Anoniem (13 jaar) in

recht op alimentatie

Mijn ouders zijn al heel lang gescheiden
Maar mijn zus en ik hebben nog nooit van onze vader alimentatie gekregen omdat hij al het geld gebruikt om drugs en sigaretten etc te kunnen kopen
mijn vader woont in het buitenland en mijn zus is inmiddels 18+ maar heeft ze ng steeds recht om de alimentatie vergoed te krijgen vanaf de dag waar in ze waren gescheiden tot de dag wanneer ze 18 werd

Op de hoogte blijven
Laat het mij weten wanneer er
guest

4 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
Aoniem
Aoniem
8 jaren geleden

de vader van mijn dochter (zij is nu 15 jaar) betaald sinds 10 jaar geen kinderalimentatie. Er is wel een beschikking waarin is vastgesteld dat hij dit moet betalen. Inmiddels kan LBIO het geld niet innen en ook NLAI is dit niet gelukt.
Jammer dat dit in een land als Nederland kan.
Hij woont niet in Nederland en heeft een eigen bedrijf.
NLAI heeft heel vaak bankbeslag gelegd maar dat heeft tot 0 geresulteerd. Ik ben gestopt om dit geld te innen omdat het ook veel spanningen met zich mee brengt.
Maar waar zijn nu de rechten van het kind?

Domino
Domino
8 jaren geleden

Hallo Aron,

Het maakt niet uit of je ouders niet getrouwd zijn of geen geregistreerd partnerschap. Dat was bij mijn ouders ook niet het geval. Maar mijn vader heeft mij wel erkend en is daarom ook verplicht alimentatie te betalen.

Nadine
Nadine
8 jaren geleden

Beste Anoniem, Wat een vervelende situatie. Hopelijk kan ik jou wat meer informatie geven over de juridische kant. In principe is het zo dat kinderalimentatie niet met terugwerkende kracht gevorderd kan worden. Ten eerste dient de kinderalimentatie vastgesteld te zijn door de rechter. Indien er nooit kinderalimentatie vastgelegd is, kun je dit niet met terugwerkende kracht alsnog vorderen. Indien er wel een uitspraak (beschikking genoemd) ligt van de rechter, kan er wel kinderalimentatie teruggevorderd worden, maar niet als de vordering ouder is dan zes maanden. Een andere moeilijkheid in dit geval is dat jouw vader in het buitenland woont. Voor… Lees verder »

Aron
Aron
8 jaren geleden

Hallo anoniem, Wat vervelend dat jouw vader geen alimentatie betaalt. In Nederland bestaat er een alimentatieplicht, dat betekent dat jouw vader verplicht is om alimentatie te betalen. Mocht het zo zijn dat jouw ouders niet getrouwd waren én geen geregistreerd partnerschap hadden, dan is jouw vader niet verplicht om alimentatie te betalen. Omdat jouw zus meerderjarig is, heeft zij er recht op om de alimentatie zelf te ontvangen (dit geldt tot 21 jaar, hierna vervalt de alimentatieplicht). Omdat jij minderjarig bent, moet jouw moeder de alimentatie voor jou ontvangen. Je zou eens kunnen uitzoeken wat je het beste in joue… Lees verder »