Logo Villa pinedo small
Logo Villa pinedo small

Forum speciaal voor gescheiden ouders

Heb je een vraag over hoe jouw kinderen het ervaren om op te groeien met gescheiden ouders? Deel ‘m hier! Jongeren die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, reageren vanuit hun kindperspectief op jouw bericht. Zij weten hoe het voelt en delen graag hun eigen ervaringen met jou. Let op: ze kunnen alleen reageren op vragen die gaan over kinderen.

94 vragen

Sorteer op

Zoek op het Forum naar vragen van anderen

Overstuur bij vader

Lieske, 37 jaar

Gevoelens van kinderen
Wij zijn inmiddels ruim een jaar gescheiden en we hebben voor onze meiden (5 en 8 jaar) een regeling waarbij ze elke week 1 nacht en om de week een weekend (9-5 nachten) bij hun vader zijn. Met name onder oudste mist mij ontzettend als ze bij hun vader is, dit wordt eigenlijk alleen maar erger. We hebben het aantal nachten al teruggeschroefd (11-3 nu) in de hoop om wat rust te creëren maar dit lijkt niet te helpen. Ze is nu 's avonds volledig overstuur bij haar vader dat ze naar mij wil. We zitten een beetje meer onze handen in het haar. Ik wil dat ze wel een relatie met haar vader heeft, maar ik wil haar ook niet onder druk zetten. We doen alles volgens het boekje, we tonen begrip, we praten positief over de andere ouder. Ze kan zelf ook moeilijk onder woorden brengen wat het nou is. Alleen heel stellig dat ze er niet heen wil. Komt dit anderen bekend voor en wat voor stappen hebben jullie genomen?

Overstuur bij vader

Lieske, 37 jaar

Gevoelens van kinderen
Wij zijn inmiddels ruim een jaar gescheiden en we hebben voor onze meiden (5 en 8 jaar) een regeling waarbij ze elke week 1 nacht en om de week een weekend (9-5 nachten) bij hun vader zijn. Met name onder oudste mist mij ontzettend als ze bij hun vader is, dit wordt eigenlijk alleen maar erger. We hebben het aantal nachten al teruggeschroefd (11-3 nu) in de hoop om wat rust te creëren maar dit lijkt niet te helpen. Ze is nu 's avonds volledig overstuur bij haar vader dat ze naar mij wil. We zitten een beetje meer onze handen in het haar. Ik wil dat ze wel een relatie met haar vader heeft, maar ik wil haar ook niet onder druk zetten. We doen alles volgens het boekje, we tonen begrip, we praten positief over de andere ouder. Ze kan zelf ook moeilijk onder woorden brengen wat het nou is. Alleen heel stellig dat ze er niet heen wil. Komt dit anderen bekend voor en wat voor stappen hebben jullie genomen?

Moeite hebben met

Esther, 40 jaar

Gevoelens van kinderen
Hallo, Ik ben bijna 2 jaar gescheiden. Ik en mijn ex zijn goed uit elkaar gegaan en hebben nog goed contact. Eten nog 1x per week samen met de kids en proberen dingen nog zo goed mogelijk te doen voor de kids. Het ging heel goed met de kids maar sinds een maand heeft de jongste (8 jaar, jongen) het er moeilijk mee. “We zijn niet compleet”, bij leuke dingen mis ik papa. Ik zie papa niet vaak genoeg (9 dagen bij mij en 5 dagen bij papa) enz. Hij voelt zich anders dan anderen want hun ouders zijn niet gescheiden. Ik weet niet hoe ik moet reageren, wat ik kan zeggen. Mijn ouders zijn nooit gescheiden dus ik kan er niet over mee praten. Ik vind het zo lastig om hem te zien worstelen. Wat wilde jullie graag horen op zulke momenten? Waar hadden jullie behoefte aan?? Kijk, ik weet dat hij het liefste wil dat zijn papa en mama weer bij elkaar komen. Dat gaat niet. Ik heb een nieuwe partner (de kids zijn gek met hem). Ik wil hem zo goed mogelijk helpen met deze gevoelens maar ik weet even niet hoe. Alvast dank!

