Ilona () in Vragen van ouders

Bureau Jeugdzorg

Hallo, ik ben een mama van 3 super geweldige kids. Ik lig in scheiding met hun papa. En we staan onder OTS bij BJZ. Vanaf moment 1 klikt het niet met de gezinsvoogd. Ik heb al 2 schriftelijke aanwijzingen van BJZ gekregen en die zijn ongegrond verklaard. De klachtencommissie van BJZ heeft bevestigd dat BJZ niet naar mij luisterd. Ook JUZT heeft bevestigd dat het niet goed gaat met deze gezinsvoogden. Vervolgens na de uitspraak van de 2e schriftelijke aanwijzing heeft mijn advocaat gelijk een mail naar BJZ gestuurd en gevraagd om een gesprek, maar in plaats daarvan krijg ik de volgende dag een telefoontje van de gezinsvoogd, met de mededeling er is een crisis verzoek gedaan dus je krijgt je kinderen niet meer te zien. Ze denderen maar door en niemand stopt die gezinsvoogden. Ondertussen ligt er ook alweer een 3e schriftelijke aanwijzing. Wie weet nog wat ik kan doen, want ik ben echt radeloos. Ik veaag ook al 5 weken om een gesprek met de teamleider, maar die verzint iedere keer iets anders. De directeur heeft ook nog niet gereageerd. Ik heb nu al mijn kinderen in 5 wk 2 keer een uurtje onder toezicht mogen zien. Terwijl ik er juist altijd voor hun was. BJZ bezorgt juist die kinderen een trauma. HELP, wie kan mij helpen, want de kinderen gaan hier aan kapot maar ik ook.

2 reacties

  1. Tessa op 14 oktober 2014 om 16:31

    Hoi Ilona,

    Wat naar om te lezen dat het zo vastloopt met Bureau Jeugdzorg. Dat zou absoluut niet de bedoeling mogen zijn.

    Ik heb even geïnformeerd binnen Villa Pinedo wat je het beste zou kunnen doen. Ik kreeg te horen dat meestal wel snel wordt ingegaan op klachten van cliënten bij Bureau Jeugdzorg. Indien de schriftelijke aanwijzingen zijn afgewezen, kan Jeugdbescherming Regio Amsterdam geen uit huis plaatsing verzoeken. Een kinderrechter beoordeelt of de aanvraag juist is. Bovendien geeft de Raad voor de Kinderbescherming ook een advies aan de kinderrechter. De gezinsmanager is niet de enige die de situatie beoordeelt.
    Ik zou je adviseren om een klachtgesprek met de teamleider te voeren. Als dat heel lastig gaat, kun je altijd nog proberen een klacht in te dienen bij de klachtencommissie, als je dat nog niet gedaan had. Alhoewel ik wel lees dat je al via de directeur geprobeerd hebt in contact te komen…

    Ik hoop dat je hier iets mee kan. Ik hoop vurig voor je dat er snel iets wordt gedaan aan deze situatie. Veel sterkte in ieder geval!

  2. Evi op 12 oktober 2014 om 19:08

    Dag ilona,

    Wat een vervelend verhaal. Ik ken natuurlijk niet de hele situatie en de reden waarom het niet klikt tussen jou en de gezinsvoogd. Maar ik snap dat het voor jou en je kinderen verschrikkelijk is om elkaar niet te kunnen zien.

    Het is jammer dat bjz niks met de brieven doet van jouw en je advocaat. Ik weet als afgestudeerd maatschappelijk werker dat het niet altijd mogelijk is om een andere hulpverlener/gezinsvoogd aan te stellen. Daar is soms de capaciteit niet voor. Zeker gezien de bezuinigingen in de zorg. Dat neemt niet weg dat het probleem wel aangepakt moet worden. Het gesprek met jouw aangaan en een oplossing proberen te zoeken. Je voelt je niet begrepen en ze gaan jouw totaal voorbij (als ik het zo lees).
    Tuurlijk, bjz stelt het belang van de kinderen voorop. Daar is niks mis mee. Maar ouders mogen niet vergeten worden.

    Een oplossing voor jou heb ik helaas niet zo snel voor jou. Ik kan je alleen aanraden om vasthoudend te zijn. Zorg dat je in gesprek komt met bjz. Praat over waarom het niet klikt en wat daar aan gedaan kan worden. Stel er kan echt geen andere gezinsvoogd aangesteld worden. Wat moet er dan voor jouw veranderen dat je wel met de gezinsvoogd door een deur kan? Jullie hoeven geen beste vrienden te zijn. Het gezamenlijke doel waar jullie aan moeten werken is het welzijn van de kinderen.
    Misschien kan bij zo’n gesprek een onafhankelijke derde partij bij zitten? Of iemand die jou goed kan ondersteunen.

    Ik wens je veel succes!

    Evi

Laat een reactie achter