Vera (16 jaar) in

Mijn vader is zo veranderd

Hoi hoi!

Laat ik gelijk met de deur in huis vallen: Ik haat m’n stiefmoeder!
Meer dan 7 jaar geleden zijn mijn ouders gaan scheiden. Mijn moeder is vreemd gegaan en m’n vader was er kapot van. Zo’n 5 jaar geleden is mijn moeder vervolgens overleden. Halfjaar hierna heeft mijn vader zijn huidige vriendin ontmoet.
Omdat ik altijd bij m’n moeder heb gewoond en mijn vader was veel afwezig door werk, heb ik ruim 2 jaar bij mijn oma gewoond.
Helaas kwam de puberteit, waardoor mijn oma me niet meer aankon. Die ‘heftige’ puberteit is inmiddels alweer wat teruggenomen.
Dus sinds drie jaar woon ik weer bij mijn vader. Het eerste jaar toen ik weer thuis woonde (en toentertijd bij m’n oma) had ik geen klik met m’n stiefmoeder, maar ook geen haatgevoelens voor haar.
Toen ik van school moest gaan wisselen begon het, ik werd opstandiger en had een grotere mond. Een jaar later is ze weggegaan bij ons uit huis, aangezien ze niets met mij te maken wilde hebben.
Sinds een maand wonen mijn vader en ik bij haar in huis. (dus we moesten weer verhuizen) Nu wonen we in een heel andere omgeving, zo’n 100 kilometer verderop. Dit betekent dus dat ik op 3 middelbare scholen heb gezeten in ruim vier jaar tijd. Dit levert natuurlijk stress op, maar deze hoeveelheid heb ik niet verwacht.
Ik ben wel een sloddervosJE, nadruk op ‘je’. En mijn stiefmoeder is heel erg netjes. Nou ja, natuurlijk botst dit. Maar de ruzies en frustraties tegenover elkaar worden steeds erger. Zoals ik al zei; Ik ben een puber. Hierdoor heb ik ook wel eens een meningsverschil met mijn vader. Zodra ik dit heb, is het tussen mijn vader en mij weer uitgepraat.
En natuurlijk snap ik dat je als partners de dag bespreekt. Dus mijn stiefmoeder komt ook te weten over de discussies van mij met m’n vader. Hier valt zij op terug en hierdoor ontstaan ruzies. Ik zal een ruzie noemen van gisteren.
Informatie in voren: Ik moet m’n dingen wel eens opruimen, maar doe het niet meteen. Volgens m’n ouders heb ik ook een weerwoord en een grote mond en ben ik super brutaal. Ook heb ik toegezegd 2 weken geleden dat mijn gedrag zou veranderen. (in mijn ogen is er al heel veel positief veranderd)

M’n stiefmoeder ging het huis stofzuigen, wel is ze zo beleefd dat ze mijn kamer erbij doet. Hierbij heeft ze een dicht flesje gevonden, waar nog 3 slokken water in zat. Dit lag naast mijn prullenbak op de grond. Ik zat in de huiskamer en ze komt naar me toe gelopen op een normale manier en zegt: ‘Er ligt een flesje water op de grond, wil je dit even opruimen? ‘ Dus ik sta op om mijn glas weg te zetten in de keuken en het flesje te gaan opruimen. Waarna ze vervolgens boos op mij wordt, dat ik arrogant ben dat ik meteen het flesje ga opruimen en in haar looprichting loop.
Is prima dacht ik, ik had geen zin om daar verder op in te gaan.
Ik zit vervolgens een tijdje op mijn slaapkamer en ik hoor mijn vader en stiefmoeder praten dat we nog wel een afsluitend gesprek hebben na het eten.
Ik dacht Oké, kom maar op. Wil wel eens horen wat je allemaal te zeggen hebt.
Nou, uit het gesprek is opgemaakt – dat ik m’n gedrag niet verander
– ik altijd een weerwoord heb en super brutaal ben
– ik egoïstisch ben
– ik nooit iets doe wat zij willen.
Kortom: Was een leuk gesprek. Waarna ze nog zei dat ik de afwas moet doen. Gelukkig had ik nog huiswerk en zei dat ik dat ging doen. Waarop ze zei dat ik eerst moest gaan afwassen. Vervolgens zei ik dat papa zei dat alles voor school ging. Waarna ze me bitchy aankeek. Is prima. Toen zei ze: Je gaat afwassen! Ik zei: Jullie spreken elkaar tegen, dus nee. Nou ja, dit ging wel even zo door. Nadat ze weer haar praatje had gedaan bleef ze me aanstaren. Nou, dat is vrij intimiderend. Dus ik vroeg waarom doe je dat, want dat doe je wel vaker. Omdat ze graag wil weten hoe ik er op reageer wat ze vertelt.
Nou ja, ik probeerde een beetje er onderuit te komen, dus ik vroeg aan m’n vader die nog geen woord gezegd had of hij het met deze dingen eens was. Waarna hij zegt ja. Nou ja, toen kwam er een gesprek en ik sprak hem telkens tegen omdat het niet waar was of omdat ik het er niet mee eens was. Dus ja, ik heb een weerwoord en dat is ‘super brutaal’.
Ik was klaar met het gesprek, ik heb er een punt achter gezet. Mocht ik niet gaan. Dus ik stond op en mijn vader pakt me vast bij de polsen. Ik zeg op een redelijk duidelijke en harde toon Laat los of Blijf van me af. Dit heb ik zo’n halve minuut staan roepen, totdat het knopje bij me omging. Ik heb een arm losgekregen en ik begon hem op z’n armen te slaan om me los te laten. Want ik was nu aan het hyperventileren. (Trouwens ik heb al eens eerder zo’n reactie gehad, nadat m’n stiefmoeder me een klap in het gezicht gaf en m’n vader hield me vast, omdat ik toen furieus was.) IK WEET HET, HET VALT NIET GOED TE PRATEN. GEEN GEWELD GEBRUIKEN, MAAR HET IS EEN SOORT REACTIE VAN JE LICHAAM!
Terug komend op het verhaal, ik ben uiteindelijk toch op m’n kamer gekomen. Waarna m’n vader me achterna liep en zei dat ik maar moest opdonderen en dat ik ongewenst ben.
Toen heb ik m’n schoenen gepakt en ben weggegaan in de stromende regen, ik moest afkoelen. Ik woon er nog maar net, dus ik heb niemand om heen te gaan. Dus ik ben rondjes om ons dorp aan het lopen geweest, waarnaast ik m’n oma (waarbij ik heb gewoond)en m’n vriendje heb gebeld om van me af te praten. Ik ben na 3 uur weer terug naar huis gegaan.