Moeite hebben met

Esther, 40 jaar

Gevoelens van kinderen
Hallo, Ik ben bijna 2 jaar gescheiden. Ik en mijn ex zijn goed uit elkaar gegaan en hebben nog goed contact. Eten nog 1x per week samen met de kids en proberen dingen nog zo goed mogelijk te doen voor de kids. Het ging heel goed met de kids maar sinds een maand heeft de jongste (8 jaar, jongen) het er moeilijk mee. “We zijn niet compleet”, bij leuke dingen mis ik papa. Ik zie papa niet vaak genoeg (9 dagen bij mij en 5 dagen bij papa) enz. Hij voelt zich anders dan anderen want hun ouders zijn niet gescheiden. Ik weet niet hoe ik moet reageren, wat ik kan zeggen. Mijn ouders zijn nooit gescheiden dus ik kan er niet over mee praten. Ik vind het zo lastig om hem te zien worstelen. Wat wilde jullie graag horen op zulke momenten? Waar hadden jullie behoefte aan?? Kijk, ik weet dat hij het liefste wil dat zijn papa en mama weer bij elkaar komen. Dat gaat niet. Ik heb een nieuwe partner (de kids zijn gek met hem). Ik wil hem zo goed mogelijk helpen met deze gevoelens maar ik weet even niet hoe. Alvast dank!

Hoe help ik mijn bonuskind met opkomen voor haar wensen?!

Bonusje, 44 jaar

Gevoelens van kinderen
Ik heb (al een geruime tijd) een relatie met een vader van 3 kinderen. De bonus dochter van 13 verteld mij zo’n beetje alles. Ook dat ze moeite heeft om voor zich zelf op te komen als het om haar moeder gaat. Momenteel is er veel strijd over de verdeling in de week. Het is nu 30/70 in voordeel van moeder. Dochter wil heel graag 50/50. Moeder blijft zeggen dat het niet mag, kan en welke smoes nog meer. Hoe kan ik mijn bonusdochter helpen om het gesprek met moeder goed aan te gaan en te bespreken waarom ze zo graag de regeling aangepast wil. Gesprekken tussen vader en moeder lopen steeds op ellende uit omdat moeder veto blijft uitspreken. We staan allemaal met de rug tegen de muur inmiddels! Help!

Hoe help ik mijn bonuskind met opkomen voor haar wensen?!

Bonusje, 44 jaar

Gevoelens van kinderen
Ik heb (al een geruime tijd) een relatie met een vader van 3 kinderen. De bonus dochter van 13 verteld mij zo’n beetje alles. Ook dat ze moeite heeft om voor zich zelf op te komen als het om haar moeder gaat. Momenteel is er veel strijd over de verdeling in de week. Het is nu 30/70 in voordeel van moeder. Dochter wil heel graag 50/50. Moeder blijft zeggen dat het niet mag, kan en welke smoes nog meer. Hoe kan ik mijn bonusdochter helpen om het gesprek met moeder goed aan te gaan en te bespreken waarom ze zo graag de regeling aangepast wil. Gesprekken tussen vader en moeder lopen steeds op ellende uit omdat moeder veto blijft uitspreken. We staan allemaal met de rug tegen de muur inmiddels! Help!

