Simone (22 jaar) in

Wat zijn mijn rechten?

Mijn ouders zijn 3 jaar geleden uit elkaar gegaan. Dat ging allemaal heel snel..

In die tijd zijn er afspraken gemaakt met betreffing tot kleedgeld en zorgverzekering.. Mij is ooit verteld dat mijn ouder dit tot mijn 25e betalen. Nu het contact met beide ouders slechter is met name met mijn vader wordt er ineens aan mij om geld gevraagd. Ook kwam ik er achter voor een groot deel niet eens verzekerd te zijn. Mijn ouders doen nu ineens heel vaag over de toen gemaakte afspraken.. Mijn moeder zegt dat mijn vader moet betalen, en mijn vader zegt dat ik het moet betalen. En andersom bij het onderwerp kleedgeld.

Nu heb ik aan beide ouders gevraagd of ik de afspraken (die als het goed is zwart op wit staan, ik heb immers ooit 2 seconde een brief gezien) mag inzien en beide reageren heel fors met een nee.

Nu is mijn vraag wat mijn rechten zijn met het inzien van de afspraken die over mij gemaakt zijn. Ik wil namelijk zelf inzien wat de afspraken zijn en duidelijkheid krijgen over mijn situatie

Op de hoogte blijven
Laat het mij weten wanneer er
guest

2 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
Nadine
Nadine
8 jaren geleden

Beste Simone, Wat vervelend deze situatie. Hopelijk kan ik je wat meer juridische informatie geven. Het is inderdaad zo dat ouders onderhoudsplichtig blijven totdat de kinderen de leeftijd van 21 hebben bereikt. Ook geldt deze plicht voor kinderen die niet studeren of naar school gaan. Wat de precieze kosten zijn, dan kan in onderlinge afspraken vastgelegd worden. Als het goed is hebben jouw ouders dit vastgelegd bij hun echtscheiding (in het zogenoemde echtscheidingsconvenant) en dit is beoordeeld door de rechter toen der tijd. Jouw ouders dienen hun afspraken die zij gemaakt hebben na te komen. Bij jou is het lastig… Lees verder »

Meike
Meike
8 jaren geleden

Hallo Simone, In principe zit je een beetje in een vervelende situatie, je bent namelijk 21 geweest en dat houdt in dat je ouders voor de wet niet meer financieel verantwoordelijk voor je zijn. Nu is het wel zo dat als je naar school zou gaan je je ouders om een bijdrage in die kosten zou mogen vragen. Als de afspraken die toen der tijd gemaakt zijn op zwart en wit staan is het belangrijk om die in handen te krijgen, hoewel als je ouders allebei dit weigeren of zeggen dat die er niet zijn het een beetje ophoudt. Maar… Lees verder »