Ik wilde de ruzie even delen. Maar waar ik het meeste mee zit is dat mijn vader zo veranderd is in deze maand.
Hij heeft geen eigen mening meer, hij loopt dom achter m’n stiefmoeder aan, hij heeft geen tijd meer voor mij (hij gaat alleen met haar), helpt me niet meer, zegt geen goedendag o.i.d.
Mijn vader is zichzelf niet meer en ik weet zeker dat het door m’n stiefmoeder komt.
Ook heb ik vreselijk het gevoel dat ik niets meer goed doe. Alleen de negatieve dingen van mij worden besproken en dat zijn ook vrijwel de enige dingen die ze zeggen als ze met mij in één ruimte zijn.
Voorbeeld:
Ik ruim niet alles meteen op. Worden ze super boos en word ik de grond ingetrapt. Als ik het meteen opruim, dan ben ik ineens arrogant en word ik alsnog de grond ingetrapt.
Nog een voorbeeld:
Ik mag geen weerwoord hebben. Als ik dit heb worden ze boos en dan is het huis te klein. Als ik niets zeg als er niets wordt gevraagd in een ruzie, dan krijg ik precies dezelfde reactie.
Ook met alle foute dingen in huis wordt er meteen naar mij gewezen, terwijl ik het niet heb gedaan. Laatst lagen er sokken in elkaar gevouwen in de wasmand. Komt m’n stiefmoeder eerst naar mij toe, terwijl het duidelijk die van m’n pa zijn.
In een ruzie of discussie heb ik een duidelijk onderbouwde mening (zit in debatteam) en ben niet snel van standpunt te veranderen. Dit zint haar niet. Als ze zegt die steen is paars, maar het is een groene steen. Dan zeg ik gewoon die is groen. En dan ben ik brutaal.
Met familiefeest had ik de kop dwars staan en ging niet mee. Iedereen vroeg waar ik was. Zou mij echt niet uitmaken, heb me prima vermaakt. Maar ze kwam binnen voor een gesprek met mij: Als ik stoer was dan *blablabla (weet niet meer)* Dus ben je stoer vroeg ze. Ik zei Hoezo? Stiefmoeder: Je wil altijd weten waar het vanaf hangt en of het bij jou in het straatje past. Dat haat ik nou zo! Dus ben je stoer? Ik zeg Nee, dan ben ik niet stoer. Waarop ze zegt Dat ik een misselijkmakend kind ben en nog veel meer dingen.
En tot slot door de vriendin van m’n vader is de band tussen mijn vader en mij ook hatelijk geworden, hier baal ik echt van. Dat hij haar boven mij kiest (heb al tegen hem gezegd, ontkent alles). Ik baal er gewoon van.
Moest even m’n ei kwijt en ik hoop dat jullie tips hebben. Ik zit er echt doorheen. Elke dag 2 à 3 keer ruzie 7 dagen in de week. Ik begin nog meer fysieke klachten te krijgen.
Oja, ik moet naar een psycholoog van m’n vader, dit ga ik niet doen. (Voordat jullie het voorstellen). Want dit wordt al m’n 14e. Als het bij de 6e niet lukt waarom dan wel bij de 14e?