Mijn dochter wil niet naar papa

Inge, 36 jaar

Gevoelens van kinderen
Mijn dochter van 8 jaar geeft al weken bij de wissel aan niet naar papa te willen en het verdriet en de boosheid neemt steeds meer toe. Ik ben met haar in gesprek gegaan waar het vandaan komt en wat ze dan zou willen. Ze zou heel graag alleen om het weekend naar papa gaan en de reden is dat hij volgens haar doordeweeks toch geen tijd heeft. Ze is met haar broertje altijd op de VSO en BSO op zijn dagen. Hij maakte lange dagen en heeft binnen zijn werk ook geen aanpassingen gemaakt om er meer voor ze te zijn. Hij is ook nooit bij oudergesprekken, de eerste schooldag na de zomervakantie etc. En daar begint ze wat van te vinden. Ik probeer haar uit te leggen dat hij zijn best doet en ook moet werken om centjes te verdienen. Maar dan zegt ze; jij hebt toch ook je baan veranderd om bij ons te zijn. Als ik vraag hoe ze het dan voor zich ziet is het doordeweeks bij mij en om het weekend bij papa. Ze is wel bang dat papa dan heel verdrietig is omdat hij hun dan minder ziet. Als ik vraag of zij misschien ook niet verdrietig wordt als ze hem minder ziet antwoord ze nee, ik zou het alleen zielig voor papa vinden. Wat moet ik hier mee? Het contact met mijn ex is niet bijzonder goed omdat alles wat ik wil bespreken over de kids hij ziet als een aanval of vind dat ik ‘betweterig’ doe. Hoe pak ik dit aan en hoe begeleid ik mijn dochter het beste zonder de strijd met haar aan te moeten gaan, want mijn hart breekt iedere keer weer.

Mijn dochter wil niet naar papa

Inge, 36 jaar

Gevoelens van kinderen
Mijn dochter van 8 jaar geeft al weken bij de wissel aan niet naar papa te willen en het verdriet en de boosheid neemt steeds meer toe. Ik ben met haar in gesprek gegaan waar het vandaan komt en wat ze dan zou willen. Ze zou heel graag alleen om het weekend naar papa gaan en de reden is dat hij volgens haar doordeweeks toch geen tijd heeft. Ze is met haar broertje altijd op de VSO en BSO op zijn dagen. Hij maakte lange dagen en heeft binnen zijn werk ook geen aanpassingen gemaakt om er meer voor ze te zijn. Hij is ook nooit bij oudergesprekken, de eerste schooldag na de zomervakantie etc. En daar begint ze wat van te vinden. Ik probeer haar uit te leggen dat hij zijn best doet en ook moet werken om centjes te verdienen. Maar dan zegt ze; jij hebt toch ook je baan veranderd om bij ons te zijn. Als ik vraag hoe ze het dan voor zich ziet is het doordeweeks bij mij en om het weekend bij papa. Ze is wel bang dat papa dan heel verdrietig is omdat hij hun dan minder ziet. Als ik vraag of zij misschien ook niet verdrietig wordt als ze hem minder ziet antwoord ze nee, ik zou het alleen zielig voor papa vinden. Wat moet ik hier mee? Het contact met mijn ex is niet bijzonder goed omdat alles wat ik wil bespreken over de kids hij ziet als een aanval of vind dat ik ‘betweterig’ doe. Hoe pak ik dit aan en hoe begeleid ik mijn dochter het beste zonder de strijd met haar aan te moeten gaan, want mijn hart breekt iedere keer weer.

Mijn tweede zoon zit vast praat er liever niet over

Jorieke, 46 jaar

Gevoelens van kinderen
Hoe kan ik mijn zoon van 15 helpen Hij wil er niet of liever helemaal niet over praten We zitten zo ver dat mijn kids naar de kinder rechter moeten om waar ze willen zijn Hij wil beide niet pijn doen Gr Jorieke

Mijn tweede zoon zit vast praat er liever niet over

Jorieke, 46 jaar

Gevoelens van kinderen
Hoe kan ik mijn zoon van 15 helpen Hij wil er niet of liever helemaal niet over praten We zitten zo ver dat mijn kids naar de kinder rechter moeten om waar ze willen zijn Hij wil beide niet pijn doen Gr Jorieke

