Mijn kind in loyaliteitsconflict

Anna, 38 jaar

Praten over de scheidingGevoelens van kinderen
Hallo allen, Ik ben moeder van een zoon van 8. We hebben een 70-30 regeling. Zijn vader is hier mee akkoord gegaan maar staat hier inmiddels niet meer achter. Onze zoon mist (natuurlijk) vaak zijn vader, net als dat hij mij mist als hij een paar dagen achter elkaar bij zijn vader is. Zijn vader bespreekt met hem dat de verdeling niet eerlijk is, dat hij hem mist en dat hij ook wil dat hij vaker bij hem is maar dat ik dat niet toe sta. Dit is natuurlijk allemaal waar maar ik zie dat het mijn zoon belast en hij vraagt inmiddels zelf vaak om meer bij zijn vader te zijn. Er zijn zorgen ivm veiligheid waarom ik een andere regeling niet wil maar kan deze natuurlijk niet met mijn zoon bespreken. Ik ben op zoek naar tips hoe ik mijn zoon kan helpen wanneer hij het er moeilijk mee heeft en hoe ik hem ruimte kan geven voor zijn gemis zonder hem te belasten met info waar hij nog niks mee kan. Is iemand van jullie misschien ook in een dergelijke complexe situatie opgegroeid en wat had jou geholpen?

Mijn kind in loyaliteitsconflict

Anna, 38 jaar

Praten over de scheidingGevoelens van kinderen
Hallo allen, Ik ben moeder van een zoon van 8. We hebben een 70-30 regeling. Zijn vader is hier mee akkoord gegaan maar staat hier inmiddels niet meer achter. Onze zoon mist (natuurlijk) vaak zijn vader, net als dat hij mij mist als hij een paar dagen achter elkaar bij zijn vader is. Zijn vader bespreekt met hem dat de verdeling niet eerlijk is, dat hij hem mist en dat hij ook wil dat hij vaker bij hem is maar dat ik dat niet toe sta. Dit is natuurlijk allemaal waar maar ik zie dat het mijn zoon belast en hij vraagt inmiddels zelf vaak om meer bij zijn vader te zijn. Er zijn zorgen ivm veiligheid waarom ik een andere regeling niet wil maar kan deze natuurlijk niet met mijn zoon bespreken. Ik ben op zoek naar tips hoe ik mijn zoon kan helpen wanneer hij het er moeilijk mee heeft en hoe ik hem ruimte kan geven voor zijn gemis zonder hem te belasten met info waar hij nog niks mee kan. Is iemand van jullie misschien ook in een dergelijke complexe situatie opgegroeid en wat had jou geholpen?

Belasting

Linda, 46 jaar

Praten over de scheidingGevoelens van kinderen
Mijn ex en ik zijn 9 jaar uit elkaar en hebben een 2ling van 15 jaar. Al 9 jaar lang bespreekt vader alles wat volwassen zaken aangaat. Diverse malen gevraagd om hiermee te stoppen, maar hij bespreekt alles met ze. Ik laat mij niet negatief uut over hun vader en geef ze mee dat hun niet de boodschapper zijn van hun vader. Het is heel moeilijk omdat mijn jongens veel last van hebben. Wat kan ik verder nog doen behalve er voor hun zijn?

Belasting

Linda, 46 jaar

Praten over de scheidingGevoelens van kinderen
Mijn ex en ik zijn 9 jaar uit elkaar en hebben een 2ling van 15 jaar. Al 9 jaar lang bespreekt vader alles wat volwassen zaken aangaat. Diverse malen gevraagd om hiermee te stoppen, maar hij bespreekt alles met ze. Ik laat mij niet negatief uut over hun vader en geef ze mee dat hun niet de boodschapper zijn van hun vader. Het is heel moeilijk omdat mijn jongens veel last van hebben. Wat kan ik verder nog doen behalve er voor hun zijn?

Hoe zorg ik er voor dat mijn kinderen zich bij mij kunnen uiten?

Anneke, 9 jaar

Gevoelens van kinderen
Hoi Hoe kan ik mijn kinderen helpen om over hun gevoelens te praten? Ik krijg signalen van anderen (buren, familie) dat hun vader vaak boos is en schreeuwt en soms hardhandig is. Als ik dat benoem en vraag of het klopt en hoe zij dit ervaren, zijn m'n kinderen stil en willen het er niet over hebben of ze zeggen dat ze het niet weten of dat het niet klopt. Dat maakt dat ik ook twijfel of het wel echt zo is of dat het klopt. Ik geef ook aan bij welke andere mensen ze terecht kunnen als er iets gebeurt dat niet goed is. Hoe kan ik mijn kinderen beter helpen?

Hoe zorg ik er voor dat mijn kinderen zich bij mij kunnen uiten?