Lieve groetjes,
Vera

(Sorry dat het verhaal door elkaar loopt en dat je het daardoor niet kan snappen).

Op de hoogte blijven
Laat het mij weten wanneer er
guest

8 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
anoniempje
2 jaren geleden

Hoi Vera,
ik ken het gevoel, mijn stiefvader doet ook alles om mij het leven zuur te maken. Laatst hadden we een vlot gebouwd en vanochtend kwam ik erachter dat hij het vlot had vernield omdat het niet op de goede plek stond. Misschien kan je aan je oma vragen of je weer bij haar kan wonen?
Gr. Anoniempje

Anoniem
3 jaren geleden

Ja

Last edited 3 jaren geleden by Anoniem
Tasha
Tasha
6 jaren geleden

Hoi Vera, Ik was benieuwd hoe de situatie nu nog is bij jou en of je al veranderingen hebt gemerkt van je vader weg, of hij zijn ogen eindelijk heeft geopend? Momenteel zit ik bijna in zo’n zelfde situatie alleen ben ik de puberteit voorbij en op deze leeftijd eindelijk aan het beseffen dat dit gewoon niet hoort zoals mijn vader omgaat met zijn eigen kinderen en inderdaad mijn stiefmoeder boven ons verkiest. Ik was altijd heel close met mn vader maa sinds hij bij haar is is hij nie meer mijn “vader”.. daar baal ik zo van, en dat… Lees verder »

zoe
zoe
6 jaren geleden

uhg same, mijn stiefmoeder is ook een kutwijf ze was 2 weken op vakantie en ik was alleen met mijn vader. het was echt super gezellig en we hadden nooit ruzie. nu is ze letterlijk 1 dag thuis en we hebben al gelijk ruzie. toen ze heel vroeg i de ochtend (7;15) thuis kwamen nadat mijn vader mijn stiefmoeder en stiefbroer had opgehaal spraken ze heel luid en hielden ze geen rekening met ons, nu wilde ik naar boven en ik had al een klein ruzietje met mijn vader en ik praten op normale toon tegen mijn vader (nou snap… Lees verder »

Anouk
Anouk
8 jaren geleden

Hallo,
Heftig verhaal.
Ik kan wat dingetjes terugherkennen bij mezelf hieruit.
Mijn vader heeft ook geen eigen mening meer, helaas.
En ik ben ook een rommelkont en mijn stiefmoeder is heel netjes.
Mijn moeder wil nu ook weer gaan daten, maar ik ben bang, bang dat het hetzelfde ook met haar zou gebeuren.

Meike
Meike
8 jaren geleden

Hoi Vera, Voor dat ik een heel verhaal ga typen wil ik eerst even zeggen dat ik het heel erg dapper van je vind dat je hier je verhaal deelt. Toen mijn ouders gescheiden zijn en mijn vader een nieuwe vrouw kreeg heb ik daar ook ontzettend veel moeite mee gehad en dit ging gepaard met behoorlijk wat ruzies. Uiteindelijk heb ik hier, zoals Aron eigenlijk ook al heel goed uitlegt, een soort drive gevonden om mijn best te doen me wat meer aan te passen aan het leven dat mijn vader en stiefmoeder wilden leven en de manier waarop… Lees verder »

Aron
Aron
8 jaren geleden

Hallo Vera, Bedankt voor jouw bericht op ons forum. Wat vervelend dat je dit allemaal hebt moeten meemaken. Ik ben zelf ook een kind van gescheiden ouders. Mijn ouders zijn 8 jaar gescheiden en ze hebben allebei ook een nieuwe partner gevonden. Met mijn stiefmoeder kan ik het erg goed vinden, maar met mijn stiefvader ook veel minder goed. Ik herken in jouw ruzies met jouw stiefmoeder de ruzies met mijn stiefvader. Bij mijn stiefvader is ook nóóit iets goed. Hij leeft heel gestructureerd (gaat elke dag om stipt 9 uur douchen dus dan mag er niemand in de badkamer… Lees verder »

Anoniem
3 jaren geleden
Reply to  Aron

Ik haat me stiefmoeder ook ik ben 12 en als ik gwn gezellig met me pa praat moet ze weer bemoeien en ze vraagt nooit hoe het met me gaat en ze zegt dat ik allemaal shit moet doen bijv vaatwasser doen en al die shit maar echt op zoon gemene manier k ben echt klaar met haar iemand tips?