Bij elkaar blijven of uit elkaar gaan

Christa, 42 jaar

Gevoelens van kinderen
Ik maak me zorgen om mijn dochter van 4 en wil voor haar de beste keuze maken... Er is veel afstand en spanning tussen mijn partner en mij, we leven meer langs elkaar heen in hetzelfde huis dan met elkaar. Hoewel we weinig echt ruzie maken, is de sfeer tussen ons dus niet goed. Enkele jaren geleden hebben we al relatietherapie gevolgd, maar dat was mogelijk niet intensief genoeg en daardoor niet (blijvend) effectief. Zelf ben ik inmiddels in behandeling bij de GGZ vanwege perfectionisme, somberheid, boosheid, spanning en zorgen (officiële diagnose: 'gegeneraliseerde angststoornis'). Ik hoop dat deze behandeling mij gaat helpen en daarmee ook mijn relatie, maar heb in dat laatste helaas steeds minder vertrouwen. Ik vermoed dat bij mijn partner sprake is van ADHD-I, maar hij reflecteert niet op zichzelf en ziet zijn eigen aandeel in onze relatieproblemen dan ook niet. Als ik geen dochter zou hebben, zou ik deze relatie zeker verbreken. Maar vanwege mijn dochter vind ik dat ik er alles aan moet doen om de relatie indien mogelijk toch nog te verbeteren. Ik weet alleen niet hoe lang ik het nog moet blijven proberen. Voor haar wil ik het beste of in elk geval de minst slechte keuze maken, ik wil haar niet schaden. Wat is (waarschijnlijk) het beste voor haar: deze relatie toch nog een kans geven of uit elkaar gaan? En hebben jullie tips voor beide scenario's?

Bij elkaar blijven of uit elkaar gaan

Christa, 42 jaar

Gevoelens van kinderen
Ik maak me zorgen om mijn dochter van 4 en wil voor haar de beste keuze maken... Er is veel afstand en spanning tussen mijn partner en mij, we leven meer langs elkaar heen in hetzelfde huis dan met elkaar. Hoewel we weinig echt ruzie maken, is de sfeer tussen ons dus niet goed. Enkele jaren geleden hebben we al relatietherapie gevolgd, maar dat was mogelijk niet intensief genoeg en daardoor niet (blijvend) effectief. Zelf ben ik inmiddels in behandeling bij de GGZ vanwege perfectionisme, somberheid, boosheid, spanning en zorgen (officiële diagnose: 'gegeneraliseerde angststoornis'). Ik hoop dat deze behandeling mij gaat helpen en daarmee ook mijn relatie, maar heb in dat laatste helaas steeds minder vertrouwen. Ik vermoed dat bij mijn partner sprake is van ADHD-I, maar hij reflecteert niet op zichzelf en ziet zijn eigen aandeel in onze relatieproblemen dan ook niet. Als ik geen dochter zou hebben, zou ik deze relatie zeker verbreken. Maar vanwege mijn dochter vind ik dat ik er alles aan moet doen om de relatie indien mogelijk toch nog te verbeteren. Ik weet alleen niet hoe lang ik het nog moet blijven proberen. Voor haar wil ik het beste of in elk geval de minst slechte keuze maken, ik wil haar niet schaden. Wat is (waarschijnlijk) het beste voor haar: deze relatie toch nog een kans geven of uit elkaar gaan? En hebben jullie tips voor beide scenario's?