Anneke, 9 jaar

Gevoelens van kinderen
Hoi Hoe kan ik mijn kinderen helpen om over hun gevoelens te praten? Ik krijg signalen van anderen (buren, familie) dat hun vader vaak boos is en schreeuwt en soms hardhandig is. Als ik dat benoem en vraag of het klopt en hoe zij dit ervaren, zijn m'n kinderen stil en willen het er niet over hebben of ze zeggen dat ze het niet weten of dat het niet klopt. Dat maakt dat ik ook twijfel of het wel echt zo is of dat het klopt. Ik geef ook aan bij welke andere mensen ze terecht kunnen als er iets gebeurt dat niet goed is. Hoe kan ik mijn kinderen beter helpen?

Hoe reageer ik het beste op m’n dochter..

Ireen, 37 jaar

Gevoelens van kinderen
Hee hee, Ik vind het zo moeilijk om te reageren op m’n dochter rondom dat ik en haar vader uitelkaar gaan. Scheiding is nu klein maandje en we hebben de kinderen het samen vertelt. Maar de jongste dochter van met 8 jaar.. blijft roepen ik wil niet jullie scheiden. Je bent altijd hier en nu is papa er ook meer. Ik kan je niet missen.. ik heb de training gevolgd maar hoe hadden jullie gewild dat jullie ouders zouden reageren?

Hoe reageer ik het beste op m’n dochter..

Ireen, 37 jaar

Gevoelens van kinderen
Hee hee, Ik vind het zo moeilijk om te reageren op m’n dochter rondom dat ik en haar vader uitelkaar gaan. Scheiding is nu klein maandje en we hebben de kinderen het samen vertelt. Maar de jongste dochter van met 8 jaar.. blijft roepen ik wil niet jullie scheiden. Je bent altijd hier en nu is papa er ook meer. Ik kan je niet missen.. ik heb de training gevolgd maar hoe hadden jullie gewild dat jullie ouders zouden reageren?

Hoe omgaan met de wensen van onze dochter

Franciska, 47 jaar

Praten over de scheidingGevoelens van kinderen
Hallo allemaal, Onze dochter is 10 jaar. Wij zijn sinds 2023 uit elkaar en verdelen het ouderschap zoveel mogelijk. Nu werkt haar vader voornamelijk avonden, nachten en weekenden, dus de regeling ligt nooit helemaal vast, maar bepalen wij zodra zijn rooster bekend is. Ikzelf ben met mijn dochter in het huis blijven wonen waar ze is opgegroeid en vader is (ondanks alle bezwaren mbt co ouderschap en afstand) 50 kilometer verder gaan wonen. Als onze dochter daar is, brengt hij haar heen en weer naar school. Het is echter wel ingewikkeld om dan speelafspraken etc te plannen.. Onze dochter heeft al een aantal keren aangegeven dat ze door de week liever meer hier is, omdat de afstand en reistijd belastend is. Afgelopen tijd heb ik dat meermalen besproken, ook geprobeerd dit samen met onze dochter erbij te doen, maar vader geeft aan dat hij vind dat onze dochter de consequenties (hem 2 dagen per maand minder zien) van een andere planning, niet kan overzien. Terwijl ik juist denk... laten we het proberen en na een tijdje evalueren. Mijn vraag aan jullie is: op welke leeftijd vinden jullie het prettig en verantwoord (met je ervaring nu) om over zulke zaken mee te praten en op welke manier? Samen? Met iemand erbij? En wat maakt dat jullie je gehoord voelden door jullie ouders? Alvast bedankt voor het meedenken!

Hoe omgaan met de wensen van onze dochter

Franciska, 47 jaar

Praten over de scheidingGevoelens van kinderen
Hallo allemaal, Onze dochter is 10 jaar. Wij zijn sinds 2023 uit elkaar en verdelen het ouderschap zoveel mogelijk. Nu werkt haar vader voornamelijk avonden, nachten en weekenden, dus de regeling ligt nooit helemaal vast, maar bepalen wij zodra zijn rooster bekend is. Ikzelf ben met mijn dochter in het huis blijven wonen waar ze is opgegroeid en vader is (ondanks alle bezwaren mbt co ouderschap en afstand) 50 kilometer verder gaan wonen. Als onze dochter daar is, brengt hij haar heen en weer naar school. Het is echter wel ingewikkeld om dan speelafspraken etc te plannen.. Onze dochter heeft al een aantal keren aangegeven dat ze door de week liever meer hier is, omdat de afstand en reistijd belastend is. Afgelopen tijd heb ik dat meermalen besproken, ook geprobeerd dit samen met onze dochter erbij te doen, maar vader geeft aan dat hij vind dat onze dochter de consequenties (hem 2 dagen per maand minder zien) van een andere planning, niet kan overzien. Terwijl ik juist denk... laten we het proberen en na een tijdje evalueren. Mijn vraag aan jullie is: op welke leeftijd vinden jullie het prettig en verantwoord (met je ervaring nu) om over zulke zaken mee te praten en op welke manier? Samen? Met iemand erbij? En wat maakt dat jullie je gehoord voelden door jullie ouders? Alvast bedankt voor het meedenken!