Mijn dochter heeft verlatingsangst

Marion, 45 jaar

Gevoelens van kinderen
Beste lezer, Zo’n 4,5 jaar geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. Wij hebben samen een prachtige dochter van nu 7 jaar. Co-ouderschap is nooit een optie geweest, omdat hij dat niet kan (financieel niet en qua woonruimte niet). Onze dochter ging om het weekend naar hem toe, maar ook dat werd op een gegeven moment minder (hij ging steeds vaker afzeggen en kwam afspraken niet na). De situatie nu is zij haar vader sporadisch ziet en wisselend spreekt (soms belt hij een paar dagen achter elkaar en dan weer 1-1,5 week niet). Wat ik heel verdrietig voor haar vind. Ik merk de laatste weken dat ze angstiger is en nog meer aan mij hangt dan normaal. Ze wil ook niet meer logeren bij mensen die vertrouwd zijn, zoals mijn zus en opa & oma). En ze komt bijna iedere nacht bij mij liggen, wat ok is, want blijkbaar heeft ze dat nu nodig. Nu zou ik in mei mogelijk naar een bruiloft van mijn petekind gaan in het buitenland (zonder dochter). Dat valt precies samen met het eerste dansoptreden van dochter. Ik heb hier met haar over gesproken en ze was heel verdrietig en teleurgesteld. Ze begint er regelmatig weer over. Haar vader gaat sowieso niet. Ik ben bang voor wat het met haar doet als ik er niet bij ben en twijfel over naar de bruiloft gaan. Het lijkt misschien ‘maar’ een optreden, maar voor haar is het wel belangrijk. Is dit een teleurstelling waar ze mee om moet leren gaan of denken jullie dat mogelijk grotere gevolgen kan hebben? Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.

Mijn dochter heeft verlatingsangst

Marion, 45 jaar

Gevoelens van kinderen
Beste lezer, Zo’n 4,5 jaar geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. Wij hebben samen een prachtige dochter van nu 7 jaar. Co-ouderschap is nooit een optie geweest, omdat hij dat niet kan (financieel niet en qua woonruimte niet). Onze dochter ging om het weekend naar hem toe, maar ook dat werd op een gegeven moment minder (hij ging steeds vaker afzeggen en kwam afspraken niet na). De situatie nu is zij haar vader sporadisch ziet en wisselend spreekt (soms belt hij een paar dagen achter elkaar en dan weer 1-1,5 week niet). Wat ik heel verdrietig voor haar vind. Ik merk de laatste weken dat ze angstiger is en nog meer aan mij hangt dan normaal. Ze wil ook niet meer logeren bij mensen die vertrouwd zijn, zoals mijn zus en opa & oma). En ze komt bijna iedere nacht bij mij liggen, wat ok is, want blijkbaar heeft ze dat nu nodig. Nu zou ik in mei mogelijk naar een bruiloft van mijn petekind gaan in het buitenland (zonder dochter). Dat valt precies samen met het eerste dansoptreden van dochter. Ik heb hier met haar over gesproken en ze was heel verdrietig en teleurgesteld. Ze begint er regelmatig weer over. Haar vader gaat sowieso niet. Ik ben bang voor wat het met haar doet als ik er niet bij ben en twijfel over naar de bruiloft gaan. Het lijkt misschien ‘maar’ een optreden, maar voor haar is het wel belangrijk. Is dit een teleurstelling waar ze mee om moet leren gaan of denken jullie dat mogelijk grotere gevolgen kan hebben? Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.

Niet meer naar moeder willen

Esther, 41 jaar

PartnersContactGevoelens van kinderen
Ik ben bijna 2 jaar geleden gescheiden. We hebben drie kinderen. Twee meiden van 13 en 8 en een jongen van 11. Ik heb co-ouderschap met mijn expartner dat gaat goed. De wisselmomenten zijn op de vrijdag en ik zie mijn expartner daarbija niet. Ik heb ongeveer 10 maanden alleen gewoond met de kinderen, eerst in ons ouderlijk huis, daarna in mijn eigen woning. Mijn expartner is ook verhuisd. Ongeveer 10 maanden na de scheiding heb ik een nieuwe vriend gekregen. Hij is rustig geïntroduceerd en na gelang de vraag van de kinderen kon hij vaker komen en uiteindelijk is hij de hele week bij ons wanneer de kinderen er ook zijn. Alle kinderen hebben leuk contact met mijn vriend. Ze maken lol en hebben leuke gesprekken. Nu ongeveer 8 maanden verder krijgt mijn oudste dochter moeite om naar mij toe komen, ze geeft aan dat het fijner is bij haar vader. Ik heb het vermoeden dat dit mede komt doordat mijn expartner mijn oudste dochter zijn kant en verhaal van de scheiding heeft verteld, welke niet allemaal op de waarheid berust zijn. Ook geeft ze aan het lastig te vinden om 10 km te fietsen om naar mij toe te komen en niet dicht bij haar vriendinnen te wonen. Ik hoop dat iemand mij kan adviseren wat ik het beste kan doen in deze situatie.

Niet meer naar moeder willen

Esther, 41 jaar

PartnersContactGevoelens van kinderen
Ik ben bijna 2 jaar geleden gescheiden. We hebben drie kinderen. Twee meiden van 13 en 8 en een jongen van 11. Ik heb co-ouderschap met mijn expartner dat gaat goed. De wisselmomenten zijn op de vrijdag en ik zie mijn expartner daarbija niet. Ik heb ongeveer 10 maanden alleen gewoond met de kinderen, eerst in ons ouderlijk huis, daarna in mijn eigen woning. Mijn expartner is ook verhuisd. Ongeveer 10 maanden na de scheiding heb ik een nieuwe vriend gekregen. Hij is rustig geïntroduceerd en na gelang de vraag van de kinderen kon hij vaker komen en uiteindelijk is hij de hele week bij ons wanneer de kinderen er ook zijn. Alle kinderen hebben leuk contact met mijn vriend. Ze maken lol en hebben leuke gesprekken. Nu ongeveer 8 maanden verder krijgt mijn oudste dochter moeite om naar mij toe komen, ze geeft aan dat het fijner is bij haar vader. Ik heb het vermoeden dat dit mede komt doordat mijn expartner mijn oudste dochter zijn kant en verhaal van de scheiding heeft verteld, welke niet allemaal op de waarheid berust zijn. Ook geeft ze aan het lastig te vinden om 10 km te fietsen om naar mij toe te komen en niet dicht bij haar vriendinnen te wonen. Ik hoop dat iemand mij kan adviseren wat ik het beste kan doen in deze situatie.

Dochter 16 wil liever bij mij wonen

Karen, 47 jaar

Gevoelens van kinderen
Mijn dochter van 16,5 loopt aan tegen de manier van communicatie en omgang van haar vader. Precies die zaken waarom ik van hem gescheiden ben. Ik vind dat zij in gesprek met haar vader ‘moet’ gaan om aan te geven hoe zij zich voelt. Zodat hij ook weet hoe zij zich voelt en hij mss iets kan veranderen. Ik weet al dat dit een heel lastig gesprek gaat worden, en wil haar zo goed mogelijk ondersteunen/ supporten. Ik kan haar niet helpen tijdens dat gesprek. Maar wel in de aanloop er naar toe? Ik dacht mss haar eerst een brief laten schrijven? Zij maakt geen aanstalten om hier stappen in te nemen maar klaagt wel bij mij over haar vader. En ze kan niet zomaar 100% van de tijd bij mij wonen, zonder dat vader weet van haar gevoelens. Hebben jullie tips waar ik mee verder kan?

Dochter 16 wil liever bij mij wonen

Karen, 47 jaar

Gevoelens van kinderen
Mijn dochter van 16,5 loopt aan tegen de manier van communicatie en omgang van haar vader. Precies die zaken waarom ik van hem gescheiden ben. Ik vind dat zij in gesprek met haar vader ‘moet’ gaan om aan te geven hoe zij zich voelt. Zodat hij ook weet hoe zij zich voelt en hij mss iets kan veranderen. Ik weet al dat dit een heel lastig gesprek gaat worden, en wil haar zo goed mogelijk ondersteunen/ supporten. Ik kan haar niet helpen tijdens dat gesprek. Maar wel in de aanloop er naar toe? Ik dacht mss haar eerst een brief laten schrijven? Zij maakt geen aanstalten om hier stappen in te nemen maar klaagt wel bij mij over haar vader. En ze kan niet zomaar 100% van de tijd bij mij wonen, zonder dat vader weet van haar gevoelens. Hebben jullie tips waar ik mee verder kan?

Ondanks spanning blijven zoeken naar samenwerken?

Martijn, 48 jaar

RuzieGevoelens van kinderen
'Hoi, Ik ben vader van 2 kinderen van 7 en 9 jaar oud. Wij zijn anderhalf jaar geleden gescheiden en sindsdien heb ik weinig contact met de moeder van de kinderen. Onze kinderen leven 50% van de tijd bij mij en de andere helft bij haar. Zij heeft een ander leven dan ik en wij praten niet met elkaar. We overleggen bijna niks en hebben al moeite om met elkaar in 1 ruimte te zijn. Zij als ik praten niet slecht over elkaar waar de kinderen bij zijn. Ik stimuleer hun om te blijven vertellen wat ze willen vertellen over wat ze mee maken bij mama. Als ze iets vertellen ben ik blij dit te horen en geef ze complimenten en probeer blij met ze mee te voelen. De kinderen vertellen niks over wat ze mee maken bij mama. Ze vertellen ook niks over haar nieuwe partner. (ik vraag er ook niet meer om) Als wij samen zijn, is er voelbare spanning. Ik denk dat ze ons niet willen belasten en dat ze niet in een loyaliteitsconflict terecht willen komen. Is het op lange termijn voor onze kinderen belangrijk dat wij wel door een deur moeten kunnen? Of is het ergens oké als dit niet lukt en wij daar naar hun toe eerlijk zijn, maar dat dit niet af doet aan onze liefde voor hun? Moeten wij als ouders willen om samen naast elkaar te zitten bij een voorstelling? Is het voor de kinderen belangrijker dat wij met al die spanning toch samen proberen een verjaardag samen te vieren of is het beter om te erkennen dat dit niet gaat en daardoor dit niet doen? Moeten wij als ouders blijven proberen samen te werken?

Ondanks spanning blijven zoeken naar samenwerken?

Martijn, 48 jaar

RuzieGevoelens van kinderen
'Hoi, Ik ben vader van 2 kinderen van 7 en 9 jaar oud. Wij zijn anderhalf jaar geleden gescheiden en sindsdien heb ik weinig contact met de moeder van de kinderen. Onze kinderen leven 50% van de tijd bij mij en de andere helft bij haar. Zij heeft een ander leven dan ik en wij praten niet met elkaar. We overleggen bijna niks en hebben al moeite om met elkaar in 1 ruimte te zijn. Zij als ik praten niet slecht over elkaar waar de kinderen bij zijn. Ik stimuleer hun om te blijven vertellen wat ze willen vertellen over wat ze mee maken bij mama. Als ze iets vertellen ben ik blij dit te horen en geef ze complimenten en probeer blij met ze mee te voelen. De kinderen vertellen niks over wat ze mee maken bij mama. Ze vertellen ook niks over haar nieuwe partner. (ik vraag er ook niet meer om) Als wij samen zijn, is er voelbare spanning. Ik denk dat ze ons niet willen belasten en dat ze niet in een loyaliteitsconflict terecht willen komen. Is het op lange termijn voor onze kinderen belangrijk dat wij wel door een deur moeten kunnen? Of is het ergens oké als dit niet lukt en wij daar naar hun toe eerlijk zijn, maar dat dit niet af doet aan onze liefde voor hun? Moeten wij als ouders willen om samen naast elkaar te zitten bij een voorstelling? Is het voor de kinderen belangrijker dat wij met al die spanning toch samen proberen een verjaardag samen te vieren of is het beter om te erkennen dat dit niet gaat en daardoor dit niet doen? Moeten wij als ouders blijven proberen samen te werken?